Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Lijn4
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 18:19

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Lijn4 »

Lange_Dre schreef: wo 10 jul 2024, 10:13 VDL levert trouwens wel een LE-149 new eCitea. Jammer dat Qbuzz niet voor een betrouwbare bus gekozen heeft, maar voor Chinese troep gekozen heeft. 🤷🏻‍♂️
Ja, vdl alleen wel vol qua bestellingen geloof ik... Maar wellicht had VDL tijdelijk voor dieselbussen kunnen zorgen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22813
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Meltrain »

Lange_Dre schreef: di 09 jul 2024, 22:07 Zijn die Chinese bussen trouwens alleen voor Zuid Holland Noord besteld, of gaan Groningen en Drenthe er ook mee opgezadeld worden?
Lange_Dre schreef: wo 10 jul 2024, 10:13 VDL levert trouwens wel een LE-149 new eCitea. Jammer dat Qbuzz niet voor een betrouwbare bus gekozen heeft, maar voor Chinese troep gekozen heeft. 🤷🏻‍♂️
Waarom gelijk zo negatief? Laten we eerst eens kijken of die bussen bevallen.

VDL heeft overigens enorme vertragingen met levering. Vraag maar na bij Hermes, Arriva en GVB.
Lijn4 schreef: di 09 jul 2024, 22:19
zone2000 schreef: di 09 jul 2024, 20:31 Als ze al kunnen leveren zit je natuurlijk nog met het prijsaspect.
Dat klopt, maar ik vermoed dat Solaris niet duurder zal zijn dan Van Hool, eerder goedkoper.
Ik denk dat op dit moment iedereen duurder is dan Van Hool. :mrgreen:
The Greyhound schreef: di 09 jul 2024, 23:03
zone2000 schreef: di 09 jul 2024, 20:31
Marijnvdm schreef: di 09 jul 2024, 18:46
Meltrain schreef: di 09 jul 2024, 18:33 Het moge duidelijk zijn dat dit niet de voorkeur had van Qbuzz, maar dit is een duidelijk geval van overmacht.
Beter een Chinese bus dan géén bus.
Waren Volvo, Solaris, Scania of Mercedes dan geen goede opties?
Als ze al kunnen leveren zit je natuurlijk nog met het prijsaspect.
Met die Chinese stadsbussen die ze nu kopen zouden ze maar zo een financieel voordeeltje kunnen hebben.
Wie koopt er Chinese stadsbussen? :|
Qbuzz heeft bussen bij Iveco besteld.
Lijn4 schreef: wo 10 jul 2024, 10:22 Ja, vdl alleen wel vol qua bestellingen geloof ik... Maar wellicht had VDL tijdelijk voor dieselbussen kunnen zorgen.
Dan kun je nog beter voor tweedehandsbussen gaan.
Waar zijn de MAN's van de RET of uit ZOF eigenlijk gebleven? Met die bussen heeft Qbuzz immers al ervaring. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Michael
Berichten: 12088
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Michael »

Meltrain schreef: wo 10 jul 2024, 10:31 Qbuzz heeft bussen bij Iveco besteld.
Qbuzz had ook Van Hools besteld voor deze concessie. Die worden nu niet meer geleverd en zijn er dus blijkbaar in plaats daarvan bussen bij Yutong besteld.
zone2000
Berichten: 625
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door zone2000 »

Beelden van een rondleiding bij Yutong, vanaf 2:35 is een 15m bus te zien
Review van een 15m Yutong
Laatst gewijzigd door zone2000 op wo 10 jul 2024, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Lange_Dre
Berichten: 668
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Lange_Dre »

Voor stad en streek buzz heeft Qbuzz Iveco beteld. Voor Snelbuzz en R-net is er dus ipv bij van Hool in China bussen besteld.
Meltrain schreef: wo 10 jul 2024, 10:31 Waarom gelijk zo negatief? Laten we eerst eens kijken of die bussen bevallen.
Omdat ik geen goede ervaring heb met producten uit China. Denk alleen al aan de arbeid omstandigheden van de mensen daar. Of dat we steeds vaker gewaarschuwd worden voor chineze spionage. En dan heb ik het nog niet eens over het product zelf. Denk aan BYD of de bussen die Ebusco in die hoek van de werld heeft laten produceren. Je kan er veel van zeggen en vinden, maar over die producten waren en zijn veel mensen niet tevreden.

Ik vraag mij dan ook serieus af of het niet verstandiger was om met tweede hands diesel bussen in Zuid Holland Noord te beginnen, waarna die bussen vervangen konden worden door een Europese bus bouwer. Ik denk namelijk niet dat Qbuzz zich nog een blunder of problemen met materieel kan veroorloven.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9524
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ArrivaBas »

De Ebusco 2.2 is inderdaad in China geassembleerd, maar de grootste problemen met die bussen kwamen in Dordrecht vooral door de klimaatregeling, die een Nederlands product was. Nadat die in 2021 zijn vervangen hebben ze in DMG geen structurele storingen meer aan die bussen gehad.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Lijn4
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 18:19

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Lijn4 »

Ik ben het daarin eens met Lange_Dre.
Bovendien is de onderdelen voorziening (op lange termijn) en garantie bij bv. VDL waarschijnlijk een stuk beter geregeld. En zie de byd's in Noord Holland met geen gestandaardiseerde bedrading: het zou me niks verbazen als dat bij Yutong net zo is.
Roeland
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Roeland »

Het echte knelpunt is, dat de provincie in één keer 100% elektrisch wenst, en dat zelfs de concessieduur daar van afhangt.
Een geleidelijke ingroei naar 100% elektrisch over bijv. de eerste 3 jaar lijkt mij een verstandiger scenario.
Mede vanwege de recente ervaringen met andere concessies waar 100% elektrisch een eis/wens was.
Lange_Dre
Berichten: 668
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Lange_Dre »

Je kan er op wachten dat de provincie en de betrokken gemeentes hier nog op terug gaan komen nu ze gaan of hebben gelezen dat China bussen gaat leveren.
omaylie
Berichten: 818
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door omaylie »

ArrivaBas schreef: wo 10 jul 2024, 11:17 De Ebusco 2.2 is inderdaad in China geassembleerd, maar de grootste problemen met die bussen kwamen in Dordrecht vooral door de klimaatregeling, die een Nederlands product was. Nadat die in 2021 zijn vervangen hebben ze in DMG geen structurele storingen meer aan die bussen gehad.
Niet vergeten dat precies hetzelfde probleem zich ook afspeelde bij ALLE Ebusco's 2.2 die Qbuzz heeft (dus ook in GD en Utrecht, waar de klimaatregeling ook is vervangen).
Stadsbus
Berichten: 1310
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Stadsbus »

De website is aangepast, de Van Hool bussen zijn er vanaf gehaald. Dit was van de week nog niet het geval.
Zie: https://www.qbuzz.nl/zhnbussen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22813
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Meltrain »

Lange_Dre schreef: wo 10 jul 2024, 11:35 Je kan er op wachten dat de provincie en de betrokken gemeentes hier nog op terug gaan komen nu ze gaan of hebben gelezen dat China bussen gaat leveren.
Prima, maar dan mogen ze ook gelijk een alternatieve oplossing bieden. :pos:
Kijk, ik ben ook niet de grootste voorstander van producten uit China, maar in dit geval is er zo duidelijk sprake van overmacht dat er een uitzondering gemaakt moet worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
CSA2
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door CSA2 »

Zonder het op te nemen voor een fabrikant of een land/continent... Het woord "hypocriet" druipt hier zowat van het topic af. Een mond vol over Chineze producten hebben due niet zouden kunnen en het 1 is nog slechtet dan het ander... Loop eens een rondje door je huis en kijk eens goed naar de spullen die je hebt en waar ze (deels) vandaan komen... Inderdaad, China is all over your place!

Van de VDL Ambassador waren er ook geen elektrische schema's. Men wist dat er kabelbomen in lagen en de manier van plaatsen en ligging verschilde van bus tot bus. Iook daar waren geen schema's en tekeningen van te vinden. Uiteindelijk is daar een soort van standaard ingekomen dooronderhoudspersoneel van betreffende vervoerders.
Speedmaster
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Speedmaster »

Hier de reactie van QBuzz:

Qbuzz vindt oplossing na faillisement busbouwer Van Hool
In augustus 2023 heeft provincie Zuid-Holland de busconcessie Zuid-Holland Noord definitief gegund aan Qbuzz. Onderdeel van de winnende inschrijving was de start van de concessie per december 2024 met een vloot van uitstootvrije bussen. Qbuzz heeft vorig jaar 140 elektrische bussen besteld bij het Italiaanse IVECO en 112 elektrische bussen bij het Belgische Van Hool. De bij IVECO bestelde bussen worden nu gebouwd in de fabriek in Tsjechië. Deze bussen worden voor de start van de concessie geleverd.

Busbouwer Van Hool is begin april 2024 failliet verklaard. De nieuwe eigenaar VDL heeft de bestellingen niet overgenomen. Qbuzz heeft er alles aan gedaan om VDL te bewegen de oorspronkelijk bestelde bussen alsnog te leveren. Door deze situatie van overmacht is voor de concessie Zuid-Holland Noord de leverancier van 112 elektrische bussen weggevallen.

Na een zorgvuldige marktuitvraag met duidelijke uitgangspunten op o.a. uitvoeringsniveau (bijvoorbeeld: luxe stoelen voor reizigers en chauffeurs, goede toegankelijkheidsvoorzieningen), buslengte 15 meter en netto batterijcapaciteit hebben we gekozen voor busleverancier Yutong. Deze leverancier voldoet het beste aan de gestelde eisen. De bussen van Yutong zijn in specificatie én kwaliteit gelijkwaardig aan de bussen die door overmacht niet worden geleverd. Provincie Zuid-Holland heeft onafhankelijke materieelexperts laten beoordelen of er sprake is van een gelijkwaardig alternatief. Hun bevindingen ondersteunen dit.


In Denemarken en Noorwegen rijden er bussen van Yutong. Ook rijden er Yutong bussen in Finland en het Verenigd Koninkrijk. De referenties die daar zijn gecheckt, ondersteunen het beeld dat de producten van Yutong van goede kwaliteit zijn en goed functioneren. Bij Yutong zijn er 50 bussen besteld die voor 1 juli 2025 op R-net lijnen instromen. Zodra deze bussen blijken te voldoen aan de verwachtingen, worden de resterende 62 bussen voor snelBuzz bij Yutong besteld.

Bij de start van de concessie rijden de nieuwe bussen van IVECO. Ook worden bestaande bussen ingezet. Die worden vervangen door instroom van de Yutong bussen. Met deze oplossing garanderen we een goede start van de concessie met een betrouwbare dienstregeling voor onze reizigers en chauffeurs.
CamilleKreemers
Berichten: 4581
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door CamilleKreemers »

De concessie is dan 8 jaar of nog steeds 13 jaar?
Speedmaster
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Speedmaster »

Tja..... dat is aan de provincie natuurlijk, Qbuzz kan onderbouwd aanvoeren dat het overmacht is waardoor ze niet vanaf de start volledig met elektrische bussen kunnen rijden. Ja, regels zijn regels maar dat is voer voor de juristen van de Provincie en QBuzz...... :ugeek:
UtrechtOV
Berichten: 214
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door UtrechtOV »

Wel merkwaardig dat de verhouding SnelBuzz/ RNet anders wordt dan de eerste bestelling bij VanHool.
6 extra SnelBuzz nu
dezl
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 15 jan 2023, 13:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door dezl »

https://www.removepaywall.com/article/current

de provincie spreekt over een overmacht waardoor Qbuzz met dieselbussen mag rijden en geen boete krijgt. Mobiliteit.nl heeft het nog over 13 jaar, dus wie weet
buschauffeurDH
Berichten: 209
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 13:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door buschauffeurDH »

Speedmaster schreef: wo 10 jul 2024, 17:20 Tja..... dat is aan de provincie natuurlijk, Qbuzz kan onderbouwd aanvoeren dat het overmacht is waardoor ze niet vanaf de start volledig met elektrische bussen kunnen rijden. Ja, regels zijn regels maar dat is voer voor de juristen van de Provincie en QBuzz...... :ugeek:
Kan me voorstellen dat Arriva nu stevig baalt. Die hadden wellicht vanaf het begin elektrisch gereden met bussen van een andere fabrikant.
In mijn optiek ligt het risico bij Qbuzz. Zij gaan tenslotte met Van Hool in zee. Dan hebben ze niet goed gevraagd hoe het bedrijf er voor stond.

Zou Arriva nog een zaak beginnen nu Qbuzz de gewonnen concessie niet waar weet te maken?
Speedmaster
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Speedmaster »

dezl schreef: wo 10 jul 2024, 17:58 https://www.removepaywall.com/article/current

de provincie spreekt over een overmacht waardoor Qbuzz met dieselbussen mag rijden en geen boete krijgt. Mobiliteit.nl heeft het nog over 13 jaar, dus wie weet
Nu met een correcte link....:

https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/07/10 ... -dieselen/

(A)
Speedmaster
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Speedmaster »

Lange_Dre
Berichten: 668
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Lange_Dre »

zone2000 schreef: wo 10 jul 2024, 11:05 Review van een 15m Yutong
Na het zien van dit review filmpje van een 15 meter e bus heb ik alleen maar grotere vraagtekens gekregen waarom Qbuzz voor deze producent heeft gekozen. De bus lijkt duidelijk niet geschikt voor de gemiddeld lange Nederlander. Zowel voor de chauffeur als voor de reiziger. De ruimte voor de chauffeur is niet echt ruim, de man die de review in het filmpje geeft, gaf zelf al aan dat het niet heel ruim was, hij de stoel het liefst wat verder naar achter had gewild, maar dat hij dan nog slechter zou zitten. Dit doet mij meteen al een beetje terug denken aan de BYD's van keolis, nu EBS. En ja het is niet helemaal vergelijkbaar maar het doet mij er aan denken. Maar ook voor de reiziger ziet het er niet bepaald comfortabel uit. Vooral het verhoogde deel achter de eerste uitstap deuren. Als je ongeveer even lang bent zoals de man uit het filmpje (spoiler, heel veel Nederlanders dus), zit je niet comfortabel omdat je vrijwel tegen de onderkant van het dak/ tegen de verhoging boven de ramen zit. Verder zien de zitplaatsen er vrij krap uit, terwijl wij Nederlanders toch bekent staan als lange mensen. Daarnaast vind ik de bus er vrij goedkoop uit zien, er lijkt minder aandacht te zijn voor afwerking in vergelijking met Europese bussen.

AL met al, ik ben verre van overtuigd dat dit een goede keuze is voor de Nederlandse markt. En snap dan ook niet dat er niemand bij de provincie heeft gedacht, is dit wel een goede vervanger.
RamonZuidhoek73
Berichten: 88
Lid geworden op: do 30 nov 2023, 06:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door RamonZuidhoek73 »

Heb je ook dat andere video gekeken.
Daar komt de nieuwe 15m bus in voor.
Lange_Dre
Berichten: 668
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Lange_Dre »

Uiteraard, maar ook dat filmpje heeft mij niet kunnen overtuigen. Ik heb het nu al te doen met de chauffeurs en reizigers in ZHN .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22813
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Meltrain »

Lange_Dre schreef: wo 10 jul 2024, 20:46 AL met al, ik ben verre van overtuigd dat dit een goede keuze is voor de Nederlandse markt. En snap dan ook niet dat er niemand bij de provincie heeft gedacht, is dit wel een goede vervanger.
Uit de briefblijkt dat de provincie dit door een onafhankelijke expert heeft laten controleren en dat die ermee akkoord gegaan is.
Ik snap dus niet waarom jij hier zo negatief over doet.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten