Ik zou liever zien dat lijn 7 echt gestrekt wordt door deze over de Goudse Rijweg/Pompenburg te sturen met wat nieuw tramspoor. Met een zodanig snelle/directe route van Voorschoterlaan naar CS wordt metrostation Beurs hopelijk ook wat ontlast. Helaas moet er dan geïnvesteerd worden in een lijn die RET/MRDH liever zien verdwijnen waardoor dit voorstel weinig kans van slagen heeft.jesse-cruzu schreef: ↑vr 16 aug 2024, 20:39 Ook vraag ik me af waarom men niet heeft gekozen om lijn 7 ook in Crooswijk te strekken i.p.v. de omweg over de drukke Boezemstraat. Laat lijn 38 gewoon wat vaker rijden i.c.m. lijn 6 over de Linker Rottekade. Dat die straks samen met lijn 4 parallel gaat rijden begrijp ik ook gewoon niet.
Ideeën over het Rotterdamse OV
Ideeën over het Rotterdamse OV
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
- Locatie: Rotterdam Bloemhof
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dit is naar mijn mening een veel betere Rotterdamse tramnet:
Lijn 2: Charlois - Maashaven - Hillevliet - Randweg - Station Lombardijen - Keizerswaard
Lijn 3: Maashaven - Putselaan - Wilhelminaplein - Leuvehaven - Beurs - Stadhuis - Rotterdam Centraal - West-Kruiskade - 1e Middellandstraat - Mathenesserplein - Marconiplein
Lijn 4 (ook een beetje soort van een Toeristenlijn) Willemsplein - Eendrachtsplein - Rotterdam Centraal - Schiekade - Rotterdam Centraal Blijdorpzijde - Diergaarde Blijdorp - Blijdorp Metro - Bergselaan (nieuwe tramrails aanleggen) - Station Noord - Nieuw-Kralingen
Lijn 6: Heemraadsplein - Eendrachtsplein - Rotterdam Centraal - Noordsingel - Bergweg - Station Noord - Kleiweg
Lijn 7: Heemraadsplein - Eendrachtsplein - Rotterdam Centraal - Meent - Goudsesingel - Oostplein - Boezemweg - Voorschoterlaan - EUR - Woudestein
Lijn 8: (Station Van Nelle Fabriek) - Spangen - Marconiplein - Delfshaven - Schiemond - Euromast - Vasteland - Leuvehaven (met goed afgestelde verkeerslichten daar) - Beurs - Lijnbaan - Rotterdam Centraal - Meent - Noorderbrug - Zaagmolenstraat - Station Noord - Molenlaan
Lijn 20: Kralingse Zoom - De Esch - Nieuwe Stadsbrug - Station Stadionpark - Sandelingplein - Zuidplein - Charlois (Kromme Zandweg)
Lijn 21: De Esch - Woudestein - Oostplein - Station Blaak - Beurs - Rotterdam Centraal - West-Kruiskade - 1e Middellandstraat - Mathenesserplein - Marconiplein - Koemarkt - Station Schiedam Centrum - Station Schiedam Nieuwland - Hof van Spaland - Woudhoek - (Station Schiedam Kethel)
Lijn 23: Beverwaard - P+R Beverwaard - Keizerswaard - Stadion Feyenoord - Wilhelminaplein - Leuvehaven - Beurs - Stadhuis - Rotterdam Centraal
Lijn 24: De Esch - Woudestein - Oostplein - Station Blaak - Beurs - Rotterdam Centraal - West-Kruiskade - 1e Middellandstraat - Mathenesserplein - Marconiplein - Koemarkt - Station Schiedam Centrum - Station Schiedam Nieuwland - Hof van Spaland - Holy
Lijn 25: Carnisselande - Langenhorst - Sandelingplein - Randweg - Beijerlandselaan - Wilhelminaplein - Leuvehaven - Beurs - Lijnbaan - Rotterdam Centraal - Schiekade - Sint Franciscus Gasthuis - Melanchthonweg - Schiebroek (ontsluiting voor metrolijn E)
Lijn 2: Charlois - Maashaven - Hillevliet - Randweg - Station Lombardijen - Keizerswaard
Lijn 3: Maashaven - Putselaan - Wilhelminaplein - Leuvehaven - Beurs - Stadhuis - Rotterdam Centraal - West-Kruiskade - 1e Middellandstraat - Mathenesserplein - Marconiplein
Lijn 4 (ook een beetje soort van een Toeristenlijn) Willemsplein - Eendrachtsplein - Rotterdam Centraal - Schiekade - Rotterdam Centraal Blijdorpzijde - Diergaarde Blijdorp - Blijdorp Metro - Bergselaan (nieuwe tramrails aanleggen) - Station Noord - Nieuw-Kralingen
Lijn 6: Heemraadsplein - Eendrachtsplein - Rotterdam Centraal - Noordsingel - Bergweg - Station Noord - Kleiweg
Lijn 7: Heemraadsplein - Eendrachtsplein - Rotterdam Centraal - Meent - Goudsesingel - Oostplein - Boezemweg - Voorschoterlaan - EUR - Woudestein
Lijn 8: (Station Van Nelle Fabriek) - Spangen - Marconiplein - Delfshaven - Schiemond - Euromast - Vasteland - Leuvehaven (met goed afgestelde verkeerslichten daar) - Beurs - Lijnbaan - Rotterdam Centraal - Meent - Noorderbrug - Zaagmolenstraat - Station Noord - Molenlaan
Lijn 20: Kralingse Zoom - De Esch - Nieuwe Stadsbrug - Station Stadionpark - Sandelingplein - Zuidplein - Charlois (Kromme Zandweg)
Lijn 21: De Esch - Woudestein - Oostplein - Station Blaak - Beurs - Rotterdam Centraal - West-Kruiskade - 1e Middellandstraat - Mathenesserplein - Marconiplein - Koemarkt - Station Schiedam Centrum - Station Schiedam Nieuwland - Hof van Spaland - Woudhoek - (Station Schiedam Kethel)
Lijn 23: Beverwaard - P+R Beverwaard - Keizerswaard - Stadion Feyenoord - Wilhelminaplein - Leuvehaven - Beurs - Stadhuis - Rotterdam Centraal
Lijn 24: De Esch - Woudestein - Oostplein - Station Blaak - Beurs - Rotterdam Centraal - West-Kruiskade - 1e Middellandstraat - Mathenesserplein - Marconiplein - Koemarkt - Station Schiedam Centrum - Station Schiedam Nieuwland - Hof van Spaland - Holy
Lijn 25: Carnisselande - Langenhorst - Sandelingplein - Randweg - Beijerlandselaan - Wilhelminaplein - Leuvehaven - Beurs - Lijnbaan - Rotterdam Centraal - Schiekade - Sint Franciscus Gasthuis - Melanchthonweg - Schiebroek (ontsluiting voor metrolijn E)
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
- Locatie: Rotterdam Bloemhof
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Lijn 2:
Frequentie maandag t/m vrijdag:
05:30-07:00: 4x per uur
07:00-18:30: 8x per uur
18:30-00:30: 4x per uur
Frequentie zaterdag:
06:30-09:00: 4x per uur
09:00-18:30: 8x per uur
18:30-00:30: 4x per uur
Frequentie zondag:
07:30-11:00: 4x per uur
11:00-18:00: 6x per uur
18:00-00:30: 4x per uur
Frequentie vakantie en vakantie (zaterdag):
05:30-07:00: 4x per uur, op zaterdag van 06:30 tot 09:00 uur
07:00-18:30: 6x per uur, op zaterdag vanaf 09:00 uur
18:30-00:30: 4x per uur
Lijn 3:
Frequentie maandag t/m vrijdag: (tussen Beurs en Marconiplein afstemming met lijnen 21 & 24)
06:00-07:00: 3-4x per uur
07:00-13:30: 6x per uur
13:30-18:00: 8x per uur
18:00-22:00: 3-4x per uur
Frequentie zaterdag:
07:00-09:00: 3-4x per uur
09:00-18:00: 6x per uur
18:00-22:00: 3-4x per uur
Frequentie zondag:
11:00-18:00: 6x per uur
18:00-22:00: 3-4x per uur
Frequentie vakantie en vakantie (zaterdag):
06:00-07:00: 3-4x per uur, op zaterdag van 07:00 tot 09:00 uur
07:00-18:00: 6x per uur, op zaterdag vanaf 09:00 uur
18:30-22:00: 3-4x per uur
Lijn 4:
Frequentie maandag t/m vrijdag:
06:00-07:00: 3x per uur
07:00-18:00: 4x per uur
18:00-22:00: 3x per uur
22:00-00:00: 2x per uur
Frequentie zaterdag:
07:00-09:00: 3x per uur
09:00-18:00: 4x per uur
18:00-22:00: 3x per uur
22:00-00:00: 2x per uur
Frequentie zondag:
08:00-12:00: 2x per uur
12:00-20:00: 3x per uur
20:00-00:00: 2x per uur
Frequentie vakantie en vakantie (zaterdag):
06:00-22:00: 3x per uur, vanaf 07:00 uur op zaterdag
22:00-00:00: 2x per uur
Lijn 6:
Frequentie maandag t/m vrijdag:
05:30-07:00: 3x per uur
07:00-18:30: 4x per uur
18:30-00:30: 3x per uur
Frequentie zaterdag:
06:30-09:00: 3x per uur
09:00-18:30: 4x per uur
18:30-00:30: 3x per uur
Frequentie zondag:
07:30-00:30: 3x per uur
Frequentie vakantie en vakantie (zaterdag):
05:30-00:30: 3x per uur, vanaf 06:30 op zaterdag
Lijn 7:
Frequentie maandag t/m vrijdag:
05:30-07:00: 3x per uur
07:00-18:30: 4x per uur
18:30-00:30: 3x per uur
Frequentie zaterdag:
06:30-09:00: 3x per uur
09:00-18:30: 4x per uur
18:30-00:30: 3x per uur
Frequentie zondag:
07:30-00:30: 3x per uur
Frequentie vakantie en vakantie (zaterdag):
05:30-00:30: 3x per uur, vanaf 06:30 op zaterdag
Lijn 8:
05:30-07:00: 4x per uur
07:00-18:30: 6x per uur
18:30-00:30: 4x per uur
Frequentie zaterdag:
06:30-09:00: 4x per uur
09:00-18:30: 6x per uur
18:30-00:30: 4x per uur
Frequentie zondag:
07:30-00:30: 4x per uur
Frequentie vakantie en vakantie (zaterdag):
05:30-07:00: 4x per uur, op zaterdag van 06:30 tot 09:00 uur
07:00-18:30: 6x per uur, op zaterdag vanaf 09:00 uur
18:30-00:30: 4x per uur
Lijn 20:
In aansluiting op lijn 2 zelfde frequenties als deze lijn
Lijn 21 & 24:
Zelfde als huidige frequenties
Lijn 23:
Frequentie maandag t/m vrijdag:
05:30-07:00: 6x per uur
07:00-18:30: 9x per uur
18:30-22:30: 6x per uur
22:30-00:30: 4x per uur
Frequentie zaterdag:
06:30-09:00: 6x per uur
09:00-18:30: 8x per uur
18:30-22:30: 6x per uur
22:30-00:30: 4x per uur
Frequentie zondag:
07:30-11:00: 4x per uur
11:00-18:00: 6x per uur
18:00-00:30: 4x per uur
Frequentie vakantie en vakantie (zaterdag):
05:30-07:00: 6x per uur, op zaterdag van 06:30 tot 09:00 uur
07:00-18:30: 8x per uur, op zaterdag vanaf 09:00 uur
18:30-22:30: 6x per uur
22:30-00:30: 4x per uur
Lijn 25:
Frequentie maandag t/m vrijdag:
05:30-07:00: 6x per uur
07:00-18:30: 9x per uur
18:30-22:30: 6x per uur
22:30-00:30: 4x per uur
Frequentie zaterdag:
06:30-09:00: 6x per uur
09:00-18:30: 8x per uur
18:30-22:30: 6x per uur
22:30-00:30: 4x per uur
Frequentie zondag:
07:30-11:00: 4x per uur
11:00-18:00: 6x per uur
18:00-00:30: 4x per uur
Frequentie vakantie en vakantie (zaterdag):
05:30-07:00: 6x per uur, op zaterdag van 06:30 tot 09:00 uur
07:00-18:30: 8x per uur, op zaterdag vanaf 09:00 uur
18:30-22:30: 6x per uur
22:30-00:30: 4x per uur
Frequentie maandag t/m vrijdag:
05:30-07:00: 4x per uur
07:00-18:30: 8x per uur
18:30-00:30: 4x per uur
Frequentie zaterdag:
06:30-09:00: 4x per uur
09:00-18:30: 8x per uur
18:30-00:30: 4x per uur
Frequentie zondag:
07:30-11:00: 4x per uur
11:00-18:00: 6x per uur
18:00-00:30: 4x per uur
Frequentie vakantie en vakantie (zaterdag):
05:30-07:00: 4x per uur, op zaterdag van 06:30 tot 09:00 uur
07:00-18:30: 6x per uur, op zaterdag vanaf 09:00 uur
18:30-00:30: 4x per uur
Lijn 3:
Frequentie maandag t/m vrijdag: (tussen Beurs en Marconiplein afstemming met lijnen 21 & 24)
06:00-07:00: 3-4x per uur
07:00-13:30: 6x per uur
13:30-18:00: 8x per uur
18:00-22:00: 3-4x per uur
Frequentie zaterdag:
07:00-09:00: 3-4x per uur
09:00-18:00: 6x per uur
18:00-22:00: 3-4x per uur
Frequentie zondag:
11:00-18:00: 6x per uur
18:00-22:00: 3-4x per uur
Frequentie vakantie en vakantie (zaterdag):
06:00-07:00: 3-4x per uur, op zaterdag van 07:00 tot 09:00 uur
07:00-18:00: 6x per uur, op zaterdag vanaf 09:00 uur
18:30-22:00: 3-4x per uur
Lijn 4:
Frequentie maandag t/m vrijdag:
06:00-07:00: 3x per uur
07:00-18:00: 4x per uur
18:00-22:00: 3x per uur
22:00-00:00: 2x per uur
Frequentie zaterdag:
07:00-09:00: 3x per uur
09:00-18:00: 4x per uur
18:00-22:00: 3x per uur
22:00-00:00: 2x per uur
Frequentie zondag:
08:00-12:00: 2x per uur
12:00-20:00: 3x per uur
20:00-00:00: 2x per uur
Frequentie vakantie en vakantie (zaterdag):
06:00-22:00: 3x per uur, vanaf 07:00 uur op zaterdag
22:00-00:00: 2x per uur
Lijn 6:
Frequentie maandag t/m vrijdag:
05:30-07:00: 3x per uur
07:00-18:30: 4x per uur
18:30-00:30: 3x per uur
Frequentie zaterdag:
06:30-09:00: 3x per uur
09:00-18:30: 4x per uur
18:30-00:30: 3x per uur
Frequentie zondag:
07:30-00:30: 3x per uur
Frequentie vakantie en vakantie (zaterdag):
05:30-00:30: 3x per uur, vanaf 06:30 op zaterdag
Lijn 7:
Frequentie maandag t/m vrijdag:
05:30-07:00: 3x per uur
07:00-18:30: 4x per uur
18:30-00:30: 3x per uur
Frequentie zaterdag:
06:30-09:00: 3x per uur
09:00-18:30: 4x per uur
18:30-00:30: 3x per uur
Frequentie zondag:
07:30-00:30: 3x per uur
Frequentie vakantie en vakantie (zaterdag):
05:30-00:30: 3x per uur, vanaf 06:30 op zaterdag
Lijn 8:
05:30-07:00: 4x per uur
07:00-18:30: 6x per uur
18:30-00:30: 4x per uur
Frequentie zaterdag:
06:30-09:00: 4x per uur
09:00-18:30: 6x per uur
18:30-00:30: 4x per uur
Frequentie zondag:
07:30-00:30: 4x per uur
Frequentie vakantie en vakantie (zaterdag):
05:30-07:00: 4x per uur, op zaterdag van 06:30 tot 09:00 uur
07:00-18:30: 6x per uur, op zaterdag vanaf 09:00 uur
18:30-00:30: 4x per uur
Lijn 20:
In aansluiting op lijn 2 zelfde frequenties als deze lijn
Lijn 21 & 24:
Zelfde als huidige frequenties
Lijn 23:
Frequentie maandag t/m vrijdag:
05:30-07:00: 6x per uur
07:00-18:30: 9x per uur
18:30-22:30: 6x per uur
22:30-00:30: 4x per uur
Frequentie zaterdag:
06:30-09:00: 6x per uur
09:00-18:30: 8x per uur
18:30-22:30: 6x per uur
22:30-00:30: 4x per uur
Frequentie zondag:
07:30-11:00: 4x per uur
11:00-18:00: 6x per uur
18:00-00:30: 4x per uur
Frequentie vakantie en vakantie (zaterdag):
05:30-07:00: 6x per uur, op zaterdag van 06:30 tot 09:00 uur
07:00-18:30: 8x per uur, op zaterdag vanaf 09:00 uur
18:30-22:30: 6x per uur
22:30-00:30: 4x per uur
Lijn 25:
Frequentie maandag t/m vrijdag:
05:30-07:00: 6x per uur
07:00-18:30: 9x per uur
18:30-22:30: 6x per uur
22:30-00:30: 4x per uur
Frequentie zaterdag:
06:30-09:00: 6x per uur
09:00-18:30: 8x per uur
18:30-22:30: 6x per uur
22:30-00:30: 4x per uur
Frequentie zondag:
07:30-11:00: 4x per uur
11:00-18:00: 6x per uur
18:00-00:30: 4x per uur
Frequentie vakantie en vakantie (zaterdag):
05:30-07:00: 6x per uur, op zaterdag van 06:30 tot 09:00 uur
07:00-18:30: 8x per uur, op zaterdag vanaf 09:00 uur
18:30-22:30: 6x per uur
22:30-00:30: 4x per uur
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Misschien ff een nieuw onderwerp in het ideeëntopic aanmaken 

Let op: links uitstappen!
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nee, die is niet actief 

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gebr ... us#My_Maps
Wiki-pagina naar al mijn OV-gerelateerde kaarten.
Wiki-pagina naar al mijn OV-gerelateerde kaarten.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9857
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Een topic dat nog niet is aangemaakt, is ook niet actief...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
12-03-2025 --> 78 foto's NIEUW - provincies Noord-Holland, Friesland en Oost-Vlaanderen
23-02-2025 --> 99 foto's - provincies Antwerpen en Groningen
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
12-03-2025 --> 78 foto's NIEUW - provincies Noord-Holland, Friesland en Oost-Vlaanderen
23-02-2025 --> 99 foto's - provincies Antwerpen en Groningen
Re: Ideeën tramnet Rotterdam
Hoe weet je dat nou? Als een boom valt op de Boompjes, maar er is geen Rotterdammer in de buurt om dat te horen, hoe kun je dan weten of deze geluid maakt?
Re: Ideeën tramnet Rotterdam
Door aan een Amsterdammer vragen of een Ei in de IJ is gevonden. 

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gebr ... us#My_Maps
Wiki-pagina naar al mijn OV-gerelateerde kaarten.
Wiki-pagina naar al mijn OV-gerelateerde kaarten.
Re: Ideeën tramnet Rotterdam
Daar zal hij evenwel niets vinden.
In Het IJ daarentegen...
In Het IJ daarentegen...
Re: Ideeën tramnet Rotterdam
Het niveau ligt vandaag lager dan station Blijdorp 

Let op: links uitstappen!
Re: Ideeën tramnet Rotterdam
^^^
Ik dacht die ene metrostation in Kiev?
Ik dacht die ene metrostation in Kiev?
Kennie Nederlands
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gebr ... us#My_Maps
Wiki-pagina naar al mijn OV-gerelateerde kaarten.
Wiki-pagina naar al mijn OV-gerelateerde kaarten.
Re: Ideeën over het Rotterdamse OV
De Maastunnelcorridor
De vernieuwde infrastructuur in de Maastunnel biedt mogelijkheden voor meer HOV tussen de beide maasoevers en kan een belangrijke rol gaan spelen in het ontlasten van het overvol rakende metronetwerk van Rotterdam. De huidige lijn 44 is een eerste opzet waar nog veel mensen aan moeten wennen. Hoewel de bus sneller is dan de oude lijn 44, zijn veel mensen door het strekken van de route hun directe verbinding kwijtgeraakt en hierdoor ontevreden. Dit is iets wat ik heb meegenomen bij het tekenen van mijn plan voor de Maastunnelcorridor:
Lijn 44 Rotterdam Centraal - Zuidplein
Deze lijn blijft in de huidige vorm bestaan om een snelle verbinding tussen Rotterdam Centraal, Dijkzigt en Zuidplein te bieden. Wel wordt deze lijn afgeschaald van 6x/uur in de spits naar 4x/uur. Tussen Dijkzigt en Zuidplein wordt er i.c.m. de nieuwe lijn 55 8x/uur gereden. Tussen Charlois en Dijkzigt i.c.m. lijn 67 idem dito. Een hogere capaciteit tussen Rotterdam Centraal en Dijkzigt is op dit moment niet nodig.
Nieuw: Lijn 55 Schiedam Centrum - Zuidplein
Route: Schiedam Centrum - Beukelsbrug/Van Nellefabriek - Mathenesserlaan - Dijkzigt - Pleinweg - Zuidplein
Frequentie: 4x/uur in de spits- en daluren. Niet 's-avonds en in het weekend.
Deze nieuwe lijn zorgt in Rotterdam West voor een snelle(re) verbinding met station Schiedam Centrum en het ontlasten van de drukke lijnen 21, 24, 32 en 38. Vanaf Dijkzigt wordt i.c.m. lijn 44 8x/uur richting Zuidplein gereden. Lijn 55 doet dat wel via een iets (ca. 2 minuten) snellere route langs haltes Pleinweg en Amelandsestraat.
Nieuw: Lijn 67 Pendrecht - Centrum/Noordereiland
Route: Pendrecht (Nieuw-Vossemeerweg) - Kerkwervesingel - Dorpsweg - Dijkzigt - Westblaak - Station Blaak ( - Noordereiland)
Frequentie: 4x/uur in de spits- en daluren. 3-4x/uur op zaterdag.
Lijn 67 gaat in dit plan naar het centrum rijden ipv Zuidplein. Hiermee krijgt Pendrecht en Charlois een directe verbinding met o.a. Dijkzigt (Erasmus MC), het centrum en station Blaak (en de markt daar). Deze lijn kan ook gelijk doorgetrokken worden over het Noordeiland, waardoor deze wijk ook meer directe verbindingen krijgt, lijn 32 ontlast wordt en lijn 547 opgeheven kan worden. De verbinding tussen de bushaltes in Pendrecht en metrostation Slinge blijft bestaan met lijn 567.
Ben benieuwd wat jullie van deze plannen vinden. Een kaart met alle lijnen uitgetekend is hier te zien: https://www.google.com/maps/d/u/0/embed ... hbc=2E312F
De vernieuwde infrastructuur in de Maastunnel biedt mogelijkheden voor meer HOV tussen de beide maasoevers en kan een belangrijke rol gaan spelen in het ontlasten van het overvol rakende metronetwerk van Rotterdam. De huidige lijn 44 is een eerste opzet waar nog veel mensen aan moeten wennen. Hoewel de bus sneller is dan de oude lijn 44, zijn veel mensen door het strekken van de route hun directe verbinding kwijtgeraakt en hierdoor ontevreden. Dit is iets wat ik heb meegenomen bij het tekenen van mijn plan voor de Maastunnelcorridor:
Lijn 44 Rotterdam Centraal - Zuidplein
Deze lijn blijft in de huidige vorm bestaan om een snelle verbinding tussen Rotterdam Centraal, Dijkzigt en Zuidplein te bieden. Wel wordt deze lijn afgeschaald van 6x/uur in de spits naar 4x/uur. Tussen Dijkzigt en Zuidplein wordt er i.c.m. de nieuwe lijn 55 8x/uur gereden. Tussen Charlois en Dijkzigt i.c.m. lijn 67 idem dito. Een hogere capaciteit tussen Rotterdam Centraal en Dijkzigt is op dit moment niet nodig.
Nieuw: Lijn 55 Schiedam Centrum - Zuidplein
Route: Schiedam Centrum - Beukelsbrug/Van Nellefabriek - Mathenesserlaan - Dijkzigt - Pleinweg - Zuidplein
Frequentie: 4x/uur in de spits- en daluren. Niet 's-avonds en in het weekend.
Deze nieuwe lijn zorgt in Rotterdam West voor een snelle(re) verbinding met station Schiedam Centrum en het ontlasten van de drukke lijnen 21, 24, 32 en 38. Vanaf Dijkzigt wordt i.c.m. lijn 44 8x/uur richting Zuidplein gereden. Lijn 55 doet dat wel via een iets (ca. 2 minuten) snellere route langs haltes Pleinweg en Amelandsestraat.
Nieuw: Lijn 67 Pendrecht - Centrum/Noordereiland
Route: Pendrecht (Nieuw-Vossemeerweg) - Kerkwervesingel - Dorpsweg - Dijkzigt - Westblaak - Station Blaak ( - Noordereiland)
Frequentie: 4x/uur in de spits- en daluren. 3-4x/uur op zaterdag.
Lijn 67 gaat in dit plan naar het centrum rijden ipv Zuidplein. Hiermee krijgt Pendrecht en Charlois een directe verbinding met o.a. Dijkzigt (Erasmus MC), het centrum en station Blaak (en de markt daar). Deze lijn kan ook gelijk doorgetrokken worden over het Noordeiland, waardoor deze wijk ook meer directe verbindingen krijgt, lijn 32 ontlast wordt en lijn 547 opgeheven kan worden. De verbinding tussen de bushaltes in Pendrecht en metrostation Slinge blijft bestaan met lijn 567.
Ben benieuwd wat jullie van deze plannen vinden. Een kaart met alle lijnen uitgetekend is hier te zien: https://www.google.com/maps/d/u/0/embed ... hbc=2E312F
Let op: links uitstappen!
Re: Ideeën over het Rotterdamse OV
Ik vind lijn 45 ipv 55 een leuker nummer 

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gebr ... us#My_Maps
Wiki-pagina naar al mijn OV-gerelateerde kaarten.
Wiki-pagina naar al mijn OV-gerelateerde kaarten.
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
- Locatie: Rotterdam Bloemhof
Re: Ideeën over het Rotterdamse OV
Mooie plannen
Mijn idee is om buslijn 32 naar het Zuidplein te verlengen.
Buslijn 32 Overschie - Zuidplein
Route: huidige route tot halte Persoonsdam - Damstraat - Burgdorfferstraat - Station Zuid/Rosestraat - Spoorweghaven - Polderlaan - Hillevliet - Lange Hilleweg - Strevelsweg - Ikazia Ziekenhuis - Zuidplein
Richting Overschie dezelfde route
Hiermee krijgen o.a. de wijken Bloemhof, Hillesluis en het Zuidplein ook een rechtstreekse verbinding met het Erasmus MC, Eendrachtsplein, Station Blaak, Mathenesserplein & Overschie.
Frequentie: 6 tot 8x per uur op maandag t/m vrijdag overdag, 6x per uur zaterdag overdag, 4x per uur vroege ochtend, avond en op zondag
Lijn 77 gaat per dienstregeling 2025 via de wijk Feijenoord rijden. Deze lijn zou dan de vervallen haltes Station Zuid/Steenplaat, Rose-Spoorstraat, Persoonsdam Oost, Zinkerstraat & Vrij Entrepot kunnen bedienen.
Route: huidige route tot Sandelingplein - Breeplein - Stadionviaduct - Stadionweg - Stadion Feyenoord - Korte Stadionweg - Station Zuid/Steenplaat - Rose-Spoorstraat - Persoonsdam Oost - Zinkerstraat - Nassauhaven - Roentgenstraat - Vrij Entrepot - Burgdorfferstraat - Vuurplaat - Afrikaanderplein - Rijnhaven en vervolgens naar SS Rotterdam

Mijn idee is om buslijn 32 naar het Zuidplein te verlengen.
Buslijn 32 Overschie - Zuidplein
Route: huidige route tot halte Persoonsdam - Damstraat - Burgdorfferstraat - Station Zuid/Rosestraat - Spoorweghaven - Polderlaan - Hillevliet - Lange Hilleweg - Strevelsweg - Ikazia Ziekenhuis - Zuidplein
Richting Overschie dezelfde route
Hiermee krijgen o.a. de wijken Bloemhof, Hillesluis en het Zuidplein ook een rechtstreekse verbinding met het Erasmus MC, Eendrachtsplein, Station Blaak, Mathenesserplein & Overschie.
Frequentie: 6 tot 8x per uur op maandag t/m vrijdag overdag, 6x per uur zaterdag overdag, 4x per uur vroege ochtend, avond en op zondag
Lijn 77 gaat per dienstregeling 2025 via de wijk Feijenoord rijden. Deze lijn zou dan de vervallen haltes Station Zuid/Steenplaat, Rose-Spoorstraat, Persoonsdam Oost, Zinkerstraat & Vrij Entrepot kunnen bedienen.
Route: huidige route tot Sandelingplein - Breeplein - Stadionviaduct - Stadionweg - Stadion Feyenoord - Korte Stadionweg - Station Zuid/Steenplaat - Rose-Spoorstraat - Persoonsdam Oost - Zinkerstraat - Nassauhaven - Roentgenstraat - Vrij Entrepot - Burgdorfferstraat - Vuurplaat - Afrikaanderplein - Rijnhaven en vervolgens naar SS Rotterdam
Re: Ideeën over het Rotterdamse OV
Lijn 174 zou bij station Meijersplein een perfect overstappunt voor reizigers vanuit Schiebroek en 110-morgen zijn om richting Den Haag te reizen zonder eerst door heel Bergeschenhoek en Berkel te hoeven rijden. Qua route hoeft er niet eens veel voor te veranderen.
Let op: links uitstappen!
Re: Ideeën over het Rotterdamse OV
Goed idee. Ik zie veel meer in een verbinding van Zuid naar West ipv naar Centraal Station. Zonde van het geld al die aanpassingen op de ‘s gravendijkwal. Liever zou je bijv drukke streekbussen vanaf Zuidplein door laten rijden naar Centraal. Denk dat mensen daar wel blij van zouden worden. Zo ontlast je de metro tenminste echt.Chollo schreef: ↑za 24 aug 2024, 17:09 De Maastunnelcorridor
De vernieuwde infrastructuur in de Maastunnel biedt mogelijkheden voor meer HOV tussen de beide maasoevers en kan een belangrijke rol gaan spelen in het ontlasten van het overvol rakende metronetwerk van Rotterdam. De huidige lijn 44 is een eerste opzet waar nog veel mensen aan moeten wennen. Hoewel de bus sneller is dan de oude lijn 44, zijn veel mensen door het strekken van de route hun directe verbinding kwijtgeraakt en hierdoor ontevreden. Dit is iets wat ik heb meegenomen bij het tekenen van mijn plan voor de Maastunnelcorridor:
Lijn 44 Rotterdam Centraal - Zuidplein
Deze lijn blijft in de huidige vorm bestaan om een snelle verbinding tussen Rotterdam Centraal, Dijkzigt en Zuidplein te bieden. Wel wordt deze lijn afgeschaald van 6x/uur in de spits naar 4x/uur. Tussen Dijkzigt en Zuidplein wordt er i.c.m. de nieuwe lijn 55 8x/uur gereden. Tussen Charlois en Dijkzigt i.c.m. lijn 67 idem dito. Een hogere capaciteit tussen Rotterdam Centraal en Dijkzigt is op dit moment niet nodig.
Nieuw: Lijn 55 Schiedam Centrum - Zuidplein
Route: Schiedam Centrum - Beukelsbrug/Van Nellefabriek - Mathenesserlaan - Dijkzigt - Pleinweg - Zuidplein
Frequentie: 4x/uur in de spits- en daluren. Niet 's-avonds en in het weekend.
Deze nieuwe lijn zorgt in Rotterdam West voor een snelle(re) verbinding met station Schiedam Centrum en het ontlasten van de drukke lijnen 21, 24, 32 en 38. Vanaf Dijkzigt wordt i.c.m. lijn 44 8x/uur richting Zuidplein gereden. Lijn 55 doet dat wel via een iets (ca. 2 minuten) snellere route langs haltes Pleinweg en Amelandsestraat.
Nieuw: Lijn 67 Pendrecht - Centrum/Noordereiland
Route: Pendrecht (Nieuw-Vossemeerweg) - Kerkwervesingel - Dorpsweg - Dijkzigt - Westblaak - Station Blaak ( - Noordereiland)
Frequentie: 4x/uur in de spits- en daluren. 3-4x/uur op zaterdag.
Lijn 67 gaat in dit plan naar het centrum rijden ipv Zuidplein. Hiermee krijgt Pendrecht en Charlois een directe verbinding met o.a. Dijkzigt (Erasmus MC), het centrum en station Blaak (en de markt daar). Deze lijn kan ook gelijk doorgetrokken worden over het Noordeiland, waardoor deze wijk ook meer directe verbindingen krijgt, lijn 32 ontlast wordt en lijn 547 opgeheven kan worden. De verbinding tussen de bushaltes in Pendrecht en metrostation Slinge blijft bestaan met lijn 567.
Ben benieuwd wat jullie van deze plannen vinden. Een kaart met alle lijnen uitgetekend is hier te zien: https://www.google.com/maps/d/u/0/embed ... hbc=2E312F
Wat betreft lijn 44 ben ik benieuwd naar de evaluatie of evt wijzigingen dit jaar. Het zou ook fijn zijn als je zou kunnen overstappen van lijn 8 naar 44 bij de Euromast. Er staan trouwens nog steeds geen abri’s op sommige haltes in Zuid. Prioriteiten

-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
- Locatie: Rotterdam Bloemhof
Re: Ideeën over het Rotterdamse OV
O.a. bij de Lange Hilleweg (lijn 66 richting Feijenoord), ontbreekt er nog steeds een abri
. Richting Zuidplein is er een aantal jaar geleden wel een abri geplaatst.

Re: Ideeën over het Rotterdamse OV
Een andere missende link in het Rotterdamse OV-net vind ik Schiedam Centrum - Overschie - Rotterdam Airport. Het lijkt me dat een buslijn die via de Franselaan, Spaanseweg, Industrieweg, Giessenweg, Burgemeester de Josselin de Jonglaan, en zo verder via de route van lijn 33 naar de Airport (en misschien verder naar Meijersplein in de spits voor frequentieverhoging?) de meeste meerwaarde zou bieden omdat dit het grootste deel van Overschie zou ontsluiten en er zo een directe verbinding met Oud-Mathenesse ontstaat. Ook krijgen die haltes in Oud-Mathenesse dan een hogere frequentie van- en naar Schiedam Centrum.
Een andere optie zou zijn om na Schiedam Centrum via De Brauwweg, Vlaardingweg en de Spaansebrug naar de 2e Hogenbanweg te rijden en vanaf hier via de route van lijn 33 verder. Een stuk sneller lijkt me, maar je bedient ook minder van Overschie.
Vooral voor reizigers die vanuit bijv. Maassluis of Pernis naar Overschie / Airport willen gaan hier flink mee vooruit qua reistijd. Hoe denken jullie hierover?
Een andere optie zou zijn om na Schiedam Centrum via De Brauwweg, Vlaardingweg en de Spaansebrug naar de 2e Hogenbanweg te rijden en vanaf hier via de route van lijn 33 verder. Een stuk sneller lijkt me, maar je bedient ook minder van Overschie.
Vooral voor reizigers die vanuit bijv. Maassluis of Pernis naar Overschie / Airport willen gaan hier flink mee vooruit qua reistijd. Hoe denken jullie hierover?
Let op: links uitstappen!
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Ideeën over het Rotterdamse OV
Ik betwijfel of dat eerste plan veel reistijdwinst oplevert. Je kan nu al via de overstap 38 Beukelsweg-Allard Piersonstraat 32 naar Overschie & Airport, maar als je daar de overstaptijd afhaalt is het slechts marginaal sneller dan de routes met lijn 33.
De tweede route lijkt me kansrijker, al dan niet als spitslijn, en/of doorgekoppeld aan lijn 32.
De tweede route lijkt me kansrijker, al dan niet als spitslijn, en/of doorgekoppeld aan lijn 32.
Re: Ideeën over het Rotterdamse OV
De overstaptijden die je hierboven noemt lijken mij in eerste instantie wel prima als ik even snel op Google Maps kijk, maar toch: je blijft met een overstap zitten en dat willen de meeste mensen zover ik weet toch liever niet. In de RET app zie ik de overstap niet terug en wordt aangeraden om met de trein naar Rotterdam Centraal of met de metro naar Dijkzigt eerst te reizen, wat neerkomt op een reistijd van 26-33 minuten tussen Schiedam Centrum en (als voorbeeld) de halte 2e Hogenbanweg. Met de eerstgenoemde route via de Tjalklaan kom ik zelf op een reistijd van ongeveer 14 minuten als ik de reistijden van lijn 38 tussen Schiedam Centrum - Spaanseweg overneem (5 minuten), de reistijd van Spaanseweg - Industrieweg van lijn 42 overneem (2 minuten) en vervolgens 5 minuten reken van Industrieweg naar Van der Sasstraat en vanaf hier de reistijd van lijn 33 overneem (2 minuten). Dit zou neerkomen op een reistijdbesparing van 8-15 minuten, ongeveer 2x zo snel dus en je hebt geen overstappen nodig.
Een verlenging van lijn 32 zoals jij omschrijft had ik nog niet over nagedacht maar daar zie ik ook wel wat in. Het liefste zou ik dan ook beide verbindingen zien; een verlenging van lijn 32 om Overschie-oost met Schiedam Centrum te verbinden en een nieuwe buslijn zoals ik hiervoor omschreef om Overschie-west met Schiedam Centrum te verbinden. Als er maar één van de twee zou kunnen rijden komt het er simpelweg op neer aan welke kant van de rijksweg meer vervoersvraag is.
Een verlenging van lijn 32 zoals jij omschrijft had ik nog niet over nagedacht maar daar zie ik ook wel wat in. Het liefste zou ik dan ook beide verbindingen zien; een verlenging van lijn 32 om Overschie-oost met Schiedam Centrum te verbinden en een nieuwe buslijn zoals ik hiervoor omschreef om Overschie-west met Schiedam Centrum te verbinden. Als er maar één van de twee zou kunnen rijden komt het er simpelweg op neer aan welke kant van de rijksweg meer vervoersvraag is.
Let op: links uitstappen!
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
- Locatie: Rotterdam Bloemhof
Re: Ideeën over het Rotterdamse OV
Het is inmiddels weer maart. Tijd voor de jaarlijkse vervoerplannen voor het komende jaar. Ik ben benieuwd naar de wijzigingen 

Re: Ideeën over het Rotterdamse OV
Idee voor een nieuwe verbinding: Kralingse Zoom - 's-Gravenweg - Oudedijk - Jericholaan - Kralingse Plaslaan - Boezemlaan - Nieuw Kralingen - Station Noord. Denk dat hier wel potentie in zit, vooral omdat Nieuw Kralingen tot nog toe geen OV verbinding heeft. Zelfs wanneer er (ooit) een tramlijn naar die wijk wordt getrokken (waarom is daar bij de bouw van de wijk niet gelijk over nagedacht?) kan dit nog een meerwaarde hebben voor reizigers naar de universiteit en richting Noord/Gouda per trein (zolang er geen buslijn over de Bosdreef naar Alexander rijdt). Voorlopig lijkt 2x/uur me genoeg.
Let op: links uitstappen!
Re: Ideeën over het Rotterdamse OV
Je bent dan grotendeels een nieuwe lijn parallel aan lijn 7 aan het aanleggen. Je kan beter gewoon bus 38 doortrekken.
Vanaf de universiteit richting Gouda reis je sneller via station Alexander. En voor die paar mensen die vanaf de universiteit naar Noord moeten voldoen de bestaande verbindingen.
Vanaf de universiteit richting Gouda reis je sneller via station Alexander. En voor die paar mensen die vanaf de universiteit naar Noord moeten voldoen de bestaande verbindingen.
Re: Ideeën over het Rotterdamse OV
Dit zou een goedkoper alternatief voor een verlenging van lijn 38 zijn, zodat Nieuw Kralingen in ieder geval iets heeft. De lijn die ik voorstel is ook meer bedoeld voor inwoners van deze wijk dan doorgaande reizigers van Kralingse Zoom naar Noord. 8-persoonsbussen lijken me voorlopig genoeg. Natuurlijk heeft een verlenging van lijn 38 meer vervoerpotentie, maar ik zie die er voorlopig niet komen.
Let op: links uitstappen!
Re: Ideeën over het Rotterdamse OV
Bij bussen zit een flink deel van de kosten in het loon van de chauffeur. Daarom wil je juist met zo groot mogelijke voertuigen rijden en zo min mogelijk dienstregelingsuren (DRU's) hebben. Qua DRU's lijkt mij het doortrekken van lijn 38 goedkoper dan een compleet nieuwe lijn tussen Kralingse Zoom en station Noord. Als je bang bent dat de frequentie van lijn 38 te hoog is voor de nieuwe wijk kan je natuurlijk ook slechts een gedeelte van de ritten doortrekken en de rest in Crooswijk blijven keren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten