Geen BYD is hetzelfde dus de speurtocht tijdens onderhoud wordt alleen maar groter.Stan_Bronstring schreef: ↑zo 30 mar 2025, 20:02 De kans dat het BYD wordt voor de rest van de dieselvloot lijkt mij inderdaad heel groot, gezien de andere orders van EBS en het feit dat er al veel BYD rondrijdt. Dat lijkt mij ook makkelijker voor het onderhoud.
Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
-
- Berichten: 311
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Gr BasG
-
- Berichten: 1789
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Ik dacht toen ik het gisteren zag al: die bus lijkt qua uitstraling wel op een Ebusco die voor Qbuzz GD gepland was. En nu lees ik vandaag dat EBS inderdaad de Ebusco's krijgt die oorspronkelijk voor Qbuzz GD gepland waren (bron: Sustainable-bus).flipje schreef: ↑zo 30 mar 2025, 19:57 Een ruime week geleden is er een Ebusco voor testen (laadinfra) in Harderwijk geweest >
[Afbeelding]
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10190
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Dus op basis van eerdere modellen weet je al dat de BYD B12 ook rommel is?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Even een algemene opmerking over BYD:
De basis van BYD is de aandrijving en accu, deze wordt veelvuldig verkocht aan allerlei bussenbouwers. Daarnaast bouwen ze zelf ook carrosserieën op hun producten. En daar gaat het dus fout, die kwaliteitsborging is er niet.
In London worden heel veel elektrische bussen besteld met de techniek van BYD maar met een carrosserie van een van de bekendere bussenbouwers als ADL, Wright en MCV. En dan heb je veel meer borging van de kwaliteit van je bus.
De fout die met de Nederlandse BYD's is gemaakt is dat er geen aftersales plaats vind, dit is deels de schuld van BYD zelf maar ook deels de schuld van de vervoerder die dat onderdeel vaak afkoopt zodat de bus goedkoper is. Een situatie die in het buitenland veel minder vaak voorkomt omdat het OV in het buitenland voor een groot deel nog steeds niet Europees aanbesteed wordt en dus niet de goedkoopste aanbieder wordt gekozen. Ook hier geldt dus voor: Nederland is de enige die volgens Europese regels aanbesteed, om vervolgens Nederlandse zuinigheid te gunnen.
De basis van BYD is de aandrijving en accu, deze wordt veelvuldig verkocht aan allerlei bussenbouwers. Daarnaast bouwen ze zelf ook carrosserieën op hun producten. En daar gaat het dus fout, die kwaliteitsborging is er niet.
In London worden heel veel elektrische bussen besteld met de techniek van BYD maar met een carrosserie van een van de bekendere bussenbouwers als ADL, Wright en MCV. En dan heb je veel meer borging van de kwaliteit van je bus.
De fout die met de Nederlandse BYD's is gemaakt is dat er geen aftersales plaats vind, dit is deels de schuld van BYD zelf maar ook deels de schuld van de vervoerder die dat onderdeel vaak afkoopt zodat de bus goedkoper is. Een situatie die in het buitenland veel minder vaak voorkomt omdat het OV in het buitenland voor een groot deel nog steeds niet Europees aanbesteed wordt en dus niet de goedkoopste aanbieder wordt gekozen. Ook hier geldt dus voor: Nederland is de enige die volgens Europese regels aanbesteed, om vervolgens Nederlandse zuinigheid te gunnen.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 864
- Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
In andere landen wordt het ov toch ook al (deels) Europees aanbesteed? Duitsland bijvoorbeeld op het spoor of Tsjechië.
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Ja maar niet zo uitgebreid als in Nederland.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 8290
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Vanochtend weer een bus met 'Status onbekend'. Succes Zeeland als jullie reisinformatie ook uit Zoetermeer moet komen!
Beul van de blindegeleidelijn
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10190
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Wat is er mis met reisinformatie uit Zoetermeer? Alsof andere bedrijven altijd correcte reisinformatie hebben 

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
- Locatie: Zwolle e.o.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Hoewel de buitenkant nog niet het RRReis jasje heeft

Is de binnenkant al wel herkenbaar

Deze RRReis Ebusco 3.0 staat op de Mobility Move in Berlijn.
Bron van de foto's en meer info

Is de binnenkant al wel herkenbaar

Deze RRReis Ebusco 3.0 staat op de Mobility Move in Berlijn.
Bron van de foto's en meer info
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
- Locatie: Zwolle e.o.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Lijn 270 (Giethoornexpress) gaat vanaf dit weekend weer rijden. De lijn zal de gehele week gereden gaan worden ook buiten de vakantie periodes.
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Is dit een van Qbuzz overgenomen bus van 12 meter of een bus van 13.5 meter?flipje schreef: ↑do 03 apr 2025, 17:47 Hoewel de buitenkant nog niet het RRReis jasje heeft
Deze RRReis Ebusco 3.0 staat op de Mobility Move in Berlijn.
Bron van de foto's en meer info
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10190
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Volgens mij zijn de 13,5m wagens afgeblazen en heeft EBS 31 12m bussen overgenomen van Qbuzz.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Ah ik zie nu ook al de plekken voor de bestemmingsdisplays aan de linker- en achterzijde. Hebben ze wel snel gedaan zeg met het wit maken van de bus en het vervangen van de stoelen.
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
- Locatie: Zwolle e.o.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Ter aanvulling er gaat niet meer met Capacity's gereden worden op lijn 270/70, maar met een gelede Scania en de 12m BYD/VDL's.
-
- Berichten: 557
- Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Weet iemand wat de status is van onderstaande nieuwe haltes in Apeldoorn (uit het Vervoerplan 2025)?
De gemeente Apeldoorn legt twee nieuwe haltes aan, die EBS in opneemt in de routes van de stadsdienst:
• ter hoogte van de Rijnstraat wordt aan de Kaysersdijk een halte aangelegd voor lijn 10. Deze nieuwe halte vervangt de bestaande halte Lekstraat, die als gevolg van deze wijziging komt te vervallen;
• op de route van lijn 11 wordt aan de Ravenweg een nieuwe halte aangelegd ter hoogte van het Hofveld.
Zodra wij door de gemeente worden geïnformeerd dat de haltes zijn gerealiseerd, waarschijnlijk eind 2024 of begin 2025, nemen wij ze op in de route van de betreffende lijn.
De gemeente Apeldoorn legt twee nieuwe haltes aan, die EBS in opneemt in de routes van de stadsdienst:
• ter hoogte van de Rijnstraat wordt aan de Kaysersdijk een halte aangelegd voor lijn 10. Deze nieuwe halte vervangt de bestaande halte Lekstraat, die als gevolg van deze wijziging komt te vervallen;
• op de route van lijn 11 wordt aan de Ravenweg een nieuwe halte aangelegd ter hoogte van het Hofveld.
Zodra wij door de gemeente worden geïnformeerd dat de haltes zijn gerealiseerd, waarschijnlijk eind 2024 of begin 2025, nemen wij ze op in de route van de betreffende lijn.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10190
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Zoals in het topic van Zaanstreek-Waterland te lezen is komen er nog een aantal Scania’s naar IJssel-Vecht om samen met de 31 Ebusco’s de VDL’s te vervangen. Als je 1 op 1 rekent met 40 VDL’s zouden er dus 9 Scania’s totaal moeten komen (3x geleed en 6x standaard). Worden de Scania’s op den duur ook nog vervangen door nieuwer (ZE) materieel, zijn daar plannen voor wellicht? 

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
- Locatie: Zwolle e.o.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Er zouden tussen de 12 en 19 standaard Scania's naar IJssel-Vecht komen, exacte aantallen weet ik niet. De Citea's zullen uitstromen zodra alle Ebusco's binnen zijn.
Ebusco 2504 is vandaag gepresenteerd in RRReis jasje. Foto's zullen nog volgen.
Ebusco 2504 is vandaag gepresenteerd in RRReis jasje. Foto's zullen nog volgen.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10190
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Die Scania’s lijken mij uiteindelijk ook geen blijvertjes, of mogelijk wel voor een langere tijd als tijdelijk?
Is er ook iets bekend over de uiteindelijke verdeling bussen tussen RRReis, SnelRRReis en ComfortRRReis? Heb ook gehoord (gerucht…) dat een deel van de 13,5m BYD’s naar het SnelRRReis zou gaan en dat er tussen de huidige series nog wat gehusseld/omgestickerd zou worden, maar geruchten zijn geruchten zal ik maar zeggen…
We merken het vanzelf wel denk ik
Is er ook iets bekend over de uiteindelijke verdeling bussen tussen RRReis, SnelRRReis en ComfortRRReis? Heb ook gehoord (gerucht…) dat een deel van de 13,5m BYD’s naar het SnelRRReis zou gaan en dat er tussen de huidige series nog wat gehusseld/omgestickerd zou worden, maar geruchten zijn geruchten zal ik maar zeggen…
We merken het vanzelf wel denk ik

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Is er nog een CNG installatie in de concessie? Want er komen straks nog 43 Citaro’s vrij in Haaglanden.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10190
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Die zouden juist naar Voorne-Putten gaan om daar een reeks Iveco’s af te lossen. Wat daarmee gaat gebeuren geen idee…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9509
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Ik heb hierover nog niets voorbij zien komen tot dusver.Philip schreef: ↑di 22 apr 2025, 19:08 Weet iemand wat de status is van onderstaande nieuwe haltes in Apeldoorn (uit het Vervoerplan 2025)?
De gemeente Apeldoorn legt twee nieuwe haltes aan, die EBS in opneemt in de routes van de stadsdienst:
• ter hoogte van de Rijnstraat wordt aan de Kaysersdijk een halte aangelegd voor lijn 10. Deze nieuwe halte vervangt de bestaande halte Lekstraat, die als gevolg van deze wijziging komt te vervallen;
• op de route van lijn 11 wordt aan de Ravenweg een nieuwe halte aangelegd ter hoogte van het Hofveld.
Zodra wij door de gemeente worden geïnformeerd dat de haltes zijn gerealiseerd, waarschijnlijk eind 2024 of begin 2025, nemen wij ze op in de route van de betreffende lijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 557
- Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Kreeg onderstaande reactie van de gemeente Apeldoorn:
Ik word op de hoogte gehouden van de voortgang. Updates zal ik hier posten. Anders dan de gemeente lijkt te suggereren, is er sprake van twee (één paar) bushaltes.Het klopt inderdaad dat we bezig zijn met de voorbereidingen voor het aanleggen van een aantal bushaltes in Apeldoorn Zuid. Doordat er bezwaren tegen één van de bushaltes aan de Ravenweg zijn binnengekomen is de uitvoering ervan in de vertraging gekomen. We zijn met de bezwaarmaker in gesprek gegaan of er aanpassingen aan het ontwerp van de halte mogelijk zijn waardoor het bezwaar tegen de aanleg zou kunnen worden ingetrokken. De bezwaarmaker heeft op dit moment ons voorstel daarvoor in beraad.
Wanneer we hier een antwoord hebben kunnen we verder met de realisatie van de bushaltes aan de Ravenweg, of met het verder doorlopen van de bezwarenprocedure. In dat laatste geval zullen we eerst de procedure rondom de afhandeling van het bezwaar moeten afwachten vóór we kunnen vergaan tot het al dan niet realiseren van deze bushaltes aan de Ravenweg.
De werkzaamheden aan de halte aan de Kayersdijk zullen naar verwachting nog voor de zomer worden uitgevoerd.
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: zo 30 mar 2025, 13:26
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Ben dan wel heel benieuwd waar het bezwaar op gebaseerd is. Lijkt me nou niet dat een bus halte heel controversieel of vervelend is.
Excuses voor eventuele spelfouten. Dyslexie maakt het leven niet makkelijker
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
- Locatie: Arnhem
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Bezwaar kan zijn het remmen van de bus, als de halte voor de deur ligt heb je regelmatig mensen op je stoep staan. Angst voor inkijk vanuit de bus of de vanaf de halte. Een stuk weg waar je geen auto meer mag parkeren (uiteraard afhankelijk van de weg). En natuurlijk de beroepsklagers die vinden dat de bus de zeer zeldzame egovlinder weg jaagt.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Berichten: 4614
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
- Locatie: IJsselstein
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Er is zelfs een zaak bij de Rijdende Rechter geweest, wel in Krimpen a/d IJssel, zie https://youtu.be/h-hQwfci_RQ?si=XxdyjnTf3Q6kSyhm.Alessandro schreef: ↑za 26 apr 2025, 01:34 Ben dan wel heel benieuwd waar het bezwaar op gebaseerd is. Lijkt me nou niet dat een bus halte heel controversieel of vervelend is.
Bij twijfel: gebruik beton.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten