Op vrije busbanen zoals in Almere en de voormalige Zuidtangent komen regelmatig mensen onder de bus. Daar horen we je niet over, kennelijk omdat je daar geen reuring over wilt veroorzaken.
Autonoom rijdend OV
-
Re: Autonoom rijdend OV
Gr BasG
- ArrivaBas
- Contacteer:
En je bron dat dat regelmatig gebeurt is?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Donateur
Ik kan het je nog sterker vertellen: elk jaar komen alleen al in Nederland honderden mensen om in het verkeer.
Dat je mij hier desondanks niet de barricaden op ziet gaan om al het verkeer stilgelegd te krijgen, is omdat ook ik wel snap dat enig risico er nu eenmaal bijhoort.
Dat leidt wat mij betreft echter nog niet automatisch tot het laten prevaleren van innovatie boven veiligheid. Sterker nog: juist in deze casus zou innovatie tot méér veiligheid moeten leiden, niet minder. Zelfrijdende voertuigen dan maar de weg op sturen tussen al het overig verkeer in de wetenschap dat die voertuigen daar nog lang niet klaar voor zijn vind ik eigenlijk niet eens meer naïef, maar kwaadaardig.
Het is prima mogelijk om te innoveren zonder op veiligheid in te boeten. Dan duurt het maar wat langer; ik ben er tegelijkertijd van overtuigd dat dat tot een kwalitatief veel robuuster en duurzamer product leidt.
-
Dat kan nog wel eens decennia duren voordat autonome voertuigen vlot en veilig door het verkeer kunnen.
-
- Donateur
Dat denk ik ook. Het zal ook eerder stapsgewijs gaan, zoals nu eigenlijk al gebeurt, waarbij systemen de bestuurder assisteren en steeds meer taken uit handen nemen.
Ik ben nu al erg content met de adaptieve cruise control op mijn brikkie, wat op een relatief drukke maar gestaag doorstromende snelweg als je in dezelfde rijbaan blijft heel veel beter is in een constante afstand houden dan ik ooit zou kunnen.
En zelfs inhalen gaat nog redelijk; toch merk je dat het systeem in complexere situaties (iemand die voor je het gaatje in duikt, in- en uitvoegers, een file ver voor je) nog de nodige informatie en het vermogen tot interpreteren van de situatie mist om het écht soepel te laten verlopen. Laat staan je deze taak uit handen te nemen.
Maar op de duurdere modellen vind je al geavanceerdere systemen. Die vinden ongetwijfeld hun weg 'omlaag', waarbij de innovatie ondertussen gewoon doorgaat.
Ik ben nu al erg content met de adaptieve cruise control op mijn brikkie, wat op een relatief drukke maar gestaag doorstromende snelweg als je in dezelfde rijbaan blijft heel veel beter is in een constante afstand houden dan ik ooit zou kunnen.
En zelfs inhalen gaat nog redelijk; toch merk je dat het systeem in complexere situaties (iemand die voor je het gaatje in duikt, in- en uitvoegers, een file ver voor je) nog de nodige informatie en het vermogen tot interpreteren van de situatie mist om het écht soepel te laten verlopen. Laat staan je deze taak uit handen te nemen.
Maar op de duurdere modellen vind je al geavanceerdere systemen. Die vinden ongetwijfeld hun weg 'omlaag', waarbij de innovatie ondertussen gewoon doorgaat.
-
Ik heb ook zo'n cruise controle, bij een stabiel wegbeeld comfortabel - maar als het dynamisch wordt gaat het onverwachte reacties geven.
- ArrivaBas
- Contacteer:
Op mijn ouwe autootje zitten qua rijtechnische snufjes alleen een 'domme' cruise control en een stel hypersensitieve parkeersensoren achter, en toch kom ik er al drieënhalf jaar mee door het verkeer zonder dat ik betrokken ben geweest bij een aanrijding.
Kijk ik naar de Skoda van mijn ouders. Die heeft af fabriek een rijstrookassistent die op de 60-wegen buiten de bebouwde kom als je hem 'zijn gang laat gaan' liever een frontale botsing veroorzaakt dan dat ik een tegenligger veilig passeer door de kantstrepen te overschrijden... Dus dat stukje techniek schakel als ik daar achter het stuur zit subiet uit na het starten van de motor, juist om het veilig te houden.
Kijk ik naar de Skoda van mijn ouders. Die heeft af fabriek een rijstrookassistent die op de 60-wegen buiten de bebouwde kom als je hem 'zijn gang laat gaan' liever een frontale botsing veroorzaakt dan dat ik een tegenligger veilig passeer door de kantstrepen te overschrijden... Dus dat stukje techniek schakel als ik daar achter het stuur zit subiet uit na het starten van de motor, juist om het veilig te houden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Donateur
Yep. Ik heb ook zo'n paniekerige botsdetector - die heeft nog nooit gelijk gehad en begint al te piepen als in de straat een auto net iets te ver richting de rijbaan geparkeerd staat. Of niet, want het is een soort tombola.
De lane keeping assist begint ook zenuwachtig feedback aan het stuur te geven op 60-wegen die net te smal zijn om je tegenligger te passeren zonder op (of over) de kantstreep te rijden met je rechterwielen.
Een feest is ook de snelheidslimietherkenner. Zit meestal goed, maar pakt de bordjes richting een tankstation of aan de parallelbaan ook gewoon mee. En de stickertjes op vrachtwagens en bussen die je passeert. Leidt gelukkig niet tot afremmen, maar ik hoor van Swasticarrijders verhalen dat die dat wél doen op de cruise control. Stel je voor dat je na zevenen 's avonds op een 130-weg langs een bordje 30 aan een parallelgelegen tankstation rijdt...
Nee, we zijn er nog lang niet. En dat lijken sommige fabrikanten ook in te zien, want het karretje wat ik vanaf aanstaande woensdag ga rijden heeft (kennelijk) een knopje waarmee je al die piepmeuk met één druk op de knop uit kunt zetten...
De lane keeping assist begint ook zenuwachtig feedback aan het stuur te geven op 60-wegen die net te smal zijn om je tegenligger te passeren zonder op (of over) de kantstreep te rijden met je rechterwielen.
Een feest is ook de snelheidslimietherkenner. Zit meestal goed, maar pakt de bordjes richting een tankstation of aan de parallelbaan ook gewoon mee. En de stickertjes op vrachtwagens en bussen die je passeert. Leidt gelukkig niet tot afremmen, maar ik hoor van Swasticarrijders verhalen dat die dat wél doen op de cruise control. Stel je voor dat je na zevenen 's avonds op een 130-weg langs een bordje 30 aan een parallelgelegen tankstation rijdt...
Nee, we zijn er nog lang niet. En dat lijken sommige fabrikanten ook in te zien, want het karretje wat ik vanaf aanstaande woensdag ga rijden heeft (kennelijk) een knopje waarmee je al die piepmeuk met één druk op de knop uit kunt zetten...
-
Ik heb ook een knopje waarmee ik in een druk van alles uitzet. Daarmee verdwijnen wel de geluiden, maar niet de snelheidsindicaties.
-
-

-
De i op de verkeerde plek?
-
Ja, nu wel
Maar de eerste keer niet 

-
Er zat inderdaad geen zpelvaud in.
Op de een of andere manier heeft bijna 9 jaar weg uit NL ertoe geleid dat in mijn hoofd de eerste s uit het woord verdwenen is
Maar nogmaals, daar ging het niet om, ik denk dat er meer dan enigszins aangetoond moet worden.
Er moet overtuigend aangetoond worden imho.
Op de een of andere manier heeft bijna 9 jaar weg uit NL ertoe geleid dat in mijn hoofd de eerste s uit het woord verdwenen is

Maar nogmaals, daar ging het niet om, ik denk dat er meer dan enigszins aangetoond moet worden.
Er moet overtuigend aangetoond worden imho.
-
Ik ben pas 5 dagen uit NL weg, maar van enigzins met een tussen-s had ik ook nog nooit gehoord.
-
Volgens het genootschap Onze Taal zijn beide opties correct: https://onzetaal.nl/taalloket/tussen-s
- trolly
Enig(s)zins verwarrend wel. Maar was er niet een topic voor dit soort geneuzel?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
Ik zie hier geen enigszins...verfmeer schreef: ↑di 18 mar 2025, 08:43 Volgens het genootschap Onze Taal zijn beide opties correct: https://onzetaal.nl/taalloket/tussen-s
Hier wordt ook naar Onze Taal verwezen, maar daar staat dat alleen met s correct is en deze pagina is er speciaal voor gemaakt, die andere heeft niets te maken met enigszins.
Maar dit is misschien meer iets voor op het mierenneuktopic...
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
- nvdw
- Donateur
De s’en in enigszins zijn naamvalsuitgangen (de genitief, zoals in ‘s morgens). Dat andere artikeltje heeft te maken met het gebruik van een meervouds-s in samenstellingen.
Feed the childrens
-
Maar wat is overtuigend. Stel daar dan maatstaven voor op. Je kunt niet rijden omdat je niet kunt aantonen dat je veilig bent. Als je gaat rijden dan zou je niet veilig zijn. Zo lang er niemand aangereden wordt heb je niet aangetoond wat er gebeurt in het geval dat. Simuleren en op afgesloten wegen proefrijden werkt ook maar zo ver.
Maar op dit moment lijken er geen maatstaven te zijn (ik heb ze iig nog niet gezien) en is het meer van autofabrikant: "wij vinden dat we het kunnen" EU: "hier zijn nieuwe regels".
Maar de EU is serieus al op het pad dat "we er voor moeten waken of mensen nog wel kunnen autorijden als ze vaak automatisch rijden". Voor mij is dat het argument dat koeien geen melk meer zullen geven als er een trein voorbij rijdt.
En er zijn hele volksstammen met een rijbewijs die echt verschrikkelijk slecht rijden of gewoon heel weinig kilometers maken, maar die mogen wel legaal de weg op? Hoe verhoudt zich dat met iemand die zich wel automatisch over de snelweg laat koetsieren?
Ik weet niet of het het standaard overprotectionisme is wat (helaas) een natuurlijk proces blijkt te zijn of dat er een agenda is om het niet toe te laten, maar IMHO is het beleid echt verkeerd.
-
- Donateur
Moet je wel naar het juiste advies linken, stiekemerd.verfmeer schreef: ↑di 18 mar 2025, 08:43 Volgens het genootschap Onze Taal zijn beide opties correct: https://onzetaal.nl/taalloket/tussen-s
Als je complotdenker bent natuurlijk het tweede, maar als je dat niet bent is het eerste ook niet meteen waar. Ik denk eerder gewoon gezond verstand dat veiligheid laat prevaleren boven het gelobby van snelrijktechjongens.
Ik ben het overigens met je eens dat het beleid er een beetje achteraanhobbelt - maar juist daarin zie ik een natuurlijk proces. Zo kon ook de auto zo'n belangrijk vervoer(s)middel worden...
-
Ik kan je een voorbeeld van mijn Tesla geven: Die kon vroeger meer dan nu namelijk. Het is nu zo dat er blijkbaar een soort functie van maximale stuuruitslag en rijsnelheid in zit waardoor sommige bochten op de provinciale weg die je zelf zonder enkel probleem met 80 km/h kunt rijden (en in het verleden deed de auto dat ook) en zelfs met 130 kom je er nog wel doorheen, daar remt de auto nu voor af. Want eng en veel stuuruitslag.
-
- Donateur
Klinkt vooral verstandig - en comfortabel, want ik zou liever niet in een auto-auto stappen die me op een achtbaanritje trakteert.
Verder ken ik geen provinciale weg in Nederland waar 130 is toegestaan.
Verder ken ik geen provinciale weg in Nederland waar 130 is toegestaan.
-
Jemig zeg. Ik geef een voorbeeld om aan te tonen dat de bocht helemaal niet scherp is. Nergens zeg ik dat je 130 op de provinciale weg mag rijden, ik zeg alleen dat het kan. Ik probeer door dat voorbeeld aan te tonen dat het dus helemaal geen achtbaanrit is. Het is een bocht waar ik met 80 km/h nooit voor afrem, waar ik niemand voor zie afremmen. Sterker nog: het afremmen zorgt nu juist voor ongemak en onrust: "waarom remt de auto".
Maar nee, in plaats daarvan moet je focussen op een zelfverzonnen gedachtentrein.
Als je dat niet begrijpt dan weet ik ook niet wat ik nog als voorbeeld moet geven. Of misschien probeer je elk voorbeeld van autonoom autorijden aan te grijpen om te zeggen dat het niks is, ik weet niet wat ik er van moet denken.
Misschien tegen beter weten in (want het zal wel weer neergesabeld worden), hier een paar posts waar men nu mee bezig is en waar de fabrikanten mee te maken hebben:
https://x.com/KRoelandschap/status/1901673708982297045
https://x.com/KRoelandschap/status/1901637508267413549
Maar nee, in plaats daarvan moet je focussen op een zelfverzonnen gedachtentrein.
Als je dat niet begrijpt dan weet ik ook niet wat ik nog als voorbeeld moet geven. Of misschien probeer je elk voorbeeld van autonoom autorijden aan te grijpen om te zeggen dat het niks is, ik weet niet wat ik er van moet denken.
Misschien tegen beter weten in (want het zal wel weer neergesabeld worden), hier een paar posts waar men nu mee bezig is en waar de fabrikanten mee te maken hebben:
https://x.com/KRoelandschap/status/1901673708982297045
https://x.com/KRoelandschap/status/1901637508267413549
-
- Donateur
Het lijkt er vooral op dat nog niet bij je is ingedaald wat autonoom rijden in de praktijk gaat betekenen. Zo uit je voorbeeld op te maken (en afgaand op hoe ik je hier doorgaans zie reageren) ben je iemand die er een offensieve rijstijl op nahoudt. Dat zal onder autonoom rijden waarschijnlijk niet gaan gebeuren - veiligheid (voor passagiers en de omgeving) en comfort (voor passagiers) zullen voorop staan. Dat er dan geremd wordt voor bochten waar jij sportief met 130 doorheen verstappent zal onder een geheel autonoom rijdend wagenpark ook geen probleem zijn - naast dat die autootjes allemaal zo zullen zijn afgesteld, zullen ze ook wel onderling communiceren "pas op, ik ga nu dit doen".
En dat zal ook wel verklaren waarom jouw Tesla eerst iets wel "kon" wat hij nu niet meer "kan" - het is namelijk precies andersom. Het systeem zal zijn aangepast om de rit veiliger en comfortabeler te maken.
Verder snap ik niet zo goed waarom je nu weer met anekdotische Xwitter-posts aan komt zetten, terwijl je mijn reactie op je eerdere anekdote kennelijk niet zo kon pruimen. Laat ik daar dan verder ook maar niet op ingaan - als je meent dat daarin iets staat wat de discussie vooruithelpt, mag je het uiteraard altijd in je eigen woorden proberen samen te vatten.
En dat zal ook wel verklaren waarom jouw Tesla eerst iets wel "kon" wat hij nu niet meer "kan" - het is namelijk precies andersom. Het systeem zal zijn aangepast om de rit veiliger en comfortabeler te maken.
Verder snap ik niet zo goed waarom je nu weer met anekdotische Xwitter-posts aan komt zetten, terwijl je mijn reactie op je eerdere anekdote kennelijk niet zo kon pruimen. Laat ik daar dan verder ook maar niet op ingaan - als je meent dat daarin iets staat wat de discussie vooruithelpt, mag je het uiteraard altijd in je eigen woorden proberen samen te vatten.