Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Borne Piekenshoef
misschien station Zevenhuizen viersporig maken en Moordrecht en Papekop een extra buslijn naar het station met een 10 minuten freqentie spits zelfs 7 min
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Het slagen van een plan voor nieuwe infrastructuur of vastgoed is afhankelijk van meerdere factoren, en de met afstand belangrijkste daarvan is geld. Het kost al een aardige duit om een station te bouwen, maar ook onderhoud kost geld. Het kostenplaatje kan naar mijn inschatting alleen positief uitkomen bij de voorgestelde stations in Maartensdijk en Hazerswoude-Rijndijk. Bij Maartensdijk is dat omdat het de kosten voor het laten rijden van de bus en het openhouden van station Hollandsche Rading kan uitsparen. In Hazerswoude-Rijndijk is dat vooral omdat ongeveer 15.000 mensen verdeeld over drie dorpen dit station binnen fietsafstand hebben. Moordrecht is pas kansrijk zodra het Vijfde Dorp in de Zuidplas vergaand in afgeronde staat is. Gezien de afstand van het spoor tot de dorpskern heeft het station daar die nieuwe woningen echt nodig om een Lage Zwaluwe 2.0 te voorkomen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Nieuwe stations ideeën
Er moet gewoon een trein (Brussel -) Antwerpen - Breda - Eindhoven of Den Bosch komen. Bijvoorbeeld de IJssellijn naar Antwerpen sturen i.p.v. naar Roosendaal (wie wil er dan ook naar Roosendaal en dan heb je vanaf Breda nog altijd de stopper).isaacp schreef: ↑di 12 jul 2022, 11:30
Station Breda HSL I/II ligt langs de HSL Zuid. Waarom moet daar een station komen is dat de Thalys een stop kan maken en dat je vanuit Parijs sneller in Breda bent en viceversa en dan kan de ICDirect zonder de HSL af tegaan omkeren en een Sprinter van Breda HSL naar Breda pendelen.
Dan heb je ook geen Breda HSL nodig.
Parijs - Breda lijkt me nu niet bepaald een verbinding waar je een TGV voor moet laten stoppen.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Enige station in Borne wat wellicht nog nut ksn hebben is er een ter hoogte van de woonboulevard. Maar verder. Met zo'n redenering zou je langs dezelfde lijn net zo goed ook Haarle, Zenderen, Mariënheem, Laag Zuthem, Liederholthuis en de Zwolse Marslanden een station kunnen geven.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
De woonboulevard ligt in Hengelo
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Nieuwe stations ideeën
Waarom alleen binnen Randstad nieuwe station? Op bepaalde trajecten zou ik wel meer stations willen zien. Voorbeeld Staphorst tussen Zwolle en Meppel.isaacp schreef: ↑ma 11 jul 2022, 21:46 Hallo ik heb een goed idee over de stations.
Mijn vraag is over deze spoorkaart. waar de stations komen te staan in NL de rode cirkels zijn de stations die ik wil dat ze er bij komen.
Laat graag een reactie achter wat je van deze kaart vind
oja het een kaart van 2018/2019
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Nouja zou Geldermalsen Zuid nou niet bepaald randstad noemen
Daarover gesproken, dat wordt ook tamelijk kansarm met het enkelspoor verderop. En afhankelijk van waar je 'm neergooit zou Meteren een betere naam zijn.
(Op diezelfde luchtfiets mis ik trouwens ook Tiel Noord
Daarover gesproken, dat wordt ook tamelijk kansarm met het enkelspoor verderop. En afhankelijk van waar je 'm neergooit zou Meteren een betere naam zijn.
(Op diezelfde luchtfiets mis ik trouwens ook Tiel Noord
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Een versie 2 gemaakt met meer stations er in
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Ja leuk nog meer stops bij gehuchtjes
Jullie zijn niet meer de enige die dit inmiddels afvragen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Ik sta niet onverdeeld tegen nieuwe stations, en de “regels” in Nederland zijn best heel streng, maar zelfs ik vraag mij af wat het nut van station Rotterdam Hillegersberg is. Dat heeft toch al station Rotterdam Noord op de belangrijkste toegangsweg naar de Quotegoot?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Ik krijg niet het idee dat isaacp mijn relaas van gisterenmiddag om 15:13 gelezen heeft. Hetzelfde geldt voor alle andere berichten die verzoeken een sluitende onderbouwing te geven.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Ik vind de kaart te klein, kan (bijna) niet zien wat er nu bij komt...
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Gewoon in zoomen
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Gewoon argumenteren
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
1 De extra stations in Utrecht zijn nodig om nog meer kleinere gebieden te verbinden met OV. Het ander dingetje is dat er bij buurtschappen en gehuchjes in alle treinen van NS, Arriva, Keolis, Qbuzz, Connexxion, NS International. stop knopjes moeten komen en dat de trein een extra stop maken
2 Station Hattem is een extra station aan de Hanzelijn en de Centraalspoorweg om sneller in Zwolle te zijn
3 Station Badhoevedorp ligt langs de Schiphollijn en zal daar handig zijn om makelijker in Amsterdam te komen en ander komt GVB wel met een metro naar Badhoevedorp.
4 Station Amerpoort is eigelijk een station in het bos van een meerzorg instelling of te wel iet met mensen met een verstandlijke beperking.
5 Station Tuk is een station aan de Staatslijn A en zal beter bereikbaar gemaakt worden.
Dit zij een aantal dingen van de nieuwe stations kaart.
2 Station Hattem is een extra station aan de Hanzelijn en de Centraalspoorweg om sneller in Zwolle te zijn
3 Station Badhoevedorp ligt langs de Schiphollijn en zal daar handig zijn om makelijker in Amsterdam te komen en ander komt GVB wel met een metro naar Badhoevedorp.
4 Station Amerpoort is eigelijk een station in het bos van een meerzorg instelling of te wel iet met mensen met een verstandlijke beperking.
5 Station Tuk is een station aan de Staatslijn A en zal beter bereikbaar gemaakt worden.
Dit zij een aantal dingen van de nieuwe stations kaart.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Wat heeft die stopknop voor zin?
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Het concept van een halte op verzoek is an sich niet zo gek, in andere landen wordt dat op gebruikt om kleine stations te bedienen: als er iemand in of uit moet stopt de trein, anders niet. De vraag is echter of dat in te passen is in het Nederlandse spoor, de meeste lijnen zijn hier al goed volgepland en voor een halte op verzoek moet vrijwel evenveel tijd ingepland worden als een gewone stop. En het spijt me, maar een halte op verzoek voor treinen van NS International getuigt niet van enig realisme, die treinen zitten al stuk voor stuk vol en worden door meer stops juist minder aantrekkelijk.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Het levert een besparing op, aangezien ik niet meer voor de metro hoef te betalen.
Dat valt wellicht op te lossen door de IC weer op station Zoetermeer te laten stoppen.Roeland schreef: ↑di 12 jul 2022, 12:18 Zevenhuizen: op zich geen gek idee, ware het niet dat dit qua capaciteit niet past. Er liggen nu 5 stations tussen Gouda en Den Haag CS, en dat is het maximum, om de IC niet te vertragen. Bij een 6e station tussen Gouda en Den Haag CS moet de IC 2 minuten achter de sprinter hangen.
Heb je Borne Burenweg niet gezien?
Maar wat is dan de meerwaarde van dat station?
O ja, ik mis Berghem Piekenhoef.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Met een extra stop vertraag je de IC natuurlijk alsnog. Maar een station Zevenhuizen met zijsporen voor de perrons ligt wel precies mooi om de IC de Sprinter te laten inhalen en daarna ruim voor de volgende in Den Haag te zijn.
Al krijg je dan wel heel Zoetermeer tegen je, want de aansluiting in Gouda past niet meer waardoor de reistijd Zoetermeer - Utrecht toeneemt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Voor internatinonaal verkeer valt er nog wat voor te zeggen als treintickets van te voren geboekt worden. Je kunt dan vraagafhankelijk gaan rijden, want sommige toeristische bestemmingen zijn niet het hele jaar door populair. Voor gewone treindiensten ben ik er geen fan van: het maakt een betrouwbare dienstregeling eerder lastig en vereist goede en gediciplineerde opvolging van stoptekens. Als een station weinig bediend hoeft te worden, kun je ook overgaan op alternerende stops of een 'Leeuwarden achter de Hoven' constructie: treinen die alleen in de spits stoppen.Z2N schreef: ↑wo 13 jul 2022, 23:13 Het concept van een halte op verzoek is an sich niet zo gek, in andere landen wordt dat op gebruikt om kleine stations te bedienen: als er iemand in of uit moet stopt de trein, anders niet. De vraag is echter of dat in te passen is in het Nederlandse spoor, de meeste lijnen zijn hier al goed volgepland en voor een halte op verzoek moet vrijwel evenveel tijd ingepland worden als een gewone stop. En het spijt me, maar een halte op verzoek voor treinen van NS International getuigt niet van enig realisme, die treinen zitten al stuk voor stuk vol en worden door meer stops juist minder aantrekkelijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
En daarom kun je de IC dus beter extra in Zoetermeer laten stoppen. Dat de reistijd naar Den Haag toeneemt, is niet zo erg.Daniel schreef: ↑do 14 jul 2022, 05:39Met een extra stop vertraag je de IC natuurlijk alsnog. Maar een station Zevenhuizen met zijsporen voor de perrons ligt wel precies mooi om de IC de Sprinter te laten inhalen en daarna ruim voor de volgende in Den Haag te zijn.
Al krijg je dan wel heel Zoetermeer tegen je, want de aansluiting in Gouda past niet meer waardoor de reistijd Zoetermeer - Utrecht toeneemt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Voor internationaal verkeer is het juist niet handig: als blijkt dat een bepaalde stop niet populair is kan je die niet zomaar schrappen, als er al tickets naartoe verkocht zijn hebben de reizigers met die tickets daar bepaalde rechten mee.
Daar zullen we wel van mening blijven verschillen, in landen als Zwitserland en Duitsland werkt stoppen op verzoek namelijk prima: de tijdwinst van niet stoppen is daar vaak extra rijtijdmarge, wat aansluitingen stabieler maakt. Het is een kwestie van gewenning voor de betroffen reizigers, maar in tegenstelling tot alternerend stoppen kun je dan wel meer ritten aanbieden, en dus een aantrekkelijker product maken voor de betreffende reizigers.Voor gewone treindiensten ben ik er geen fan van: het maakt een betrouwbare dienstregeling eerder lastig en vereist goede en gediciplineerde opvolging van stoptekens. Als een station weinig bediend hoeft te worden, kun je ook overgaan op alternerende stops of een 'Leeuwarden achter de Hoven' constructie: treinen die alleen in de spits stoppen.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Een IC-stop op Zoetermeer betekent dat een deel van het sprintersegment voortaan de IC neemt, waardoor de reizigersvraag voor de sprinter op Gouda - Den Haag afneemt, en 4x/uur sprinter waarschijnlijk niet meer haalbaar is voor NS (in ieder geval niet buiten de spits).
Mogelijk is een IC-stop in Zoetermeer wel aantrekkelijk voor de reisrelatie Utrecht - TU Delft (wanneer R-netbus 455 in Zoetermeer goed aansluit op de IC)?
Mogelijk is een IC-stop in Zoetermeer wel aantrekkelijk voor de reisrelatie Utrecht - TU Delft (wanneer R-netbus 455 in Zoetermeer goed aansluit op de IC)?
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
^^ Dan maak je die IC stop weer afhankelijk van een doelgroep. En bij het omzetten van de busdienstregeling verlies je weer je bestaansrecht als IC station.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Je denkt dat die busdienst naar de TU niet blijft rijden? Het is volgens mij juist een van de paradepaardjes. Bovendien: waarom zou een succesvolle busdienst plots gaan verdwijnen als op dat station voortaan een IC zou gaan stoppen en die busdienst dus juist nog aantrekkelijker gaat worden voor nog meer reizigers? Ik denk dus niet dat dat een risico zal gaan vormen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten