Pagina 1 van 1

Wat er later nog bij Sprintercity gebeurde in 2024 [62f]

Geplaatst: za 28 dec 2024, 23:45
door Polaroyd7
Een eerdere post waarbij ik bussen nam in Wallonië in de zomer is hier te vinden.


Om het jaar nog af te sluiten heb ik nog wat foto's die ik her en der rond ga strooien zonder al te veel context, of überhaupt tekst.

1. We beginnen sterk met OV in Nederland. Veelal wat ik hier post is niet genomen in Nederland, maar dit voor de verandering wel. We hebben hier de N30 in Schiphol. Vanuit Haarlem is een papieren kaartje goedkoper dan reizen op de OV Chipkaart.

Afbeelding


2. Een busje dat gebruikt wordt om reizigers op vluchten over te zetten van de terminal naar het vliegtuig voor kleinere toestellen. We kennen een paar prachtige exemplaren, met wellicht als bekendste exemplaar de Cobus 3000 of dat ding dat van achteren lijkt op den Van Hool New Ag330, maar dan anderhalf keer breder. Hier hebben we een wat krappere variant met deze BYD-bus.

Afbeelding


3. We nemen een kijkje in de regio rondom Rimini. Hier treffen we een Menarinibus aan. Zonder Breda. Ook zonder plezierig comfort, maar ja, het is een stadsbus die de rol van streekbus heeft aangenomen, wat verwacht je?

Afbeelding


4. Met bovenstaande bus heb ik een rit gemaakt tot aan de grens van het dwergstaatje San Marino. Na een korte wandeling wachtte een rit met een stadsbus van het Sammarinese binnenlandse net die me bovenop de heuvel zou brengen. De bussen zijn vooral grijs, met wat reclame aan de zijkanten. Gratis zijn de bussen niet.

Afbeelding


5. Tickets kun je online kopen, maar ook in van die tabaccheria's. Hier heb je een dienstregeling aan een bushalte. Ze hoeven niet per se actueel te zijn, maar makkelijk vindbaar zijn ze hoe dan ook niet.

Afbeelding


6. Wel gratis was dit treintje: heel vaak rijdt 'ie niet, maar eens ik lucht kreeg van het nieuws dat deze zou gaan rijden en ik daarmee het volledige (overgebleven) Sammarinese spoornet kon gaan doen, heb ik geprofiteerd. Het is een ritje van een kilometer, dus heel lang ervan genieten kun je er niet van, maar genieten kan altijd, ongeacht hoe lang het genieten ook duurt.

Afbeelding


7. Even een klein stukje geschiedenis wel: zo zag die trein er eerst uit. Alsof 'ie een halve eeuw heeft staan roesten in een oude spoorwegtunnel nadat de lijn in onbruik is geraakt. Nou ja, niet alsof: het was zo.

Afbeelding


8. Smaakvol is het wrak gerestaureerd met oorspronkelijke onderdelen. Als we toch de dag mogen meemaken dat de spoorlijn weer doorgetrokken wordt naar Rimini.

Afbeelding


9. Bewijs dat 'ie echt reed: hier heb je dezelfde trein op een andere plek, namelijk het andere eind van de lijn die nog over is gebleven.

Afbeelding


10. De stad San Marino is wel redelijk bekend geloof ik: de stad is gebouwd op een rots en eromheen heb je wat dorpen, gehuchten die veelal niet bijster interessant zijn.

Afbeelding


11. Je kunt bijna zien waar San Marino ophoudt aan waar de bebouwing eindigt. Zo klein is het. En ja, daar verderop is Rimini al met de zee. O ja, op de voorgrond is de kabelbaan die de stad San Marino met het lager gelegen Valdragone verbindt.

Afbeelding


12. Nog over de oude spoorwegtunnels: tijdens de Tweede Wereldoorlog is de spoorlijn grotendeels vernietigd, maar zijn er ook tienduizenden Italianen naar San Marino gevlucht om te schuilen in die tunnels.

Afbeelding


13. Dat ene treintje op foto's 6 en 9 was niet de enige die je in het wild vindt: ergens lager gelegen kun je nog een rijtuig vinden dat op een oud viaduct is gezet ter decoratie. Rijden doet 'ie niet, deze heeft geen motor.

Afbeelding


14. Al zou die een motor hebben, ver rijden kan die niet. Het spoor is net lang genoeg voor het rijtuigje om erop te kunnen staan.

Afbeelding


15. Mocht je geen zin hebben om met de gebrekkige dienstregelingen van de stadsbussen te gaan kloten of als je op zondag reist, heb je altijd nog directe (Italiaanse) pendelbussen tussen San Marino en Rimini.

Afbeelding


16. Onderweg naar boven (of beneden) vind je een restant van de vroegere versie van de kabelbaan.

Afbeelding


17. Ergens anders in Italië, in Bergamo, hebben we hier een stadsbus...

Afbeelding


18. Een ander type bus, iets ouder type, nog ouder dan dat witte geval dat in Rimini reed in het begin. Wel met Breda.

Afbeelding


19. Tijd voor wat uitstapjes in Duitsland: hier hebben we de GTW op de Daadetalbahn.

Afbeelding


20. Een reis ging naar Dessau om een dubbeldekker te nemen, maar de dubbeldekker reed niet, als spoiler. Wel hebben we een tram.

Afbeelding


21. En deze oude Mercedes.

Afbeelding


22. De vervoerder die de dubbeldekkermotorwagens zou uitvoeren reed wel iets, namelijk dit hier...

Afbeelding


23. In Erfurt trof ik een ex-Südtirol bus aan...

Afbeelding


24. Ostfriesland! Vorig jaar was ik hier ook eens, maar nu moest het wat serieuzer. Ik moet oordelen dat de lijnbussen hier effectief zijn en alle aansluitingen wachten op elkaar.

Afbeelding


25. Bussen hier hebben aanhangers op de hoofdroutes. Je kunt er fietsen in kwijt, een hoop bagage, post zelfs?

Afbeelding


26. Als je in de DB reisplanner een route opvraagt van Harlesiel naar Wangerooge, krijg je vluchten. Ja, heuse vliegtuigen. Zodoende heb ik een vliegtuig genomen voor deze oversteek van vijf minuten.

Afbeelding


27. De Waddenzee van boven!

Afbeelding


28. Naast de vliegtuigjes kun je hier ook komen met de boot en om op de boot te komen kun je reizen... met de trein!

Afbeelding


29. Formeel is dit Fernverkehr en dus is het perron opgehoogd en alles en eigenlijk geeft alles een indruk dat het ook Fernverkehr is, hoewel het spoor meterspoor is de rijtuigen simpel ingericht zijn.

Afbeelding


30. Hier hebben we de locomotief in dienst.

Afbeelding


31. In tegenstelling tot de vliegtuigen vaart de boot veel minder vaak. De boot doet er ook wel een uur over of zo.

Afbeelding


32. Technisch niet in Duitsland, maar wel in de buurt: Bad Nieuweschans...

Afbeelding


33. Terug in Duitsland: Lübeck-Travemünde Strand.

Afbeelding


34. In de buurt, in Rendsburg: de Schwebefähre.

Afbeelding


35. Het leukst is wanneer er een trein over het viaduct rijdt tijdens de overzetting van de Schwebefähre.

Afbeelding


36. Vorig jaar was ik in Canada en ik vloog toen naar Montreal. Dit jaar was ik niet in Canada, maar was ik wel in Monreal, wat uitspraaktechnisch min of meer hetzelfde is, behalve dat dit in Duitsland ligt en niemand hier Frans spreekt.

Afbeelding


37. Voor de kerstmarkten was ik in Traben-Trarbach voor de wijnkelders en daarvoor wilde ik met dit treintje reizen. Probleem: na half twee in de middag reed er niks meer, waarschijnlijk omdat de machinist ziek werd of zo, gedurende heel het weekend. In de middag en avond moest ik dus met een lijnbus die eens per twee uur rijdt. Er scheen nog een SEV te zijn, maar daar was geen informatie over.

Afbeelding


38. Terug in Italië: we hebben de blues te pakken.

Afbeelding


39. Ook hebben we een metro die gereden wordt met op het gevoel zware treinen met defecte deuren die non-stop aan het piepen zijn en daarom alle reizigers paniek aan het aanjagen zijn.

Afbeelding


40. Wie het wist, wist het: dit was genomen in Catania en helaas helaas: de nacht-intercity naar Rome reed niet.

Afbeelding


41. Aan de andere kant van de plas, op een zeker eilandje genaamd Malta, rijden de bussen opeens links en zijn er geen treinen.

Afbeelding


42, 43. Meer van zulke linksrijdende bussen in het euro-betalende, in kilometers-rekenende land, overdag.

Afbeelding

Afbeelding


44. We kennen die rode CitySightseeing dubbeldekkerbussen, maar kende U de dubbeldekkerveerboten al?

Afbeelding


45. Het busstation van de hoofdstad van Malta, Valletta. Het is een beetje chaotisch. In de voorgrond staat die bus daar maar en die voorkomt dat bussen normaal kunnen keren.

Afbeelding


46. Aan de andere kant van de stad heb je een andere veerboot. Daar de stad gebouwd is op een aantal heuvels, is het klimmen en dalen geblazen om het 'hinderniscircuit' door te komen.

Afbeelding


47. Herinnering: het is niet Venetië, het is Malta.

Afbeelding


48. Valletta to scale.

Afbeelding


49. Om af te sluiten: Malmö, Zweden.

Afbeelding


50. Onderweg naar Göteborg heb ik een maaltijd geprobeerd vanuit de bistro van de SJ X 2000 en dat was zowaar erg smakelijk.

Afbeelding


51. Dit oude joekel stond na aankomst nog aan het perron...

Afbeelding


52, 53. Bussen in Göteborg...

Afbeelding

Afbeelding


54. Blijkbaar ook dubbeldekkerbussen.

Afbeelding


55, 56. Dan de trams!

Afbeelding

Afbeelding


57, 58. De veerboten! De laatste is niet genomen in Amsterdam, mocht je je dat afvragen.

Afbeelding

Afbeelding


59. Nog wat andere kiekjes, onder meer van de VR Snabbtåg, die gekomen is om de MTRX te vervangen.

Afbeelding


60. Sfeervol Göteborg C.

Afbeelding


61. Ten slotte een beeld aan boord van een European Sleeper zitrijtuig. De intercity uit Brussel naar Amsterdam viel uit en ik heb geen zin om langer dan anderhalf uur te moeten wachten op een trein naar huis. ES vertrok eerder, dus heb ik die maar last-minute genomen.

Afbeelding


62. Bij thuiskomst stond de grote kerstboom die je kunt zien vanaf het perron van zvt al te wachten.

Afbeelding


Zo, dat was 2024. Genoeg plannen voor 2025, maar wat dat gaat worden zullen we pas weten in 2025!

Een verslag van een eerste weekend weg in 2025 naar de Dolomieten is hier te vinden.

Re: Wat er later nog bij Sprintercity gebeurde in 2024 (62f)

Geplaatst: zo 29 dec 2024, 05:37
door waldo79
Leuke compilatie :Y fijne jaarwisseling alvast en mooie reiservaringen voor 2025 gewenst.

Re: Wat er later nog bij Sprintercity gebeurde in 2024 (62f)

Geplaatst: zo 29 dec 2024, 09:20
door Daniel
Leuke plaatjesreeks :pos:

Re: Wat er later nog bij Sprintercity gebeurde in 2024 (62f)

Geplaatst: di 28 jan 2025, 00:16
door umbusko
Mooie mix van foto's, met name San Marino, Malta en Wangerooge vond ik de moeite waard (om geen specifieke reden, behalve dat ik er nog niet geweest ben en dat de plaatsen daarom tot de verbeelding spreken). :)