Ja, vdl alleen wel vol qua bestellingen geloof ik... Maar wellicht had VDL tijdelijk voor dieselbussen kunnen zorgen.
Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
-
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
- Meltrain
- Donateur
Waarom gelijk zo negatief? Laten we eerst eens kijken of die bussen bevallen.
VDL heeft overigens enorme vertragingen met levering. Vraag maar na bij Hermes, Arriva en GVB.
Ik denk dat op dit moment iedereen duurder is dan Van Hool.

Wie koopt er Chinese stadsbussen?The Greyhound schreef: ↑di 09 jul 2024, 23:03Met die Chinese stadsbussen die ze nu kopen zouden ze maar zo een financieel voordeeltje kunnen hebben.

Qbuzz heeft bussen bij Iveco besteld.
Dan kun je nog beter voor tweedehandsbussen gaan.
Waar zijn de MAN's van de RET of uit ZOF eigenlijk gebleven? Met die bussen heeft Qbuzz immers al ervaring.

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Contacteer:
-
Beelden van een rondleiding bij Yutong, vanaf 2:35 is een 15m bus te zien
Review van een 15m Yutong
Laatst gewijzigd door zone2000 op wo 10 jul 2024, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Voor stad en streek buzz heeft Qbuzz Iveco beteld. Voor Snelbuzz en R-net is er dus ipv bij van Hool in China bussen besteld.
Ik vraag mij dan ook serieus af of het niet verstandiger was om met tweede hands diesel bussen in Zuid Holland Noord te beginnen, waarna die bussen vervangen konden worden door een Europese bus bouwer. Ik denk namelijk niet dat Qbuzz zich nog een blunder of problemen met materieel kan veroorloven.
Omdat ik geen goede ervaring heb met producten uit China. Denk alleen al aan de arbeid omstandigheden van de mensen daar. Of dat we steeds vaker gewaarschuwd worden voor chineze spionage. En dan heb ik het nog niet eens over het product zelf. Denk aan BYD of de bussen die Ebusco in die hoek van de werld heeft laten produceren. Je kan er veel van zeggen en vinden, maar over die producten waren en zijn veel mensen niet tevreden.
Ik vraag mij dan ook serieus af of het niet verstandiger was om met tweede hands diesel bussen in Zuid Holland Noord te beginnen, waarna die bussen vervangen konden worden door een Europese bus bouwer. Ik denk namelijk niet dat Qbuzz zich nog een blunder of problemen met materieel kan veroorloven.
- ArrivaBas
- Contacteer:
De Ebusco 2.2 is inderdaad in China geassembleerd, maar de grootste problemen met die bussen kwamen in Dordrecht vooral door de klimaatregeling, die een Nederlands product was. Nadat die in 2021 zijn vervangen hebben ze in DMG geen structurele storingen meer aan die bussen gehad.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
Ik ben het daarin eens met Lange_Dre.
Bovendien is de onderdelen voorziening (op lange termijn) en garantie bij bv. VDL waarschijnlijk een stuk beter geregeld. En zie de byd's in Noord Holland met geen gestandaardiseerde bedrading: het zou me niks verbazen als dat bij Yutong net zo is.
Bovendien is de onderdelen voorziening (op lange termijn) en garantie bij bv. VDL waarschijnlijk een stuk beter geregeld. En zie de byd's in Noord Holland met geen gestandaardiseerde bedrading: het zou me niks verbazen als dat bij Yutong net zo is.
-
Het echte knelpunt is, dat de provincie in één keer 100% elektrisch wenst, en dat zelfs de concessieduur daar van afhangt.
Een geleidelijke ingroei naar 100% elektrisch over bijv. de eerste 3 jaar lijkt mij een verstandiger scenario.
Mede vanwege de recente ervaringen met andere concessies waar 100% elektrisch een eis/wens was.
Een geleidelijke ingroei naar 100% elektrisch over bijv. de eerste 3 jaar lijkt mij een verstandiger scenario.
Mede vanwege de recente ervaringen met andere concessies waar 100% elektrisch een eis/wens was.
-
Je kan er op wachten dat de provincie en de betrokken gemeentes hier nog op terug gaan komen nu ze gaan of hebben gelezen dat China bussen gaat leveren.
-
Niet vergeten dat precies hetzelfde probleem zich ook afspeelde bij ALLE Ebusco's 2.2 die Qbuzz heeft (dus ook in GD en Utrecht, waar de klimaatregeling ook is vervangen).ArrivaBas schreef: ↑wo 10 jul 2024, 11:17 De Ebusco 2.2 is inderdaad in China geassembleerd, maar de grootste problemen met die bussen kwamen in Dordrecht vooral door de klimaatregeling, die een Nederlands product was. Nadat die in 2021 zijn vervangen hebben ze in DMG geen structurele storingen meer aan die bussen gehad.
-
De website is aangepast, de Van Hool bussen zijn er vanaf gehaald. Dit was van de week nog niet het geval.
Zie: https://www.qbuzz.nl/zhnbussen
Zie: https://www.qbuzz.nl/zhnbussen
- Meltrain
- Donateur
Prima, maar dan mogen ze ook gelijk een alternatieve oplossing bieden.

Kijk, ik ben ook niet de grootste voorstander van producten uit China, maar in dit geval is er zo duidelijk sprake van overmacht dat er een uitzondering gemaakt moet worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Zonder het op te nemen voor een fabrikant of een land/continent... Het woord "hypocriet" druipt hier zowat van het topic af. Een mond vol over Chineze producten hebben due niet zouden kunnen en het 1 is nog slechtet dan het ander... Loop eens een rondje door je huis en kijk eens goed naar de spullen die je hebt en waar ze (deels) vandaan komen... Inderdaad, China is all over your place!
Van de VDL Ambassador waren er ook geen elektrische schema's. Men wist dat er kabelbomen in lagen en de manier van plaatsen en ligging verschilde van bus tot bus. Iook daar waren geen schema's en tekeningen van te vinden. Uiteindelijk is daar een soort van standaard ingekomen dooronderhoudspersoneel van betreffende vervoerders.
Van de VDL Ambassador waren er ook geen elektrische schema's. Men wist dat er kabelbomen in lagen en de manier van plaatsen en ligging verschilde van bus tot bus. Iook daar waren geen schema's en tekeningen van te vinden. Uiteindelijk is daar een soort van standaard ingekomen dooronderhoudspersoneel van betreffende vervoerders.
-
Hier de reactie van QBuzz:
Qbuzz vindt oplossing na faillisement busbouwer Van Hool
In augustus 2023 heeft provincie Zuid-Holland de busconcessie Zuid-Holland Noord definitief gegund aan Qbuzz. Onderdeel van de winnende inschrijving was de start van de concessie per december 2024 met een vloot van uitstootvrije bussen. Qbuzz heeft vorig jaar 140 elektrische bussen besteld bij het Italiaanse IVECO en 112 elektrische bussen bij het Belgische Van Hool. De bij IVECO bestelde bussen worden nu gebouwd in de fabriek in Tsjechië. Deze bussen worden voor de start van de concessie geleverd.
Busbouwer Van Hool is begin april 2024 failliet verklaard. De nieuwe eigenaar VDL heeft de bestellingen niet overgenomen. Qbuzz heeft er alles aan gedaan om VDL te bewegen de oorspronkelijk bestelde bussen alsnog te leveren. Door deze situatie van overmacht is voor de concessie Zuid-Holland Noord de leverancier van 112 elektrische bussen weggevallen.
Na een zorgvuldige marktuitvraag met duidelijke uitgangspunten op o.a. uitvoeringsniveau (bijvoorbeeld: luxe stoelen voor reizigers en chauffeurs, goede toegankelijkheidsvoorzieningen), buslengte 15 meter en netto batterijcapaciteit hebben we gekozen voor busleverancier Yutong. Deze leverancier voldoet het beste aan de gestelde eisen. De bussen van Yutong zijn in specificatie én kwaliteit gelijkwaardig aan de bussen die door overmacht niet worden geleverd. Provincie Zuid-Holland heeft onafhankelijke materieelexperts laten beoordelen of er sprake is van een gelijkwaardig alternatief. Hun bevindingen ondersteunen dit.
In Denemarken en Noorwegen rijden er bussen van Yutong. Ook rijden er Yutong bussen in Finland en het Verenigd Koninkrijk. De referenties die daar zijn gecheckt, ondersteunen het beeld dat de producten van Yutong van goede kwaliteit zijn en goed functioneren. Bij Yutong zijn er 50 bussen besteld die voor 1 juli 2025 op R-net lijnen instromen. Zodra deze bussen blijken te voldoen aan de verwachtingen, worden de resterende 62 bussen voor snelBuzz bij Yutong besteld.
Bij de start van de concessie rijden de nieuwe bussen van IVECO. Ook worden bestaande bussen ingezet. Die worden vervangen door instroom van de Yutong bussen. Met deze oplossing garanderen we een goede start van de concessie met een betrouwbare dienstregeling voor onze reizigers en chauffeurs.
Qbuzz vindt oplossing na faillisement busbouwer Van Hool
In augustus 2023 heeft provincie Zuid-Holland de busconcessie Zuid-Holland Noord definitief gegund aan Qbuzz. Onderdeel van de winnende inschrijving was de start van de concessie per december 2024 met een vloot van uitstootvrije bussen. Qbuzz heeft vorig jaar 140 elektrische bussen besteld bij het Italiaanse IVECO en 112 elektrische bussen bij het Belgische Van Hool. De bij IVECO bestelde bussen worden nu gebouwd in de fabriek in Tsjechië. Deze bussen worden voor de start van de concessie geleverd.
Busbouwer Van Hool is begin april 2024 failliet verklaard. De nieuwe eigenaar VDL heeft de bestellingen niet overgenomen. Qbuzz heeft er alles aan gedaan om VDL te bewegen de oorspronkelijk bestelde bussen alsnog te leveren. Door deze situatie van overmacht is voor de concessie Zuid-Holland Noord de leverancier van 112 elektrische bussen weggevallen.
Na een zorgvuldige marktuitvraag met duidelijke uitgangspunten op o.a. uitvoeringsniveau (bijvoorbeeld: luxe stoelen voor reizigers en chauffeurs, goede toegankelijkheidsvoorzieningen), buslengte 15 meter en netto batterijcapaciteit hebben we gekozen voor busleverancier Yutong. Deze leverancier voldoet het beste aan de gestelde eisen. De bussen van Yutong zijn in specificatie én kwaliteit gelijkwaardig aan de bussen die door overmacht niet worden geleverd. Provincie Zuid-Holland heeft onafhankelijke materieelexperts laten beoordelen of er sprake is van een gelijkwaardig alternatief. Hun bevindingen ondersteunen dit.
In Denemarken en Noorwegen rijden er bussen van Yutong. Ook rijden er Yutong bussen in Finland en het Verenigd Koninkrijk. De referenties die daar zijn gecheckt, ondersteunen het beeld dat de producten van Yutong van goede kwaliteit zijn en goed functioneren. Bij Yutong zijn er 50 bussen besteld die voor 1 juli 2025 op R-net lijnen instromen. Zodra deze bussen blijken te voldoen aan de verwachtingen, worden de resterende 62 bussen voor snelBuzz bij Yutong besteld.
Bij de start van de concessie rijden de nieuwe bussen van IVECO. Ook worden bestaande bussen ingezet. Die worden vervangen door instroom van de Yutong bussen. Met deze oplossing garanderen we een goede start van de concessie met een betrouwbare dienstregeling voor onze reizigers en chauffeurs.
-
De concessie is dan 8 jaar of nog steeds 13 jaar?
-
Tja..... dat is aan de provincie natuurlijk, Qbuzz kan onderbouwd aanvoeren dat het overmacht is waardoor ze niet vanaf de start volledig met elektrische bussen kunnen rijden. Ja, regels zijn regels maar dat is voer voor de juristen van de Provincie en QBuzz...... 

-
Wel merkwaardig dat de verhouding SnelBuzz/ RNet anders wordt dan de eerste bestelling bij VanHool.
6 extra SnelBuzz nu
6 extra SnelBuzz nu
-
https://www.removepaywall.com/article/current
de provincie spreekt over een overmacht waardoor Qbuzz met dieselbussen mag rijden en geen boete krijgt. Mobiliteit.nl heeft het nog over 13 jaar, dus wie weet
de provincie spreekt over een overmacht waardoor Qbuzz met dieselbussen mag rijden en geen boete krijgt. Mobiliteit.nl heeft het nog over 13 jaar, dus wie weet
-
Kan me voorstellen dat Arriva nu stevig baalt. Die hadden wellicht vanaf het begin elektrisch gereden met bussen van een andere fabrikant.Speedmaster schreef: ↑wo 10 jul 2024, 17:20 Tja..... dat is aan de provincie natuurlijk, Qbuzz kan onderbouwd aanvoeren dat het overmacht is waardoor ze niet vanaf de start volledig met elektrische bussen kunnen rijden. Ja, regels zijn regels maar dat is voer voor de juristen van de Provincie en QBuzz......![]()
In mijn optiek ligt het risico bij Qbuzz. Zij gaan tenslotte met Van Hool in zee. Dan hebben ze niet goed gevraagd hoe het bedrijf er voor stond.
Zou Arriva nog een zaak beginnen nu Qbuzz de gewonnen concessie niet waar weet te maken?
-
Nu met een correcte link....:dezl schreef: ↑wo 10 jul 2024, 17:58 https://www.removepaywall.com/article/current
https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/07/10 ... -dieselen/

-
-
Na het zien van dit review filmpje van een 15 meter e bus heb ik alleen maar grotere vraagtekens gekregen waarom Qbuzz voor deze producent heeft gekozen. De bus lijkt duidelijk niet geschikt voor de gemiddeld lange Nederlander. Zowel voor de chauffeur als voor de reiziger. De ruimte voor de chauffeur is niet echt ruim, de man die de review in het filmpje geeft, gaf zelf al aan dat het niet heel ruim was, hij de stoel het liefst wat verder naar achter had gewild, maar dat hij dan nog slechter zou zitten. Dit doet mij meteen al een beetje terug denken aan de BYD's van keolis, nu EBS. En ja het is niet helemaal vergelijkbaar maar het doet mij er aan denken. Maar ook voor de reiziger ziet het er niet bepaald comfortabel uit. Vooral het verhoogde deel achter de eerste uitstap deuren. Als je ongeveer even lang bent zoals de man uit het filmpje (spoiler, heel veel Nederlanders dus), zit je niet comfortabel omdat je vrijwel tegen de onderkant van het dak/ tegen de verhoging boven de ramen zit. Verder zien de zitplaatsen er vrij krap uit, terwijl wij Nederlanders toch bekent staan als lange mensen. Daarnaast vind ik de bus er vrij goedkoop uit zien, er lijkt minder aandacht te zijn voor afwerking in vergelijking met Europese bussen.
AL met al, ik ben verre van overtuigd dat dit een goede keuze is voor de Nederlandse markt. En snap dan ook niet dat er niemand bij de provincie heeft gedacht, is dit wel een goede vervanger.
-
Heb je ook dat andere video gekeken.
Daar komt de nieuwe 15m bus in voor.
Daar komt de nieuwe 15m bus in voor.
-
Uiteraard, maar ook dat filmpje heeft mij niet kunnen overtuigen. Ik heb het nu al te doen met de chauffeurs en reizigers in ZHN .
- Meltrain
- Donateur
Uit de briefblijkt dat de provincie dit door een onafhankelijke expert heeft laten controleren en dat die ermee akkoord gegaan is.
Ik snap dus niet waarom jij hier zo negatief over doet.