Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
cassie127
Berichten: 4923
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door cassie127 »

Want daar wordt de topic titel overzichtelijker van ja... _O-

Ik zou dan eerder gaan voor Nachttreinen in Nederland
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
Gebruikersavatar
Aking
Donateur
Berichten: 14435
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door Aking »

Dat heet toch gewoon het nachtnet? (A)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
cassie127
Berichten: 4923
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door cassie127 »

"Internationale nachttreinen door Nederland". Nu goed?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
KL577
Berichten: 65
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door KL577 »

Suus schreef: wo 07 apr 2021, 20:54
en-es schreef: wo 07 apr 2021, 09:33 Dit gaat volgens de man van zit61 de dienstregeling ongeveer worden:

Brussel 19.00, Amsterdam 23.00, Berlijn 06.00, Dresden 8.15 en Praag 10.30

Praag 18.30, Dresden 21.00, Berlijn 23.00, Amsterdam 6.00 en Brussel 9.45
Volgens een alweer offline gehaalde Tsjechische dienstregeling, gevonden door Zeleznicni magazin (sorry, even zonder de bijzondere tekens) is het

18:04 Oostende
19:21 Brussel-Centraal
21:59 Amsterdam
9:56 Praag

en

19:10 Praag
6:01 Amsterdam
8:39 Brussel-Centraal
9:56 Oostende

http://www.zeleznicni-magazin.cz/aktual ... -a-bruselu
2,5 uur van Brussel naar Amsterdam, dat kan bijna niet kloppen.
Jef400
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door Jef400 »

Als je de loops langs de luchthaven van Brussel en het kopmaken in Breda vermijd win je toch al een aardige tijd lijkt mij zo. Dat is wat Brussel-Amsterdam met de IC Direct zo traag maakt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
en-es
Berichten: 2248
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door en-es »

Ik denk niet dat die nachttrein in Brussel Luchthaven en Breda gaat stoppen.
MetroRET
Berichten: 2315
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door MetroRET »

Maar de route via Breda en Roosendaal zijn tussen Antwerpen en Rotterdam even snel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46035
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door Suus »

Rotterdam - Roosendaal - Antwerpen duurt net zo lang als 160 km/uur rijden op de HSL met kopmaken in Breda. Dus daar zal de tijdswinst niet zitten.

De huidige 9697 heeft 3 uur 20 minuten nodig voor Brussel-Zuid - Den Haag - Amsterdam Centraal.

Vier minuten aftrek voor de rijtijd Zuid - Centraal in Brussel. Schrap de ongeveer 10 minuten die het kost om via Brussels Airport te rijden en de stop van 13 minuten op Rotterdam Centraal, nog maar 2 uur 53 minuten. Rijd niet naar Amsterdam Centraal maar naar Amsterdam Zuid en je bent niet 14 maar 6 minuten onderweg vanaf Schiphol naar Amsterdam.

Voila: 2 uur 45 minuten voor Brussel - Amsterdam. De laatste 5 minuten zijn ook nog wel te vinden denk ik.
Rame à l'approche
en-es
Berichten: 2248
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door en-es »

Er zijn dus twee dienstregelingen. In de ene is er 2u 40m voor Amsterdam-Brussel en in de andere is het een uur langer.
KL577
Berichten: 65
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door KL577 »

Ok, I stand corrected. Maakt het nog maar eens duidelijk hoe ongelooflijk traag IC Brussel is.
CamilleKreemers
Berichten: 3414
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door CamilleKreemers »

Suus schreef: do 08 apr 2021, 14:11 Rotterdam - Roosendaal - Antwerpen duurt net zo lang als 160 km/uur rijden op de HSL met kopmaken in Breda. Dus daar zal de tijdswinst niet zitten.

De huidige 9697 heeft 3 uur 20 minuten nodig voor Brussel-Zuid - Den Haag - Amsterdam Centraal.

Vier minuten aftrek voor de rijtijd Zuid - Centraal in Brussel. Schrap de ongeveer 10 minuten die het kost om via Brussels Airport te rijden en de stop van 13 minuten op Rotterdam Centraal, nog maar 2 uur 53 minuten. Rijd niet naar Amsterdam Centraal maar naar Amsterdam Zuid en je bent niet 14 maar 6 minuten onderweg vanaf Schiphol naar Amsterdam.

Voila: 2 uur 45 minuten voor Brussel - Amsterdam. De laatste 5 minuten zijn ook nog wel te vinden denk ik.
Kan die slak niet sneller? We hebben anders straks een nachttrein die sneller gaat dan de reguliere IC. En waarom staat de Brussel 13 minuten tijd te verdrijven in Rotterdam?
Dennenboom
Berichten: 1133
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Dennenboom »

Even opgezocht: de Diesel TEE deed er in 1957 ook 2:45 over: TEE 125 vertrok om 20:33 uit Brussel Zuid en kwam om 23:28 aan op Amsterdam Centraal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46035
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Suus »

De normale ICD Brussel-Zuid - Amsterdam Centraal doet er 2:53 minuten over met slechts 9 minuten stilstand op Rotterdam Centraal. De als referentie genomen 9697 is de enige trein uit Brussel naar Amsterdam die via Den Haag HS rijdt, vandaar de reistijd boven de drie uur.
Rame à l'approche
Bemined
Berichten: 2583
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Bemined »

De oude Beneluxtrein van voor de Fyra de boel kwam verpesten deed er 2:56 over. Dat was zonder Brussel Airport en via Roosendaal en Den Haag met stopt van maximaal 3 minuten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5250
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door reisthijs »

Benelux kon het op het laatst (2010) in 2:48. Thalys kreeg het op de oude route voor elkaar in 2:39.

