Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Want daar wordt de topic titel overzichtelijker van ja...
Ik zou dan eerder gaan voor Nachttreinen in Nederland
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
"Internationale nachttreinen door Nederland". Nu goed?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Als je de loops langs de luchthaven van Brussel en het kopmaken in Breda vermijd win je toch al een aardige tijd lijkt mij zo. Dat is wat Brussel-Amsterdam met de IC Direct zo traag maakt.
Rotterdam - Roosendaal - Antwerpen duurt net zo lang als 160 km/uur rijden op de HSL met kopmaken in Breda. Dus daar zal de tijdswinst niet zitten.
De huidige 9697 heeft 3 uur 20 minuten nodig voor Brussel-Zuid - Den Haag - Amsterdam Centraal.
Vier minuten aftrek voor de rijtijd Zuid - Centraal in Brussel. Schrap de ongeveer 10 minuten die het kost om via Brussels Airport te rijden en de stop van 13 minuten op Rotterdam Centraal, nog maar 2 uur 53 minuten. Rijd niet naar Amsterdam Centraal maar naar Amsterdam Zuid en je bent niet 14 maar 6 minuten onderweg vanaf Schiphol naar Amsterdam.
Voila: 2 uur 45 minuten voor Brussel - Amsterdam. De laatste 5 minuten zijn ook nog wel te vinden denk ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Suus schreef: ↑do 08 apr 2021, 14:11
Rotterdam - Roosendaal - Antwerpen duurt net zo lang als 160 km/uur rijden op de HSL met kopmaken in Breda. Dus daar zal de tijdswinst niet zitten.
De huidige 9697 heeft 3 uur 20 minuten nodig voor Brussel-Zuid - Den Haag - Amsterdam Centraal.
Vier minuten aftrek voor de rijtijd Zuid - Centraal in Brussel. Schrap de ongeveer 10 minuten die het kost om via Brussels Airport te rijden en de stop van 13 minuten op Rotterdam Centraal, nog maar 2 uur 53 minuten. Rijd niet naar Amsterdam Centraal maar naar Amsterdam Zuid en je bent niet 14 maar 6 minuten onderweg vanaf Schiphol naar Amsterdam.
Voila: 2 uur 45 minuten voor Brussel - Amsterdam. De laatste 5 minuten zijn ook nog wel te vinden denk ik.
Kan die slak niet sneller? We hebben anders straks een nachttrein die sneller gaat dan de reguliere IC. En waarom staat de Brussel 13 minuten tijd te verdrijven in Rotterdam?
De normale ICD Brussel-Zuid - Amsterdam Centraal doet er 2:53 minuten over met slechts 9 minuten stilstand op Rotterdam Centraal. De als referentie genomen 9697 is de enige trein uit Brussel naar Amsterdam die via Den Haag HS rijdt, vandaar de reistijd boven de drie uur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
De oude Beneluxtrein van voor de Fyra de boel kwam verpesten deed er 2:56 over. Dat was zonder Brussel Airport en via Roosendaal en Den Haag met stopt van maximaal 3 minuten.
Benelux kon het op het laatst (2010) in 2:48. Thalys kreeg het op de oude route voor elkaar in 2:39.
Het verbaast me vooral dat het schijnbaar nog mogelijk zou zijn zo'n ideaal pad te vinden op de oude lijn (terwijl dat voor de Benelux sinds 2013 niet meer gelukt is).
reisthijs schreef: ↑do 08 apr 2021, 22:24
Benelux kon het op het laatst (2010) in 2:48. Thalys kreeg het op de oude route voor elkaar in 2:39.
Het verbaast me vooral dat het schijnbaar nog mogelijk zou zijn zo'n ideaal pad te vinden op de oude lijn (terwijl dat voor de Benelux sinds 2013 niet meer gelukt is).
Maar gaat 'ie wel over de Oude Lijn? In de berichtgeving tot nu toe werd toch niet gesproken over een stop in Den Haag, of heb ik daar overheen gelezen?
Tussen Antwerpen en Rotterdam wordt sowieso niet over de HSL gereden, door de aangekondigde stop in Roosendaal. Waarom zou je dan de moeite nemen de trein wel geschikt te maken voor de noordtak, wat duurder is en speciale eisen stelt aan je locomotief en rijtuigen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
reisthijs schreef: ↑do 08 apr 2021, 22:24Benelux kon het op het laatst (2010) in 2:48.
Dat was eerder, de oude Benelux reed t/m 2012 maar in het laatste jaar is deze toen aangepast naar 2:56. Betrof volgens mij de Oude Lijn waarop deze toen langzamer werd ingelegd om de dienstregeling passend te maken, van Brussel tot Dordrecht was de dienstregeling zo te zien gelijk gebleven.
Ik heb eens in de Thomas Cook Timetable van 1974/1975 gekeken. Benelux Express en D-trein deden er bijna drie uur over en TEE ruim twee en een half uur. De Benelux Express stopte ook in o.a. Haarlem, Leiden en Essen. D-trein en TEE stopten in Berchem i.p.v. Antwerpen Centraal.
reisthijs schreef: ↑do 08 apr 2021, 22:24Benelux kon het op het laatst (2010) in 2:48.
Dat was eerder, de oude Benelux reed t/m 2012 maar in het laatste jaar is deze toen aangepast naar 2:56. Betrof volgens mij de Oude Lijn waarop deze toen langzamer werd ingelegd om de dienstregeling passend te maken, van Brussel tot Dordrecht was de dienstregeling zo te zien gelijk gebleven.
Dat betrof de zogenaamde "omklap Oude Lijn" die alles te maken had met de komst van de (binnenlandse) Fyra. Als je het hebt over "voor de Fyra de boel kwam verpesten" dan is dat vóór 2012.
Een aanpassing van enkele minuten valt niet onder 'verpesten', het echte verpesten van de Benelux was met dienstregeling 2013. De oude reistijden lijken me ook niet echt reëel meer, het spoor is vandaag de dag simpelweg een stuk voller. In de avond is misschien wel een sneller pad te vinden, maar de terugrit komt juist 's ochtends aan en er wordt tegenwoordig nauwelijks nog uitgedund tussen de ochtend- en avondspits.
Het pijnpunt in Nederland zou het traject Amsterdam-Rotterdam zijn. Maar: om 6u in Asd betekent dat je, als je rijdt via Shl en Gv, rond 7u in Rtd kan zijn. Dan is de volledige PHS-dienstregeling waarschijnlijk nog nét niet ingegaan (zeker omdat je vanaf Den Haag in de tegenspitsrichting rijdt), dus is de dienstregeling nog niet dichtgeplamuurd en kan je bijvoorbeeld de paden van de nog niet rijdende 3300 en s3200 rustig in de wielen rijden.