Pagina 13 van 14

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: di 12 jul 2022, 12:27
door isaacp
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Borne Piekenshoef
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

misschien station Zevenhuizen viersporig maken en Moordrecht en Papekop een extra buslijn naar het station met een 10 minuten freqentie spits zelfs 7 min

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: di 12 jul 2022, 15:13
door ArrivaBas
Het slagen van een plan voor nieuwe infrastructuur of vastgoed is afhankelijk van meerdere factoren, en de met afstand belangrijkste daarvan is geld. Het kost al een aardige duit om een station te bouwen, maar ook onderhoud kost geld. Het kostenplaatje kan naar mijn inschatting alleen positief uitkomen bij de voorgestelde stations in Maartensdijk en Hazerswoude-Rijndijk. Bij Maartensdijk is dat omdat het de kosten voor het laten rijden van de bus en het openhouden van station Hollandsche Rading kan uitsparen. In Hazerswoude-Rijndijk is dat vooral omdat ongeveer 15.000 mensen verdeeld over drie dorpen dit station binnen fietsafstand hebben. Moordrecht is pas kansrijk zodra het Vijfde Dorp in de Zuidplas vergaand in afgeronde staat is. Gezien de afstand van het spoor tot de dorpskern heeft het station daar die nieuwe woningen echt nodig om een Lage Zwaluwe 2.0 te voorkomen.

Re: Nieuwe stations ideeën

Geplaatst: di 12 jul 2022, 17:51
door MaartenD
isaacp schreef: di 12 jul 2022, 11:30
Station Breda HSL I/II ligt langs de HSL Zuid. Waarom moet daar een station komen is dat de Thalys een stop kan maken en dat je vanuit Parijs sneller in Breda bent en viceversa en dan kan de ICDirect zonder de HSL af tegaan omkeren en een Sprinter van Breda HSL naar Breda pendelen.
Er moet gewoon een trein (Brussel -) Antwerpen - Breda - Eindhoven of Den Bosch komen. Bijvoorbeeld de IJssellijn naar Antwerpen sturen i.p.v. naar Roosendaal (wie wil er dan ook naar Roosendaal en dan heb je vanaf Breda nog altijd de stopper).
Dan heb je ook geen Breda HSL nodig.

Parijs - Breda lijkt me nu niet bepaald een verbinding waar je een TGV voor moet laten stoppen.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: di 12 jul 2022, 19:21
door cassie127
Enige station in Borne wat wellicht nog nut ksn hebben is er een ter hoogte van de woonboulevard. Maar verder. Met zo'n redenering zou je langs dezelfde lijn net zo goed ook Haarle, Zenderen, Mariënheem, Laag Zuthem, Liederholthuis en de Zwolse Marslanden een station kunnen geven.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: di 12 jul 2022, 19:51
door SuperGhost
De woonboulevard ligt in Hengelo ;)

Re: Nieuwe stations ideeën

Geplaatst: di 12 jul 2022, 23:14
door CamilleKreemers
isaacp schreef: ma 11 jul 2022, 21:46 Hallo ik heb een goed idee over de stations.
Mijn vraag is over deze spoorkaart. waar de stations komen te staan in NL de rode cirkels zijn de stations die ik wil dat ze er bij komen.
Laat graag een reactie achter wat je van deze kaart vind

Afbeelding
oja het een kaart van 2018/2019
Waarom alleen binnen Randstad nieuwe station? Op bepaalde trajecten zou ik wel meer stations willen zien. Voorbeeld Staphorst tussen Zwolle en Meppel.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 00:49
door microshit
Nouja zou Geldermalsen Zuid nou niet bepaald randstad noemen :p
Daarover gesproken, dat wordt ook tamelijk kansarm met het enkelspoor verderop. En afhankelijk van waar je 'm neergooit zou Meteren een betere naam zijn.

(Op diezelfde luchtfiets mis ik trouwens ook Tiel Noord *O*

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 14:46
door isaacp
Afbeelding
Een versie 2 gemaakt met meer stations er in

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 15:20
door cassie127
Ja leuk nog meer stops bij gehuchtjes :N
Mikos schreef: di 12 jul 2022, 12:08 :')
trolly schreef: zo 14 jul 2019, 13:03 Tot wanneer duurt de zomervakantie regio midden eigenlijk?
Jullie zijn niet meer de enige die dit inmiddels afvragen.

Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 15:36
door Suus
Ik sta niet onverdeeld tegen nieuwe stations, en de “regels” in Nederland zijn best heel streng, maar zelfs ik vraag mij af wat het nut van station Rotterdam Hillegersberg is. Dat heeft toch al station Rotterdam Noord op de belangrijkste toegangsweg naar de Quotegoot?

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 16:21
door ArrivaBas
Ik krijg niet het idee dat isaacp mijn relaas van gisterenmiddag om 15:13 gelezen heeft. Hetzelfde geldt voor alle andere berichten die verzoeken een sluitende onderbouwing te geven.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 16:40
door SuperGhost
Ik vind de kaart te klein, kan (bijna) niet zien wat er nu bij komt...

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 16:45
door isaacp
Gewoon in zoomen

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 18:36
door Jef400
Gewoon argumenteren

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 19:00
door isaacp
1 De extra stations in Utrecht zijn nodig om nog meer kleinere gebieden te verbinden met OV. Het ander dingetje is dat er bij buurtschappen en gehuchjes in alle treinen van NS, Arriva, Keolis, Qbuzz, Connexxion, NS International. stop knopjes moeten komen en dat de trein een extra stop maken

2 Station Hattem is een extra station aan de Hanzelijn en de Centraalspoorweg om sneller in Zwolle te zijn

3 Station Badhoevedorp ligt langs de Schiphollijn en zal daar handig zijn om makelijker in Amsterdam te komen en ander komt GVB wel met een metro naar Badhoevedorp.

4 Station Amerpoort is eigelijk een station in het bos van een meerzorg instelling of te wel iet met mensen met een verstandlijke beperking.

5 Station Tuk is een station aan de Staatslijn A en zal beter bereikbaar gemaakt worden.

Dit zij een aantal dingen van de nieuwe stations kaart.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 23:09
door CamilleKreemers
Wat heeft die stopknop voor zin?

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 23:13
door Z2N
Het concept van een halte op verzoek is an sich niet zo gek, in andere landen wordt dat op gebruikt om kleine stations te bedienen: als er iemand in of uit moet stopt de trein, anders niet. De vraag is echter of dat in te passen is in het Nederlandse spoor, de meeste lijnen zijn hier al goed volgepland en voor een halte op verzoek moet vrijwel evenveel tijd ingepland worden als een gewone stop. En het spijt me, maar een halte op verzoek voor treinen van NS International getuigt niet van enig realisme, die treinen zitten al stuk voor stuk vol en worden door meer stops juist minder aantrekkelijk.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 23:25
door Meltrain
Jef400 schreef: di 12 jul 2022, 11:15 Spaklerweg is één metrohalte van Amstel af en levert dus voor iedereen tijdverlies op zonder iets fatsoenlijks terug te winnen.
Het levert een besparing op, aangezien ik niet meer voor de metro hoef te betalen. (A)
Roeland schreef: di 12 jul 2022, 12:18 Zevenhuizen: op zich geen gek idee, ware het niet dat dit qua capaciteit niet past. Er liggen nu 5 stations tussen Gouda en Den Haag CS, en dat is het maximum, om de IC niet te vertragen. Bij een 6e station tussen Gouda en Den Haag CS moet de IC 2 minuten achter de sprinter hangen.
Dat valt wellicht op te lossen door de IC weer op station Zoetermeer te laten stoppen.
CamilleKreemers schreef: di 12 jul 2022, 23:14 Waarom alleen binnen Randstad nieuwe station?
Heb je Borne Burenweg niet gezien? :o
isaacp schreef: wo 13 jul 2022, 19:00 4 Station Amerpoort is eigelijk een station in het bos van een meerzorg instelling of te wel iet met mensen met een verstandlijke beperking.
Maar wat is dan de meerwaarde van dat station? :|

O ja, ik mis Berghem Piekenhoef. :N

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: do 14 jul 2022, 05:39
door Daniel
Meltrain schreef: wo 13 jul 2022, 23:25 Dat valt wellicht op te lossen door de IC weer op station Zoetermeer te laten stoppen.
Met een extra stop vertraag je de IC natuurlijk alsnog. Maar een station Zevenhuizen met zijsporen voor de perrons ligt wel precies mooi om de IC de Sprinter te laten inhalen en daarna ruim voor de volgende in Den Haag te zijn.
Al krijg je dan wel heel Zoetermeer tegen je, want de aansluiting in Gouda past niet meer waardoor de reistijd Zoetermeer - Utrecht toeneemt.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: do 14 jul 2022, 08:14
door Vinny
Z2N schreef: wo 13 jul 2022, 23:13 Het concept van een halte op verzoek is an sich niet zo gek, in andere landen wordt dat op gebruikt om kleine stations te bedienen: als er iemand in of uit moet stopt de trein, anders niet. De vraag is echter of dat in te passen is in het Nederlandse spoor, de meeste lijnen zijn hier al goed volgepland en voor een halte op verzoek moet vrijwel evenveel tijd ingepland worden als een gewone stop. En het spijt me, maar een halte op verzoek voor treinen van NS International getuigt niet van enig realisme, die treinen zitten al stuk voor stuk vol en worden door meer stops juist minder aantrekkelijk.
Voor internatinonaal verkeer valt er nog wat voor te zeggen als treintickets van te voren geboekt worden. Je kunt dan vraagafhankelijk gaan rijden, want sommige toeristische bestemmingen zijn niet het hele jaar door populair. Voor gewone treindiensten ben ik er geen fan van: het maakt een betrouwbare dienstregeling eerder lastig en vereist goede en gediciplineerde opvolging van stoptekens. Als een station weinig bediend hoeft te worden, kun je ook overgaan op alternerende stops of een 'Leeuwarden achter de Hoven' constructie: treinen die alleen in de spits stoppen.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: do 14 jul 2022, 11:03
door Meltrain
Daniel schreef: do 14 jul 2022, 05:39
Meltrain schreef: wo 13 jul 2022, 23:25 Dat valt wellicht op te lossen door de IC weer op station Zoetermeer te laten stoppen.
Met een extra stop vertraag je de IC natuurlijk alsnog. Maar een station Zevenhuizen met zijsporen voor de perrons ligt wel precies mooi om de IC de Sprinter te laten inhalen en daarna ruim voor de volgende in Den Haag te zijn.
Al krijg je dan wel heel Zoetermeer tegen je, want de aansluiting in Gouda past niet meer waardoor de reistijd Zoetermeer - Utrecht toeneemt.
En daarom kun je de IC dus beter extra in Zoetermeer laten stoppen. Dat de reistijd naar Den Haag toeneemt, is niet zo erg.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: do 14 jul 2022, 11:12
door Z2N
Vinny schreef: do 14 jul 2022, 08:14 Voor internatinonaal verkeer valt er nog wat voor te zeggen als treintickets van te voren geboekt worden. Je kunt dan vraagafhankelijk gaan rijden, want sommige toeristische bestemmingen zijn niet het hele jaar door populair.
Voor internationaal verkeer is het juist niet handig: als blijkt dat een bepaalde stop niet populair is kan je die niet zomaar schrappen, als er al tickets naartoe verkocht zijn hebben de reizigers met die tickets daar bepaalde rechten mee.
Voor gewone treindiensten ben ik er geen fan van: het maakt een betrouwbare dienstregeling eerder lastig en vereist goede en gediciplineerde opvolging van stoptekens. Als een station weinig bediend hoeft te worden, kun je ook overgaan op alternerende stops of een 'Leeuwarden achter de Hoven' constructie: treinen die alleen in de spits stoppen.
Daar zullen we wel van mening blijven verschillen, in landen als Zwitserland en Duitsland werkt stoppen op verzoek namelijk prima: de tijdwinst van niet stoppen is daar vaak extra rijtijdmarge, wat aansluitingen stabieler maakt. Het is een kwestie van gewenning voor de betroffen reizigers, maar in tegenstelling tot alternerend stoppen kun je dan wel meer ritten aanbieden, en dus een aantrekkelijker product maken voor de betreffende reizigers.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: do 14 jul 2022, 11:18
door Roeland
Een IC-stop op Zoetermeer betekent dat een deel van het sprintersegment voortaan de IC neemt, waardoor de reizigersvraag voor de sprinter op Gouda - Den Haag afneemt, en 4x/uur sprinter waarschijnlijk niet meer haalbaar is voor NS (in ieder geval niet buiten de spits).

Mogelijk is een IC-stop in Zoetermeer wel aantrekkelijk voor de reisrelatie Utrecht - TU Delft (wanneer R-netbus 455 in Zoetermeer goed aansluit op de IC)?

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: do 14 jul 2022, 12:35
door waldo79
^^ Dan maak je die IC stop weer afhankelijk van een doelgroep. En bij het omzetten van de busdienstregeling verlies je weer je bestaansrecht als IC station.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: do 14 jul 2022, 13:02
door SuperGhost
Je denkt dat die busdienst naar de TU niet blijft rijden? Het is volgens mij juist een van de paradepaardjes. Bovendien: waarom zou een succesvolle busdienst plots gaan verdwijnen als op dat station voortaan een IC zou gaan stoppen en die busdienst dus juist nog aantrekkelijker gaat worden voor nog meer reizigers? Ik denk dus niet dat dat een risico zal gaan vormen.