Het verbaast me vooral dat het schijnbaar nog mogelijk zou zijn zo'n ideaal pad te vinden op de oude lijn (terwijl dat voor de Benelux sinds 2013 niet meer gelukt is).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
CamilleKreemers
Berichten: 3414
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door CamilleKreemers »

De goedkope optie is dus slechter geworden.
Gebruikersavatar
Aking
Donateur
Berichten: 14435
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Aking »

:Y Zodat je met de Thalys gaat *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
Pim-AllianceB95
Berichten: 1012
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

reisthijs schreef: do 08 apr 2021, 22:24 Benelux kon het op het laatst (2010) in 2:48. Thalys kreeg het op de oude route voor elkaar in 2:39.

Het verbaast me vooral dat het schijnbaar nog mogelijk zou zijn zo'n ideaal pad te vinden op de oude lijn (terwijl dat voor de Benelux sinds 2013 niet meer gelukt is).
Maar gaat 'ie wel over de Oude Lijn? In de berichtgeving tot nu toe werd toch niet gesproken over een stop in Den Haag, of heb ik daar overheen gelezen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46035
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Suus »

Tussen Antwerpen en Rotterdam wordt sowieso niet over de HSL gereden, door de aangekondigde stop in Roosendaal. Waarom zou je dan de moeite nemen de trein wel geschikt te maken voor de noordtak, wat duurder is en speciale eisen stelt aan je locomotief en rijtuigen?
Rame à l'approche
Bemined
Berichten: 2583
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Bemined »

reisthijs schreef: do 08 apr 2021, 22:24Benelux kon het op het laatst (2010) in 2:48.
Dat was eerder, de oude Benelux reed t/m 2012 maar in het laatste jaar is deze toen aangepast naar 2:56. Betrof volgens mij de Oude Lijn waarop deze toen langzamer werd ingelegd om de dienstregeling passend te maken, van Brussel tot Dordrecht was de dienstregeling zo te zien gelijk gebleven.
en-es
Berichten: 2248
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Ik heb eens in de Thomas Cook Timetable van 1974/1975 gekeken. Benelux Express en D-trein deden er bijna drie uur over en TEE ruim twee en een half uur. De Benelux Express stopte ook in o.a. Haarlem, Leiden en Essen. D-trein en TEE stopten in Berchem i.p.v. Antwerpen Centraal.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5250
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef: vr 09 apr 2021, 08:08
reisthijs schreef: do 08 apr 2021, 22:24Benelux kon het op het laatst (2010) in 2:48.
Dat was eerder, de oude Benelux reed t/m 2012 maar in het laatste jaar is deze toen aangepast naar 2:56. Betrof volgens mij de Oude Lijn waarop deze toen langzamer werd ingelegd om de dienstregeling passend te maken, van Brussel tot Dordrecht was de dienstregeling zo te zien gelijk gebleven.
Dat betrof de zogenaamde "omklap Oude Lijn" die alles te maken had met de komst van de (binnenlandse) Fyra. Als je het hebt over "voor de Fyra de boel kwam verpesten" dan is dat vóór 2012.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bemined
Berichten: 2583
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Bemined »

Een aanpassing van enkele minuten valt niet onder 'verpesten', het echte verpesten van de Benelux was met dienstregeling 2013. De oude reistijden lijken me ook niet echt reëel meer, het spoor is vandaag de dag simpelweg een stuk voller. In de avond is misschien wel een sneller pad te vinden, maar de terugrit komt juist 's ochtends aan en er wordt tegenwoordig nauwelijks nog uitgedund tussen de ochtend- en avondspits.
en-es
Berichten: 2248
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Terug gaat de trein sowieso in de spitsuren rijden. Laten we zeggen rond 04.00 in Hengelo en rond 8.00 Roosendaal.
DDietzen
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door DDietzen »

Het pijnpunt in Nederland zou het traject Amsterdam-Rotterdam zijn. Maar: om 6u in Asd betekent dat je, als je rijdt via Shl en Gv, rond 7u in Rtd kan zijn. Dan is de volledige PHS-dienstregeling waarschijnlijk nog nét niet ingegaan (zeker omdat je vanaf Den Haag in de tegenspitsrichting rijdt), dus is de dienstregeling nog niet dichtgeplamuurd en kan je bijvoorbeeld de paden van de nog niet rijdende 3300 en s3200 rustig in de wielen rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten