Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Matt
Berichten: 402
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Korte vragen

Bericht door Matt »

Ik zie vaak dat zijsporen vaak een wissel en een stootblok heeft vlak voordat het spoor het hoofdspoor weer kruist. Wat is de functie van dit stootblok?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Die combi wissel/stootblok zorgt dat een trein die door rood vertrekt niet op het hoofdspoor beland, maar in plaats daarvan door het stootblok tegengehouden wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Matt
Berichten: 402
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Korte vragen

Bericht door Matt »

Ik vermoedde al zoiets, bedankt!
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Dat is de veiligheidskop, die wordt toegepast in situaties waarin rangeerdelen of niet beremd materieel vanaf het zijspoor de hoofdbaan op zouden kunnen rollen. Het kan ook gebruikt worden tegen sts-passages, maar dat is niet het voornaamste gebruik, daar wordt meestal flankzonebewaking toegepast (een extra sectie achter het sein als doorschietlengte dat bij een bezetmelding direct de seinen op het conflicterende spoor terug op rood zet).
Gast

Re: Korte vragen

Bericht door Gast »

Ik heb een zitplaatsreservering voor 31 maart van Utrecht Centraal naar offenburg, ICE 225 naar Mannheim met een overstap op ICE 279 naar Offenburg, ik kreeg net een mail dat 1 van de trein opgeheven is en dat ik in de app van de DB een alternatief mag uitzoeken. 1 van de alternatieven is via brussel met de tgv naar Strasbourg. Voordat ik die aanklik, krijg ik daar daadwerkelijk een zitplaatsreservering voor?

Ik. Reis zelf op een interrail en heb allen via de app van db een zitplaats reservering genomen.
en-es
Berichten: 5397
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Volgens mij kan je die TGV niet via de DB app reserveren.
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Korte vragen

Bericht door rvdborgt »

Als je een gewoon ticket hebt, dan mag je daarmee zeker niet via België en Frankrijk reizen, zo lang er nog alternatieven via Duitsland zijn.
Voor zover ik kan zien, rijden beide treinen gewoon, maar stopt ICE 279 niet in Offenburg. Als vervanging suggereert DB o.a. om ICE 279 tot Baden-Baden te nemen en daar over te stappen op een RE. Maar aangezien dat meer dan 20 minuten vertraging op de eindbestemming oplevert, is de treinbinding vervallen, als je een Sparpreis hebt.
Wat ik zelf zou doen, is in Mannheim de eerste de beste IC of ICE naar het zuiden nemen, en als die niet in Offenburg stopt, dan in Karlsruhe of Baden-Baden (sommige treinen) overstappen op een RE.
Met Interrail kun je natuurlijk vrij je route kiezen. Als je graag met die TGV zou reizen, dan kun je via raileurope.com een reservering boeken (alleen 2e klas nog beschikbaar voor de TGV van 13:17 uit Brussel) en proberen om die €20 van Interrail of DB terug te krijgen, maar ik geef je daar weinig kans omdat je dan andere vervoerders gebruikt en er via Duitsland veel alternatieven zijn.
cassie127
Berichten: 7252
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Op Internationale Sparpreistickets vervalt de Zugbindung pas vanaf 60 minuten vertraging. Dit staat zo aangegeven op de DB Website.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Vraagsteller schrijft echter een Interrail te hebben, dat maakt het allemaal een stuk simpeler qua alternatieven. De kosten voor de niet gebruikte reservering kan je dan wel bij DB terugvragen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Korte vragen

Bericht door rvdborgt »

cassie127 schreef: ma 17 mar 2025, 15:26 Op Internationale Sparpreistickets vervalt de Zugbindung pas vanaf 60 minuten vertraging. Dit staat zo aangegeven op de DB Website.
Als je geboekte trein niet meer stopt op je uitstapstation, dan zal de treinbinding toch op zijn minst gedeeltelijk moeten vervallen.
DB hanteert inderdaad voor de hele internationale reis, ook voor het Duitse deeltraject, 60 minuten. Dat kan tot vreemde effecten en ongelijke behandeling van binnenlandse en internationale reizigers leiden, maar naar de letter is het inderdaad zo.
IIVQ
Berichten: 1897
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Dat is in Nederland in sommige gevallen ook al zo.

Heb ik een reis Breda-Rotterdam-Amsterdam dan heb ik na 15mn vertraging op Rtd-Asd recht op compensatie.
Heb ik een reis Brussel-Rotterdam-Amsterdam dan heb ik pas bij 60mn vertraging op Rtd-Asd recht op compensatie! (Tenzij je een los ticker Brussel-Rtd en een ticket of met OVC Rtd-Asd hebt, dan met 30)...
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden »

cassie127 schreef: ma 17 mar 2025, 15:26 Op Internationale Sparpreistickets vervalt de Zugbindung pas vanaf 60 minuten vertraging. Dit staat zo aangegeven op de DB Website.
In de praktijk blijkt dit anders:
as woensdag heb ik een ticket H- Barmbeck - Klp. Er zijn werkzaamheden waardoor de S3 in Hamburg niet rijdt. Er is vervangend busvervoer of een alternatief met de U3. Kost hooguit 5 - 10 minuten extra en toch vervalt mijn treinbinding. Kreeg een mail van DB waar het in staat en het staat in het ticket in de DB-app.
verfmeer
Berichten: 957
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

Bij de vertragingsberekening gaat men ervan uit dat je geen minuut eerder kan vertrekken. Als die 5 tot 10 minuten extra reistijd naar Hannover Hbf ervoor zorgt dat je daar de overstap naar de IC naar Amsterdam of de ICE naar Duisburg mist, dan heb je zeker wel meer dan een uur vertraging te pakken. In de praktijk zullen de meeste reizigers gewoon een paar minuten eerder vertrekken, maar dat kan DB niet van je eisen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11425
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Vraag over antiek: bij plan V en T (materieel '64) zijn de scharfenbergkoppelingen hoger geplaatst dan bij oudere series, waaronder plan U. Altijd voor kennisgeving aangenomen, maar weet iemand hier toevallig waarom dat eigenlijk gebeurde?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
MaartenD
Berichten: 1131
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Wikipedia weet twee zaken te orakelen:
Bij de Nederlandse Spoorwegen is sinds 1964 de hoogte 1 meter om eenvoudig te kunnen koppelen met buffermaterieel.
En
Bij de Nederlandse Spoorwegen was het sinds 1934 gebruikelijk om deze koppeling op 610 mm boven de bovenkant van de spoorstaaf te bevestigen. Na een foutieve combinatie van Mat '34 met het eerste treinstel Mat '64 ('Treinstel Toekomst'), met schadelijke gevolgen voor de tractie-installaties, werd in 1964 overgestapt op een hoogte van 1 meter
Inderdaad was bij de eerste plan TT 501 de koppeling laag aangebracht en werd die pas bij de serieproductie hoger geplaatst. Foto's zijn te zien bij Nico Spilt en het verklaart ook het uitgesneden stuk uit de neus.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11425
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Dank je wel. Dat laatste begon ik ook te vermoeden, omdat alle electrische series daarvóór onderling te combineren waren. TT met lagere koppeling was me bekend. Misschien dat koppelen met buffermaterieel inderdaad ook nog een rol speelde bij het bepalen van de uiteindelijke hoogte, maar dat lijkt me niet bepalend te zijn geweest voor de ingreep.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13756
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Ik ben van donderdag t/m maandag in Parijs. Wat kan ik het beste voor kaartje kopen voor het OV daar?
en-es
Berichten: 5397
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Aan de automaat. Lees je flink in op de website van RATP want er is nogal wat veranderd en makkelijker is het niet geworden.
iamthedutchdude
Berichten: 1790
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

Volgens mij is dat het antwoord op de vraag "Waar kan ik het beste een kaartje kopen voor het OV daar?". Helaas is dat echter niet de vraag die Wubbo stelde ;)
jjasloot
Donateur
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door jjasloot »

Een weekticket is alleen maandag t/m zondag maar wel aantrekkelijk vergeleken met dagtickets: https://www.ratp.fr/titres-et-tarifs/fo ... go-semaine. Kan ook op je telefoon (iPhone werkt uit ervaring prima). Deze is tot en met de donderdag in de week van geldigheid te koop

Je zou dan voor de laatste dag als je het echt nodig hebt er nog een dagticket bij kunnen halen voor €12

Paris Visité is wat duurder maar daar mag je dan wel weer mee naar de vliegvelden :(
en-es
Berichten: 5397
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

iamthedutchdude schreef: di 18 mar 2025, 11:12 Volgens mij is dat het antwoord op de vraag "Waar kan ik het beste een kaartje kopen voor het OV daar?". Helaas is dat echter niet de vraag die Wubbo stelde ;)
Klopt. Niet goed gelezen. Maar de 2e regel is wel van toepassing. (A)
Matt
Berichten: 402
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Korte vragen

Bericht door Matt »

Voor de laatste dag: als je vier enkele reizen of minder maakt, dan zijn enkele reizen goedkoper dan een dagticket. Een enkele reis kost €2,50 en een dagticket €12,00.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13756
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Dank allen! Ik zat al op de site van de RATP te kijken maar Paris Visite lijkt vrij duur, zeker in vergelijking met het weekticket. Ik ga nog even bedenken hoeveel we nodig hebben.
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Korte vragen

Bericht door rvdborgt »

Paris Visite is doorgaans veel te duur. Het nadeel van een gewone weekkaart is wel dat die altijd van maandag t/m zondag is.
Stadsbus
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Korte vragen

Bericht door Stadsbus »

En dat laatste kwam ik begin deze maand achter net nadat ik het ticket had gekocht. Op de zaterdag gekocht en ging pas maandag in..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten