Pagina 1 van 1
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)
Geplaatst: wo 21 mei 2025, 18:19
door RTBS
Een extra perron in Hengelo lijkt me erg noodzakelijk, zeker als men in de toekomst nog meer treinen wil laten rijden.
Om kruisend verkeer te verminderen zouden ze de ZHO kunnen opknippen, waarom er nog altijd gedieseld wordt onder een draad tussen Hengelo en Oldenzaal is natuurlijk ook complete waanzin. Leg bijvoorbeeld ook een zakspoor aan aan de westkant, daar kan de trein uit Zutphen prima keren naast de trein naar Enschede en die naar Zwolle en zorgt voor een veel kortere overstap.
Voor Oldenzaal kun je met een elektrische trein gaan pendelen, eventueel doorrijden naar Bad Bentheim. Of een tweede Duitse trein naar Hengelo doortrekken en samen met de RB61 ieder half uur gaan rijden. Overigens is de betrouwbaarheid van de RB61 fors verbeterd sinds NWL het overgenomen heeft.
RB61 Hengelo - Bielefeld
Geplaatst: do 22 mei 2025, 11:05
door marvinkok
De keertijd voor het stuk van Zutphen wordt bij knippen aardig krap. De rijtijd is al krap op
Go-
Hgl, dan haal je direct alle marge eruit die je wel hebt nu met het doorrijden.
Het grote voordeel van het hele opwaarderen van
Rat en
Hno is dan (naar mijn idee...) vooral dat het een stuk robuuster wordt. De IC lag best krap in de tijd, dus dat krijgt nu allemaal gewoon wat meer lucht zodat de kans dat je netjes op tijd in de knopen aankomt veel groter is..
RTBS schreef: ↑wo 21 mei 2025, 18:19
Overigens is de betrouwbaarheid van de RB61 fors verbeterd sinds NWL het overgenomen heeft.
Das mooi, maar de NWL heeft niks anders gedaan hoor. Alles is nog gewoon bij het oude. De RB61 zit gewoon weer eens een tijd op toppen van de golfbeweging
Sorry_geen_dienst schreef: ↑do 22 mei 2025, 11:00
Wat ook mooi zou zijn in
Hgl is als de overstap vanuit
Zp op de Sprinter naar
Es v.v. crossplatform zou zijn ipv van de a naar de b fase te moeten lopen wat minimaal 2 minuten lopen is. Zou er wel een extra perron bijgebouwd moeten worden maar daar is ruimte genoeg voor in
Hgl op het emplacement.
Het emplacement wordt al omgebouwd. Er komen opstelsporen met reinigingsperrons. Hoeveel ruimte er dan nog overblijft voor extra perrons....
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)
Geplaatst: do 22 mei 2025, 11:23
door RTBS
Das mooi, maar de NWL heeft niks anders gedaan hoor. Alles is nog gewoon bij het oude. De RB61 zit gewoon weer eens een tijd op toppen van de golfbeweging

Wat is jouw bron hiervoor dan? Het is nog steeds de Eurobahn organisatie maar NWL heeft wel degelijk aangegeven maatregelen te nemen om de dienstregeling betrouwbaarder te maken.
Het emplacement wordt al omgebouwd. Er komen opstelsporen met reinigingsperrons. Hoeveel ruimte er dan nog overblijft voor extra perrons....
Die opstelsporen en reinigingsperrons hoeven toch niet pal naast het station te komen? Ik neem aan dat dat ergens verderop een plek krijgt, daar is veel meer ruimte op het grote rangeerterrein. Is het dan de bedoeling dat de reiniging die nu in
Es plaatsvindt daar verdwijnt?
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)
Geplaatst: do 22 mei 2025, 11:37
door cassie127
Nee, maar in Enschede heb je simpelweg geen ruimte om alle treinen op te kunnen stellen. Er staan nu al meerdere stellen opgesteld in Hengelo die vanuit daar richting Almelo gaan voor de 7000 of leeg naar Enschede rijden om daar 1700 ritten op te starten.
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)
Geplaatst: do 22 mei 2025, 13:55
door marvinkok
RTBS schreef: ↑do 22 mei 2025, 11:23
Das mooi, maar de NWL heeft niks anders gedaan hoor. Alles is nog gewoon bij het oude. De RB61 zit gewoon weer eens een tijd op toppen van de golfbeweging

Wat is jouw bron hiervoor dan? Het is nog steeds de Eurobahn organisatie maar NWL heeft wel degelijk aangegeven maatregelen te nemen om de dienstregeling betrouwbaarder te maken.
Bron? Medewerkers binnen de organisatie plus mijn eigen jarenlange ervaring met diezelfde organisatie. De stellen zijn niet altijd even betrouwbaar en het personeel is schaars. Gezien er niks veranderd is qua onderhoud etc ben ik wel benieuwd naar jou bron dat het dankzij de NWL nu ineens beter zou gaan. Dat ze zeggen dat ze het betrouwbaarder willen maken maakt niet het ineens ook zo is natuurlijk

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)
Geplaatst: do 22 mei 2025, 14:15
door RTBS
Bron? Medewerkers binnen de organisatie plus mijn eigen jarenlange ervaring met diezelfde organisatie. De stellen zijn niet altijd even betrouwbaar en het personeel is schaars. Gezien er niks veranderd is qua onderhoud etc ben ik wel benieuwd naar jou bron dat het dankzij de NWL nu ineens beter zou gaan. Dat ze zeggen dat ze het betrouwbaarder willen maken maakt niet het ineens ook zo is natuurlijk

Ok, "van horen zeggen", zonder enige echte onderbouwing dus. Eigen jarenlange ervaring zegt niks over een organisatie die enkele maanden geleden over is genomen. Ook suggereer je dat het onderhoud niet goed zou zijn, is dat wel zo?
Mijn bron is mijn dagelijkse constatering gedurende de laatste zes weken. Kan toeval zijn, misschien ook niet. Om nou zo stellig te zeggen dat NWL niets heeft gedaan sinds de overname in februari gaat er bij mij niet in. Ik geef ze in ieder geval het voordeel van de twijfel.

Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)
Geplaatst: do 22 mei 2025, 14:30
door cassie127
Leuk dat je uitgaat dat die overname al maanden geleden afgerond is geweest. Maar een officieel persbericht spreekt van 6 mei. Daarvoor had NWL de touwtjes nog niet in handen dus jouw beeld over de afgelopen 6 weken bevat 4 weken waar NWL nog niet direct iets over de dienstuitvoering bij Eurobahn te zeggen had.
https://www.eurobahn.de/pressemitteilun ... unter-nwl/
Wat je wel kunt constateren is dat we de afgelopen weken perfecte weersomstandigheden hebben gehad voor het treinverkeer (behalve dan de verhoogde kans op bermbrandjes). Het heeft nauwelijks geregend, er zijn geen blaadjes dus gladde sporen komen maar weinig voor, waardoor de kans op vierkante wielen kleiner is. Daarnaast vriest het niet en heb je dus geen last van rijp (waardoor je schuitjes sneller slijten en vervangen moeten worden) maar is het tegelijkertijd ook niet te warm (en is de kans op een overbelaste airco kleiner). Kortom de weersomstandigheden de afgelopen weken zorgen eigenlijk voor weinig incidenten die ongepland onderhoud veroorzaken.
Re: Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)
Geplaatst: do 22 mei 2025, 14:48
door RTBS
NWL is natuurlijk wel de opdrachtgever en had ook voor het officiële overnamemoment invloed op het geheel. Dit weet ik weer via mensen bij de Provincie Overijssel.
Re: RB61 Hengelo - Bielefeld
Geplaatst: vr 23 mei 2025, 23:14
door iamthedutchdude
RTBS schreef: ↑do 22 mei 2025, 14:48
Dit weet ik weer via mensen bij de Provincie Overijssel.
Ok, "van horen zeggen", zonder enige echte onderbouwing dus.

Re: RB61 Hengelo - Bielefeld
Geplaatst: za 24 mei 2025, 01:40
door Z2N
Bij twijfel is marvinkok bekend als een (voormalige) insider, en is RTBS vooral iemand met een duidelijke mening over de RB61.
