50 reizigers per dag of 50 reizigers per jaar?Chrysa schreef: ↑di 08 jun 2021, 00:01 Oud nieuws, maar had het hier nog niet gezien: De passagiersaantallen van de Belgische stations van 2020 zijn bekend:
https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... ers-counts
Heerlijk, al die stations met minder dan 50 reizigers.
Kort buitenlands nieuws
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Kort buitenlands nieuws
In Duitsland rijdt nu ter ere van 30 jaar ICE een treinstel in de kleuren van de Duitse vlag: https://twitter.com/Ogilvie_CJ/status/1 ... 72486?s=19
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat ziet er mooi uit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Kort buitenlands nieuws
Re: Kort buitenlands nieuws
In Antwerpen zijn veel kantoren, dus in 2020 ook veel minder forensen. In Leuven maken studenten een veel groter deel uit van de populatie, dus daar zal je minder daling zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Heeft Antwerpen-Centraal daarnaast ook niet concurrentie van Antwerpen-Berchem?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Kort buitenlands nieuws
Naast de al bekende treinen mit rode, rood-groene, groene en blauwe band is er nu nog een vijfde variante: Ter gelegenheid van 30 jaar ICE heeft de Bondspresident gisteren een ICE-4-treinstel op de naam "Bundesrepublik Deutschland" gedoopt en de trein draagt een band in de kleuren van de Duitse vlag:
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... ds-6223290
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... ds-6223290
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik moet mezelf even corrigeren, het ICE-treinstel heeft de vlag alleen aan de koprijtuigen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Daar valt mij ook Antwerpen Zuid op,meer dan ik had gedacht.Nu snap ik die IC stops ook beter(2 van de 3)
Re: Kort buitenlands nieuws
Gisteren werd de electrificatie van L 19 Mol-Hamont officieel in gebruik genomen: https://www.hln.be/in-de-buurt/treinaan ... ~a797651f/
Het Belang van Limburg is optimistisch: Nu is er echt geen reden meer om de trein Hamont-Weert tegen te houden (artikel achter login).
Mijn mening: met deze elektrificatie is de trein Hamont-Weert juist verder weg dan ooit. Er zijn extra hordes opgeworpen om door te kunnen rijden want nu is materieel ook het probleem.
En eerlijk gezegd: als men geïnteresseerd was in grensoverschrijdend reizigersvervoer, waarom hebben de twee Limburgen dan nog geen busverbinding tussen Hamont en Weert opgestart? Die had er al lang kunnen zijn en dan was het belang van de verbinding al aangetoond (of niet).
Het Belang van Limburg is optimistisch: Nu is er echt geen reden meer om de trein Hamont-Weert tegen te houden (artikel achter login).
Mijn mening: met deze elektrificatie is de trein Hamont-Weert juist verder weg dan ooit. Er zijn extra hordes opgeworpen om door te kunnen rijden want nu is materieel ook het probleem.
En eerlijk gezegd: als men geïnteresseerd was in grensoverschrijdend reizigersvervoer, waarom hebben de twee Limburgen dan nog geen busverbinding tussen Hamont en Weert opgestart? Die had er al lang kunnen zijn en dan was het belang van de verbinding al aangetoond (of niet).
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat lijkt me niet. Met zo'n busverbinding trek je maar een deel van de reizigers die je met een treinverbinding trekt. Want een bus is minder aantrekkelijk dan een trein en langere afstanden vereisen een extra overstap die dan ook nog eens tussen verschillende vervoersmodaliteiten is. (Dus andere vervoerders, aparte kaartjes, etc.) Met een trein Weert-Antwerpen trek je ongetwijfeld reizigers naar Antwerpen aan, al zou ik niet durven zeggen hoeveel. Maar met een bus Weert-Hamont? Ongetwijfeld veel minder.
Vervolgens moet je de bestuurders gaan overtuigen dat de bus vervangen moet worden door een trein. Maar dan zit je dus met kleinere reizigersaantallen dan gehoopt, is er minder urgentie want de verbinding is er al en gaan die paar mensen halverwege de route klagen dat "hun" (pas geïntroduceerde) bus zo fantastisch is en niet mag worden opgeheven. Dat lijkt me echt een onmogelijke opgave.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing. Als je een bus wil, moet je een busdienst opzetten. Maar als je een treindienst wil, is de enige manier denk ik om rechtstreeks die treindienst op te zetten. Dat heeft denk ik meer kans op slagen dan het omtoveren van een busdienst naar een treindienst.
Vervolgens moet je de bestuurders gaan overtuigen dat de bus vervangen moet worden door een trein. Maar dan zit je dus met kleinere reizigersaantallen dan gehoopt, is er minder urgentie want de verbinding is er al en gaan die paar mensen halverwege de route klagen dat "hun" (pas geïntroduceerde) bus zo fantastisch is en niet mag worden opgeheven. Dat lijkt me echt een onmogelijke opgave.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing. Als je een bus wil, moet je een busdienst opzetten. Maar als je een treindienst wil, is de enige manier denk ik om rechtstreeks die treindienst op te zetten. Dat heeft denk ik meer kans op slagen dan het omtoveren van een busdienst naar een treindienst.
Re: Kort buitenlands nieuws
Ja, want de succesvolle busverbinding tussen Enschede en Gronau was ook een reden dat daar geen treinverbinding kwam. Oh wacht.
Re: Kort buitenlands nieuws
Interessant voorbeeld. Een verbinding die een paar treinen per dag had en op het laatst slechts één trein per dag. Wel waren treinkaartjes geldig in de bus destijds. En twintig jaar na de sluiting kan alles heropend worden met twee treinen per uur.
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik ken daar de details niet van. Het is dan misschien niet onmogelijk, maar het lijkt me een zaak van de lange adem. Als je nu een trein wenst, kun je nu een bus inleggen maar dan heb je de komende 10 jaar zeker nog geen trein. Denk ik.
Re: Kort buitenlands nieuws
Het grote voordeel van Enschede-Gronau is dat je eigenlijk de hele week reizigers trekt: doordeweeks studenten (er studeren aardig wat Duitsers op Saxion en de UT) en in het weekend winkelend publiek.
Re: Kort buitenlands nieuws
De Tsjechische Prorail heeft de concept-dienstregelingtabellen voor het nieuwe dienstregelingjaar online gezet.. Geen idee of het al bekend is, maar Regiojet plant kennelijk, vanaf 2 april 2022, een nachttrein van Oostende naar Praag. Dat geeft interessante mogelijkheden.
Re: Kort buitenlands nieuws
Tijdens de schoolvakantie van 05.07. tot 17.08.21 mag iedereen met een abonnement van een NRW-Verkehrsverbund daarmee door heel NRW reizen en ook nog een persoon meenemen. Het is onafhankelijk van wat het voor een soort abonnement is, dus bij voorbeeld een City-abo voor Aachen is al voldoende.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geldt dat ook voor maandabonnementen? Heb je toevallig een linkje met alle info?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Even googlen:
https://www.mobil.nrw/service/abo-aktio ... erien.html
Lijkt alleen voor doorlopende abonnementen te gelden.
https://www.mobil.nrw/service/abo-aktio ... erien.html
Lijkt alleen voor doorlopende abonnementen te gelden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Kort buitenlands nieuws
Dan een VRR abonnement nemen (Ticket 2000 in Abo kost €53,45 + €20,- als je binnen een jaar opzegt).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Moet je alleen een Duits adres hebben.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Kort buitenlands nieuws
RegioJet is de partner waarmee European Sleeper samenwerkt. Op hun site staat dat de nachttrein Brussel - Praag wordt, kennelijk wordt dat dus Oostende - Praag (via Amsterdam).Tom024 schreef: ↑za 12 jun 2021, 12:13 De Tsjechische Prorail heeft de concept-dienstregelingtabellen voor het nieuwe dienstregelingjaar online gezet.. Geen idee of het al bekend is, maar Regiojet plant kennelijk, vanaf 2 april 2022, een nachttrein van Oostende naar Praag. Dat geeft interessante mogelijkheden.
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik heb familie in Duitsland. Dus dat zit wel snor. Overigens kun je het online via transdev met Nederlands adres aanvragen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten