Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13064
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Stefan schreef: di 12 apr 2022, 23:43 Mijn passagiers in lijn 29 tussen Neukirchen-Vluyn en Venlo droegen vandaag netjes
Huh? Wat moet je daar nou weer mee?
Stefan schreef: di 12 apr 2022, 23:43, zoals bij ons voorgeschreven is, hun mondkapje. (A)
Oh (A)
Ik doe ook maar wat
rikthoff
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Korte vragen

Bericht door rikthoff »

Suus schreef: zo 10 apr 2022, 17:41 Dat is de aarding, die moet voorkomen dat je een elektrische schok krijgt wanneer je het hek aanraakt.
Oh okee, dank, maar waarom heeft een hekwerk op een Duits station dit wel, en zie ik dat bijvoorbeeld bij het hekwerk in Ahp niet?
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Je reist op saldo, zonder abonnement of flex, maar wel met samenreiskorting. Je checkt in vóór de spits bij de regionale vervoerder en checkt vervolgens in de spits om van de regionale vervoerder naar de NS. Krijg je dan over het hele traject 40% korting of alleen over het trajectdeel met de regionale vervoerder? In het eerste geval: moet je nog wat regelen zodat de samenreiskorting over het hele traject geldt?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... rting.html
NS.nl schreef:Let op: je korting is geldig bij NS en andere treinvervoerders. Als je in de spits overstapt naar een andere treinvervoerder, dan geldt je korting niet meer.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Dat vreesde ik al. Dan gaan we maar met de auto, benzine en parkeren is nog altijd goedkoper dan voltarief 2e klas reizen.
gkw1969
Berichten: 1803
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door gkw1969 »

umbusko schreef: di 12 apr 2022, 14:26 Heeft iemand enig idee of ik een mes kan meenemen per trein door Duitsland naar Tsjechië? Het gaat om een santokumes met een lemmet van 18 cm, in de originele, ongeopende doos. Desnoods wil ik daar ook nog wel iets anders omheen doen en ik zou het natuurlijk onderin mijn koffer stoppen.

(En weet iemand of er nog douanecontroles zijn bij Furth im Wald, richting Tsjechië? Zo niet, dan lijkt het me sowieso geen issue. En zo wel, pakken ze dan alleen je mes af - dat is nog wel te overzien - of krijg je dan ook nog andere problemen?)
Het gaat in dit geval om een specifiek keukenmes. Indien deze in originele verpakking zit en niet direct voor het grijpen(onder in de koffer bijvoorbeeld), dan zou dat toegestaan moeten zijn.
When you're tired of London, you're tired of life
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Dank! Uiteindelijk heb ik het niet meegenomen (was ook niet mijn idee), en is het cadeau vervangen door een stuk oude kaas. :lol:
Gamma
Berichten: 320
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Korte vragen

Bericht door Gamma »

Stel dat een trein aankomt om een halve minuut (omdat er gepland wordt in tienden van minuten kan dat), bijvoorbeeld 19:28:30. Laat de reisplanner dan een aankomst om 19:28 of 19:29 zien?
Jultar
Berichten: 580
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

19:28 in principe. Er zijn enkele uitzonderingen waarvan ik weet, maar dat zijn er niet veel.
Bemined
Berichten: 6029
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Standaard naar beneden ja, zo heeft de 5200 naar Rtd in het BU een stop van :02:54 tot :03:36 te Rlb, openbare dienstregeling toont van :02 tot :03. Gelukkig zijn aankomsten op 54 seconden erg zeldzaam, bij de NS alleen op de 5200, 6000 en 6900 te vinden, maar halve minuut komt wel vaker voor.
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

rikthoff schreef: wo 13 apr 2022, 08:41
Suus schreef: zo 10 apr 2022, 17:41 Dat is de aarding, die moet voorkomen dat je een elektrische schok krijgt wanneer je het hek aanraakt.
Oh okee, dank, maar waarom heeft een hekwerk op een Duits station dit wel, en zie ik dat bijvoorbeeld bij het hekwerk in Ahp niet?
Is volgens mij een eis ergens in een Duitse wet. Je ziet het daar echt overal namelijk.
rikthoff
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Korte vragen

Bericht door rikthoff »

Inderdaad, ik gok zelf dat het iets te maken heeft met de hogere spanning die op de bovenleiding staat. Die is 10 keer zo hoog als in Nederland, en dat geeft wat aanvullende risico's ;)
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3511
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Is er komende zomer opnieuw een stremming tussen Hrl - Lg - (Aachen)? Ik probeer voor een zaterdag in juli wat tijden op te zoeken, maar in Hafas kan ik geen verbinding vinden, wel een RE die pendelt tussen Aachen en Herzogenrath.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Nee, dus ik zou denken dat dit een foutje is. Er staan namelijk voor dit gehele dienstregelingsjaar geen treinen op Heerlen - Aachen in Hafas.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ik kreeg wel een e-mail over werkzaamheden in Duitsland, bij Kohlscheid, maar die zijn van 13 mei t/m 27 mei, net nadat de Nederlandse spoorverdubbeling klaar is. :')
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Rijden er nog treinen tussen Salamanca en Vilar Formoso (of voor mijn part tot het Spaanse grensstation Fuentes de Oñoro)? Renfe geeft geen verbindingen weer, maar gezien de reputatie van reisinformatie in Spanje wil ik het toch dubbelchecken.

Ik plan namelijk een treinreis richting Vilar Formoso, en als dat langs Badajoz of Vigo moet dan wordt dat een omweg van jewelste. Wat extra zonde zou zijn, aangezien er nog gewoon spoor recht van Spanje naar Vilar Formoso ligt, maar ja :X
diederickx
Berichten: 1645
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Nee, er rijden geen treinen tussen Salamanca en Portugal, en die worden ook niet meer verwacht binnen afzienbare termijn.
Maar waarom zou je naar Vilar Formoso willen? De Beira Alta lijn is vanaf 19 april voor de duur van 9 maanden dicht voor onderhoud.
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Waarom? Nou, familiebezoek (van een kennis) daar in die buurt ;)
diederickx
Berichten: 1645
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Aangezien de omwegen via Badajoz en Vigo inderdaad buitenproportioneel zijn, zul het het deel tussen Salamanca en Vilar Formoso per lijnbus moeten afleggen. ALSA biedt eenmaal daags een rit die 100 minuten duurt. In Salamanca liggen trein- en busstation nogal ver van elkaar. Als je toch al een bezoek aan Salamanca gepland had hoeft dat natuurlijk geen bezwaar te zijn. Maar anders is bijvoorbeeld Valladolid geschikter.
JothamvW
Berichten: 1237
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Er zijn ook rechtstreekse bussen vanuit o.a. Bordeaux en Madrid.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
rikthoff
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Korte vragen

Bericht door rikthoff »

rikthoff schreef: wo 13 apr 2022, 19:54 Inderdaad, ik gok zelf dat het iets te maken heeft met de hogere spanning die op de bovenleiding staat. Die is 10 keer zo hoog als in Nederland, en dat geeft wat aanvullende risico's ;)
Ik heb mijn eigen vraag opgelost: het ligt inderdaad aan de bovenleiding. Als die knapt, mogen personen en dingen geen risico lopen. Vooral omvallende bomen worden als oorzaak genoemd voor de noodzaak van de aarding.
https://www.aktiv-online.de/news/bahn-erdung-der-firma-dehn-sorgt-fuer-den-schutz-an-der-schiene-4532 schreef: Die richtige Erdung ist für den sicheren Betrieb einer Schieneninfrastruktur unverzichtbar. Denn Personen und Gegenstände im Bahnumfeld sollen keinen Stromschlag bekommen, wenn sie ungewollt mit den spannungsführenden Teilen in Kontakt geraten. Das kann passieren, sobald etwa die Oberleitung beschädigt ist und der Fahrdraht reißt. Geerdet werden müssen daher etwa Gleise, Stahl- und Stahlbetonbrücken, Tunnel oder leitfähige Komponenten auf und über Bahnsteigen, wie etwa Geländern.

Die Bahn-Erdung beinhaltet eine stromfeste Verbindung zwischen allen leitfähigen Komponenten, der Rückleitung und der gesamten Erdung am Unterwerk. Diese Verbindung muss kurzschlussstromfest sein, da Betriebsstrom und auch Kurzschlussströme darüber geführt werden. Im Störfall muss die Oberleitung schnell abgeschaltet werden.
Gebruikersnaam
Berichten: 630
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Gebruikersnaam »

Is het nog mogelijk om een papieren Interrail pas te krijgen? Op de site van Interrail zelf kom ik alleen maar de mobiele pas tegen.
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Volgens mij verkopen in Nederland alleen Amsterdam Centraal en Schiphol nog papieren passen. En ook nog eens met 7,50 administratiekosten.
jjasloot
Donateur
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door jjasloot »

Gebruikersnaam schreef: do 21 apr 2022, 16:58 Is het nog mogelijk om een papieren Interrail pas te krijgen? Op de site van Interrail zelf kom ik alleen maar de mobiele pas tegen.
Bij het bestellen kom je de vraag tegen of je mobiel of papier wilt, stap "Order Details"
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

en-es schreef: do 21 apr 2022, 17:06 Volgens mij verkopen in Nederland alleen Amsterdam Centraal en Schiphol nog papieren passen. En ook nog eens met 7,50 administratiekosten.
Het kan in elk geval nog op alle stations met een Internationale verkoopbalie. Dus Amsterdam C., Schiphol, Utrecht C., Arnhem C. En Rotterdam C. Wellicht ook nog in Enschede en Maastricht (gezien de ligging bij de grens)

Edit: na minder dan 1 minuut zoeken op Google hier het antwoord gevonden: https://support.nsinternational.com/app ... s-kopen%3F
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten