Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Het zal wel aan het land liggen. Ik heb vrijwel alleen maar in Zwitserland gereisd. De meeste conducteurs kijken niet eens naar het boekje, en sommigen knippen ergens willekeurig. Zelfs de conducteur die een nieuwe collega aan het inwerken was en haar een uitleg gaf over wat een interrailpas is zei er niks van.
Ik heb expres een papieren pas, de batterij van mijn telefoon is niet geweldig.
Ik heb expres een papieren pas, de batterij van mijn telefoon is niet geweldig.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik heb ooit ruzie gehad met een Duitse conducteur omdat ik wel mijn naam en geboortedatum, maar niet mijn adres en telefoonnummer had ingevuld op het gedeelte van de flap dat Interrail alleen gebruikt om je pas en cadeautje terug te kunnen sturen. (Hoezo is het cadeautje afgeschaft? ) Dat had ik bewust niet gedaan; dat adres gaat niemand onderweg iets aan. En volgens mij is het ook niet verplicht, maar ik heb het ter plekke toch maar ingevuld, want anders zou ik een boete krijgen. Het was toch de laatste reisdag.
In de buurt zat een Nederlander die op de terugweg was vanuit Narvik en geen treinen in zijn boekje had geschreven. Die werd ook flink uitgekafferd.
Overigens heb ik vrij veel geknipte treinen gehad, maar het verschilt per land. En in een nachttrein werden er reserveringen zo aan vastgeniet dat ik het nietje de volgende dag los moest pulken omdat de pas anders niet meer opgevouwen kon worden.
In de buurt zat een Nederlander die op de terugweg was vanuit Narvik en geen treinen in zijn boekje had geschreven. Die werd ook flink uitgekafferd.
Overigens heb ik vrij veel geknipte treinen gehad, maar het verschilt per land. En in een nachttrein werden er reserveringen zo aan vastgeniet dat ik het nietje de volgende dag los moest pulken omdat de pas anders niet meer opgevouwen kon worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Toch maar wel travelreport invullen: http://worldonrails.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=10235
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik heb wel een keer gehad dat de loketmedewerker in Rotterdam de treinkaart aan beide kanten aan de flap had vastgeniet, dus dat was moeilijk de persoonsgegevens in de vakjes eronder invullen
Een conducteur van de CFL (toen je in Luxemburg nog niet gratis met de trein kon) vond het een minpunt maar begreep ook wel waarom het niet was ingevuld. En vroeg vervolgens naar mijn identiteitsbewijs in het Nederlands
Een conducteur van de CFL (toen je in Luxemburg nog niet gratis met de trein kon) vond het een minpunt maar begreep ook wel waarom het niet was ingevuld. En vroeg vervolgens naar mijn identiteitsbewijs in het Nederlands
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Op je Duitse Länderticket moet je ook altijd je naam invullen, je kent het wel.
In NRW werd er nooit een probleem van gemaakt dat ik A. [Achternaam] invulde. In Niedersachsen werd me te verstaan gegeven dat ik toch echt mijn volledige voornaam moest opschrijven. Dus dat doenik sindsdien braaf.
Op mijn eerste reisje in NRW in 2020 deed bij mijn eerste controle de kaartlezer gek, bij de tweede werd er gevraagd waarom ik mijn naam erop had geschreven en bij de derde kreeg ik een heel rare blik. Later werd nog een keer gevraagd waarom ik mijn naam erop had geschreven. Het was net alsof die regel per 2020 was afgeschaft en het heel raar was dat iemand dat eind januari nog steeds niet wist, maar een duidelijk antwoord kreeg ik niet. Op de anderhalve rit die ik verderop in het jaar nog kon maken was er weer niks aan de hand..
In NRW werd er nooit een probleem van gemaakt dat ik A. [Achternaam] invulde. In Niedersachsen werd me te verstaan gegeven dat ik toch echt mijn volledige voornaam moest opschrijven. Dus dat doenik sindsdien braaf.
Op mijn eerste reisje in NRW in 2020 deed bij mijn eerste controle de kaartlezer gek, bij de tweede werd er gevraagd waarom ik mijn naam erop had geschreven en bij de derde kreeg ik een heel rare blik. Later werd nog een keer gevraagd waarom ik mijn naam erop had geschreven. Het was net alsof die regel per 2020 was afgeschaft en het heel raar was dat iemand dat eind januari nog steeds niet wist, maar een duidelijk antwoord kreeg ik niet. Op de anderhalve rit die ik verderop in het jaar nog kon maken was er weer niks aan de hand..
Ik doe ook maar wat
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Gewoon voorwaarden nakijken en daar naar handelen. Vind het ook wat goedkope kritiek op die World-on-rails site. Je hebt zelf je shit niet op orde.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
In Hessen zijn ze nog strenger, daar is het Hessen-Ticket altijd voor vijf personen en alle naam-invulregels die je niet gebruikt MOET je doorstrepenArdan schreef: ↑za 06 mar 2021, 21:41 Op je Duitse Länderticket moet je ook altijd je naam invullen, je kent het wel.
In NRW werd er nooit een probleem van gemaakt dat ik A. [Achternaam] invulde. In Niedersachsen werd me te verstaan gegeven dat ik toch echt mijn volledige voornaam moest opschrijven. Dus dat doenik sindsdien braaf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Begrijpelijk. In het verleden is daar flink misbruik van gemaakt. Denk maar aan de SWT in de eerste jaren.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Tja in NRW gebeurt dat ook nogsteeds, getuige dit youtube filmpje. Hij start iets voor het moment omdat ik zelf al kan lachen om de uitspraak van de Fahrplanauskunft
https://www.youtube.com/watch?v=pwmyr20AlpI&t=442s
https://www.youtube.com/watch?v=pwmyr20AlpI&t=442s
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Dat mensen in Zwitserland werken en ergens anders wonen snap ik, maar ik schrok me kapot toen ik net in Brig uit wilde stappen en er een paar honderd Italianen zich met grote haast de trein in drongen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Wat wil je, gezien het verschil in levensstandaard tussen Zwitserland en de meeste buurlanden? Volgens het BFS zijn er 80.000 Italiaanse grenswerkers in Zwitserland, en in Brig merk je daar veel van merkte ik vorig jaar.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Uiteraard, het vrij verkeer van personen is ook op Zwitserland van toepassing.
Bijzonder dat er meer Italiaanse dan Duitse grensarbeiders zijn, langs de Duits-Zwitserse grens wonen een stuk meer mensen dan aan de Italiaans-Zwitserse grens en het economisch hart van Zwitserland is toch echt Duitstalig
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
In Ticino is anders genoeg economische activiteit, al zal de regio Milaan ook Zwitserse inwoners werk bieden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Het verschil in welvaart (en dus salarisverschil) tussen Zwitserland en Italië is wel wat groter dan dat tussen Zwitserland en Duitsland. Bovendien zit er tussen Duitsland en Zwitserland meer een taalgrens dan tussen Italië en Zwitserland (Schweizerdeutsch is ook voor Zuid-Duitsers geen kinderspel).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Nou ja Lombardije is nog wel het meest welvarende deel van Italië. Zeker Milaan is vooral op de dienstverlening gericht.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
The richest of the poor can still be poor. Het gemiddelde salaris in Zwitserland ligt volgens mij nog steeds hoger dan in Lombardije, dus als je dan de keuze hebt is het vaak de moeite waard. De spoorlijn tussen Mendrisio en Varese is natuurlijk niet voor niets opnieuw geopend.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Het valt me in Italië altijd wel op dat ze bij de Zwitserse grens allemaal in BMWs rijden in plaats van de Fiat Pandas die je anders overal ziet.
Ontopic: in de trein naar Zetmatt zit iedereen aan het bier. Toch wel een beetje vroeg nog.
Ontopic: in de trein naar Zetmatt zit iedereen aan het bier. Toch wel een beetje vroeg nog.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik ben wel benieuwd hoe het zit met nationaliteit: de cijfers die je noemde zijn grensarbeiders zonder dat volgens mij duidelijk is hoeveel daarvan Zwitser of buitenlander zijn. Een deel van het grensverkeer zal komen door Zwitsers die goedkoop over de grens wonen, een ander deel buitenlanders die in Zwitserland meer geld willen verdienen met werken. Ik ben benieuwd hoe groot deze verschillende groepen zijn, alleen dan kan je zinnige uitspraken doen over het grensverkeer.Z2N schreef:The richest of the poor can still be poor. Het gemiddelde salaris in Zwitserland ligt volgens mij nog steeds hoger dan in Lombardije, dus als je dan de keuze hebt is het vaak de moeite waard. De spoorlijn tussen Mendrisio en Varese is natuurlijk niet voor niets opnieuw geopend.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
De cijfers zijn mensen met een werkvergunning, zoals ook bovenaan de pagina vermeld staat (zogeheten G-bewijs). Zwitsers die in het buitenland wonen hebben zo'n vergunning niet nodig om in Zwitserland te werken, omdat ze Zwitserse staatsburger zijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Aha, dat was mij niet duidelijk
Blijft wel dat ik ook benieuwd ben naar aantal Zwitserse grenswerkers die vanuit het buitenland in Zwitserland werken.
Blijft wel dat ik ook benieuwd ben naar aantal Zwitserse grenswerkers die vanuit het buitenland in Zwitserland werken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Hier ook, maar dat sla ik toch over.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Je zal ergens door een administratief hoepeltje moeten springen. Iedereen uit de EER + Zwitserland mag in Nederland werken, maar ze moeten zichzelf wel eerst aanmelden bij een gemeente met een afdeling niet-ingezetenen (zoals Terneuzen of Doetinchem) voordat salaris uitbetaald kan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Heeft toevallig nog iemand decoratie voor in de tuin nodig? De oude spoorbrug over de Ems bij Weener staat te koop:
https://www.dbresale.com/verkauf/suche- ... 164131.htm
https://www.dbresale.com/verkauf/suche- ... 164131.htm
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten