Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
BasGeluk
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door BasGeluk »

Stan_Bronstring schreef: zo 30 mar 2025, 20:02 De kans dat het BYD wordt voor de rest van de dieselvloot lijkt mij inderdaad heel groot, gezien de andere orders van EBS en het feit dat er al veel BYD rondrijdt. Dat lijkt mij ook makkelijker voor het onderhoud.
Geen BYD is hetzelfde dus de speurtocht tijdens onderhoud wordt alleen maar groter.
Gr BasG
iamthedutchdude
Berichten: 1789
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door iamthedutchdude »

flipje schreef: zo 30 mar 2025, 19:57 Een ruime week geleden is er een Ebusco voor testen (laadinfra) in Harderwijk geweest >
[Afbeelding]
Ik dacht toen ik het gisteren zag al: die bus lijkt qua uitstraling wel op een Ebusco die voor Qbuzz GD gepland was. En nu lees ik vandaag dat EBS inderdaad de Ebusco's krijgt die oorspronkelijk voor Qbuzz GD gepland waren (bron: Sustainable-bus).
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

MichOV schreef: zo 30 mar 2025, 21:26 Nog meer BYD rommel erbij dus. (A)
Dus op basis van eerdere modellen weet je al dat de BYD B12 ook rommel is?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
gkw1969
Berichten: 2349
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

Even een algemene opmerking over BYD:
De basis van BYD is de aandrijving en accu, deze wordt veelvuldig verkocht aan allerlei bussenbouwers. Daarnaast bouwen ze zelf ook carrosserieën op hun producten. En daar gaat het dus fout, die kwaliteitsborging is er niet.
In London worden heel veel elektrische bussen besteld met de techniek van BYD maar met een carrosserie van een van de bekendere bussenbouwers als ADL, Wright en MCV. En dan heb je veel meer borging van de kwaliteit van je bus.

De fout die met de Nederlandse BYD's is gemaakt is dat er geen aftersales plaats vind, dit is deels de schuld van BYD zelf maar ook deels de schuld van de vervoerder die dat onderdeel vaak afkoopt zodat de bus goedkoper is. Een situatie die in het buitenland veel minder vaak voorkomt omdat het OV in het buitenland voor een groot deel nog steeds niet Europees aanbesteed wordt en dus niet de goedkoopste aanbieder wordt gekozen. Ook hier geldt dus voor: Nederland is de enige die volgens Europese regels aanbesteed, om vervolgens Nederlandse zuinigheid te gunnen.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 864
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door DPDelft »

In andere landen wordt het ov toch ook al (deels) Europees aanbesteed? Duitsland bijvoorbeeld op het spoor of Tsjechië.
gkw1969
Berichten: 2349
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

Ja maar niet zo uitgebreid als in Nederland.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
VIRM
Berichten: 8290
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

Vanochtend weer een bus met 'Status onbekend'. Succes Zeeland als jullie reisinformatie ook uit Zoetermeer moet komen!
Beul van de blindegeleidelijn
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Wat is er mis met reisinformatie uit Zoetermeer? Alsof andere bedrijven altijd correcte reisinformatie hebben ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
flipje
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door flipje »

Hoewel de buitenkant nog niet het RRReis jasje heeft

Afbeelding

Is de binnenkant al wel herkenbaar
Afbeelding

Deze RRReis Ebusco 3.0 staat op de Mobility Move in Berlijn.
Bron van de foto's en meer info
flipje
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door flipje »

Lijn 270 (Giethoornexpress) gaat vanaf dit weekend weer rijden. De lijn zal de gehele week gereden gaan worden ook buiten de vakantie periodes.
omaylie
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door omaylie »

flipje schreef: do 03 apr 2025, 17:47 Hoewel de buitenkant nog niet het RRReis jasje heeft

Deze RRReis Ebusco 3.0 staat op de Mobility Move in Berlijn.
Bron van de foto's en meer info
Is dit een van Qbuzz overgenomen bus van 12 meter of een bus van 13.5 meter?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Volgens mij zijn de 13,5m wagens afgeblazen en heeft EBS 31 12m bussen overgenomen van Qbuzz.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
omaylie
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door omaylie »

Ah ik zie nu ook al de plekken voor de bestemmingsdisplays aan de linker- en achterzijde. Hebben ze wel snel gedaan zeg met het wit maken van de bus en het vervangen van de stoelen.
flipje
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door flipje »

flipje schreef: do 10 apr 2025, 10:23 Lijn 270 (Giethoornexpress) gaat vanaf dit weekend weer rijden. De lijn zal de gehele week gereden gaan worden ook buiten de vakantie periodes.
Ter aanvulling er gaat niet meer met Capacity's gereden worden op lijn 270/70, maar met een gelede Scania en de 12m BYD/VDL's.
Philip
Berichten: 557
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

Weet iemand wat de status is van onderstaande nieuwe haltes in Apeldoorn (uit het Vervoerplan 2025)?

De gemeente Apeldoorn legt twee nieuwe haltes aan, die EBS in opneemt in de routes van de stadsdienst:
• ter hoogte van de Rijnstraat wordt aan de Kaysersdijk een halte aangelegd voor lijn 10. Deze nieuwe halte vervangt de bestaande halte Lekstraat, die als gevolg van deze wijziging komt te vervallen;
• op de route van lijn 11 wordt aan de Ravenweg een nieuwe halte aangelegd ter hoogte van het Hofveld.
Zodra wij door de gemeente worden geïnformeerd dat de haltes zijn gerealiseerd, waarschijnlijk eind 2024 of begin 2025, nemen wij ze op in de route van de betreffende lijn.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Zoals in het topic van Zaanstreek-Waterland te lezen is komen er nog een aantal Scania’s naar IJssel-Vecht om samen met de 31 Ebusco’s de VDL’s te vervangen. Als je 1 op 1 rekent met 40 VDL’s zouden er dus 9 Scania’s totaal moeten komen (3x geleed en 6x standaard). Worden de Scania’s op den duur ook nog vervangen door nieuwer (ZE) materieel, zijn daar plannen voor wellicht? :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
flipje
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door flipje »

Er zouden tussen de 12 en 19 standaard Scania's naar IJssel-Vecht komen, exacte aantallen weet ik niet. De Citea's zullen uitstromen zodra alle Ebusco's binnen zijn.
Ebusco 2504 is vandaag gepresenteerd in RRReis jasje. Foto's zullen nog volgen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Die Scania’s lijken mij uiteindelijk ook geen blijvertjes, of mogelijk wel voor een langere tijd als tijdelijk?

Is er ook iets bekend over de uiteindelijke verdeling bussen tussen RRReis, SnelRRReis en ComfortRRReis? Heb ook gehoord (gerucht…) dat een deel van de 13,5m BYD’s naar het SnelRRReis zou gaan en dat er tussen de huidige series nog wat gehusseld/omgestickerd zou worden, maar geruchten zijn geruchten zal ik maar zeggen…

We merken het vanzelf wel denk ik :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
gkw1969
Berichten: 2349
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

Is er nog een CNG installatie in de concessie? Want er komen straks nog 43 Citaro’s vrij in Haaglanden.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Die zouden juist naar Voorne-Putten gaan om daar een reeks Iveco’s af te lossen. Wat daarmee gaat gebeuren geen idee…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9509
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door regenmaker »

Philip schreef: di 22 apr 2025, 19:08 Weet iemand wat de status is van onderstaande nieuwe haltes in Apeldoorn (uit het Vervoerplan 2025)?

De gemeente Apeldoorn legt twee nieuwe haltes aan, die EBS in opneemt in de routes van de stadsdienst:
• ter hoogte van de Rijnstraat wordt aan de Kaysersdijk een halte aangelegd voor lijn 10. Deze nieuwe halte vervangt de bestaande halte Lekstraat, die als gevolg van deze wijziging komt te vervallen;
• op de route van lijn 11 wordt aan de Ravenweg een nieuwe halte aangelegd ter hoogte van het Hofveld.
Zodra wij door de gemeente worden geïnformeerd dat de haltes zijn gerealiseerd, waarschijnlijk eind 2024 of begin 2025, nemen wij ze op in de route van de betreffende lijn.
Ik heb hierover nog niets voorbij zien komen tot dusver.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Philip
Berichten: 557
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

Kreeg onderstaande reactie van de gemeente Apeldoorn:
Het klopt inderdaad dat we bezig zijn met de voorbereidingen voor het aanleggen van een aantal bushaltes in Apeldoorn Zuid. Doordat er bezwaren tegen één van de bushaltes aan de Ravenweg zijn binnengekomen is de uitvoering ervan in de vertraging gekomen. We zijn met de bezwaarmaker in gesprek gegaan of er aanpassingen aan het ontwerp van de halte mogelijk zijn waardoor het bezwaar tegen de aanleg zou kunnen worden ingetrokken. De bezwaarmaker heeft op dit moment ons voorstel daarvoor in beraad.

Wanneer we hier een antwoord hebben kunnen we verder met de realisatie van de bushaltes aan de Ravenweg, of met het verder doorlopen van de bezwarenprocedure. In dat laatste geval zullen we eerst de procedure rondom de afhandeling van het bezwaar moeten afwachten vóór we kunnen vergaan tot het al dan niet realiseren van deze bushaltes aan de Ravenweg.

De werkzaamheden aan de halte aan de Kayersdijk zullen naar verwachting nog voor de zomer worden uitgevoerd.
Ik word op de hoogte gehouden van de voortgang. Updates zal ik hier posten. Anders dan de gemeente lijkt te suggereren, is er sprake van twee (één paar) bushaltes.
Alessandro
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 30 mar 2025, 13:26

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Alessandro »

Ben dan wel heel benieuwd waar het bezwaar op gebaseerd is. Lijkt me nou niet dat een bus halte heel controversieel of vervelend is.
Excuses voor eventuele spelfouten. Dyslexie maakt het leven niet makkelijker
gkw1969
Berichten: 2349
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

Bezwaar kan zijn het remmen van de bus, als de halte voor de deur ligt heb je regelmatig mensen op je stoep staan. Angst voor inkijk vanuit de bus of de vanaf de halte. Een stuk weg waar je geen auto meer mag parkeren (uiteraard afhankelijk van de weg). En natuurlijk de beroepsklagers die vinden dat de bus de zeer zeldzame egovlinder weg jaagt.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
MdJ
Berichten: 4614
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: IJsselstein

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door MdJ »

Alessandro schreef: za 26 apr 2025, 01:34 Ben dan wel heel benieuwd waar het bezwaar op gebaseerd is. Lijkt me nou niet dat een bus halte heel controversieel of vervelend is.
Er is zelfs een zaak bij de Rijdende Rechter geweest, wel in Krimpen a/d IJssel, zie https://youtu.be/h-hQwfci_RQ?si=XxdyjnTf3Q6kSyhm.
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten