Korte vragen
-
Re: Korte vragen
Ik zie vaak dat zijsporen vaak een wissel en een stootblok heeft vlak voordat het spoor het hoofdspoor weer kruist. Wat is de functie van dit stootblok?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Die combi wissel/stootblok zorgt dat een trein die door rood vertrekt niet op het hoofdspoor beland, maar in plaats daarvan door het stootblok tegengehouden wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Ik vermoedde al zoiets, bedankt!
-
Dat is de veiligheidskop, die wordt toegepast in situaties waarin rangeerdelen of niet beremd materieel vanaf het zijspoor de hoofdbaan op zouden kunnen rollen. Het kan ook gebruikt worden tegen sts-passages, maar dat is niet het voornaamste gebruik, daar wordt meestal flankzonebewaking toegepast (een extra sectie achter het sein als doorschietlengte dat bij een bezetmelding direct de seinen op het conflicterende spoor terug op rood zet).
Ik heb een zitplaatsreservering voor 31 maart van Utrecht Centraal naar offenburg, ICE 225 naar Mannheim met een overstap op ICE 279 naar Offenburg, ik kreeg net een mail dat 1 van de trein opgeheven is en dat ik in de app van de DB een alternatief mag uitzoeken. 1 van de alternatieven is via brussel met de tgv naar Strasbourg. Voordat ik die aanklik, krijg ik daar daadwerkelijk een zitplaatsreservering voor?
Ik. Reis zelf op een interrail en heb allen via de app van db een zitplaats reservering genomen.
Ik. Reis zelf op een interrail en heb allen via de app van db een zitplaats reservering genomen.
-
Volgens mij kan je die TGV niet via de DB app reserveren.
-
Als je een gewoon ticket hebt, dan mag je daarmee zeker niet via België en Frankrijk reizen, zo lang er nog alternatieven via Duitsland zijn.
Voor zover ik kan zien, rijden beide treinen gewoon, maar stopt ICE 279 niet in Offenburg. Als vervanging suggereert DB o.a. om ICE 279 tot Baden-Baden te nemen en daar over te stappen op een RE. Maar aangezien dat meer dan 20 minuten vertraging op de eindbestemming oplevert, is de treinbinding vervallen, als je een Sparpreis hebt.
Wat ik zelf zou doen, is in Mannheim de eerste de beste IC of ICE naar het zuiden nemen, en als die niet in Offenburg stopt, dan in Karlsruhe of Baden-Baden (sommige treinen) overstappen op een RE.
Met Interrail kun je natuurlijk vrij je route kiezen. Als je graag met die TGV zou reizen, dan kun je via raileurope.com een reservering boeken (alleen 2e klas nog beschikbaar voor de TGV van 13:17 uit Brussel) en proberen om die €20 van Interrail of DB terug te krijgen, maar ik geef je daar weinig kans omdat je dan andere vervoerders gebruikt en er via Duitsland veel alternatieven zijn.
Voor zover ik kan zien, rijden beide treinen gewoon, maar stopt ICE 279 niet in Offenburg. Als vervanging suggereert DB o.a. om ICE 279 tot Baden-Baden te nemen en daar over te stappen op een RE. Maar aangezien dat meer dan 20 minuten vertraging op de eindbestemming oplevert, is de treinbinding vervallen, als je een Sparpreis hebt.
Wat ik zelf zou doen, is in Mannheim de eerste de beste IC of ICE naar het zuiden nemen, en als die niet in Offenburg stopt, dan in Karlsruhe of Baden-Baden (sommige treinen) overstappen op een RE.
Met Interrail kun je natuurlijk vrij je route kiezen. Als je graag met die TGV zou reizen, dan kun je via raileurope.com een reservering boeken (alleen 2e klas nog beschikbaar voor de TGV van 13:17 uit Brussel) en proberen om die €20 van Interrail of DB terug te krijgen, maar ik geef je daar weinig kans omdat je dan andere vervoerders gebruikt en er via Duitsland veel alternatieven zijn.
-
Op Internationale Sparpreistickets vervalt de Zugbindung pas vanaf 60 minuten vertraging. Dit staat zo aangegeven op de DB Website.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Vraagsteller schrijft echter een Interrail te hebben, dat maakt het allemaal een stuk simpeler qua alternatieven. De kosten voor de niet gebruikte reservering kan je dan wel bij DB terugvragen.
Schapekop in de Keistad
-
Als je geboekte trein niet meer stopt op je uitstapstation, dan zal de treinbinding toch op zijn minst gedeeltelijk moeten vervallen.
DB hanteert inderdaad voor de hele internationale reis, ook voor het Duitse deeltraject, 60 minuten. Dat kan tot vreemde effecten en ongelijke behandeling van binnenlandse en internationale reizigers leiden, maar naar de letter is het inderdaad zo.
-
Dat is in Nederland in sommige gevallen ook al zo.
Heb ik een reis Breda-Rotterdam-Amsterdam dan heb ik na 15mn vertraging op Rtd-Asd recht op compensatie.
Heb ik een reis Brussel-Rotterdam-Amsterdam dan heb ik pas bij 60mn vertraging op Rtd-Asd recht op compensatie! (Tenzij je een los ticker Brussel-Rtd en een ticket of met OVC Rtd-Asd hebt, dan met 30)...
Heb ik een reis Breda-Rotterdam-Amsterdam dan heb ik na 15mn vertraging op Rtd-Asd recht op compensatie.
Heb ik een reis Brussel-Rotterdam-Amsterdam dan heb ik pas bij 60mn vertraging op Rtd-Asd recht op compensatie! (Tenzij je een los ticker Brussel-Rtd en een ticket of met OVC Rtd-Asd hebt, dan met 30)...
-
In de praktijk blijkt dit anders:
as woensdag heb ik een ticket H- Barmbeck - Klp. Er zijn werkzaamheden waardoor de S3 in Hamburg niet rijdt. Er is vervangend busvervoer of een alternatief met de U3. Kost hooguit 5 - 10 minuten extra en toch vervalt mijn treinbinding. Kreeg een mail van DB waar het in staat en het staat in het ticket in de DB-app.
-
Bij de vertragingsberekening gaat men ervan uit dat je geen minuut eerder kan vertrekken. Als die 5 tot 10 minuten extra reistijd naar Hannover Hbf ervoor zorgt dat je daar de overstap naar de IC naar Amsterdam of de ICE naar Duisburg mist, dan heb je zeker wel meer dan een uur vertraging te pakken. In de praktijk zullen de meeste reizigers gewoon een paar minuten eerder vertrekken, maar dat kan DB niet van je eisen.
- trolly
Vraag over antiek: bij plan V en T (materieel '64) zijn de scharfenbergkoppelingen hoger geplaatst dan bij oudere series, waaronder plan U. Altijd voor kennisgeving aangenomen, maar weet iemand hier toevallig waarom dat eigenlijk gebeurde?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
Wikipedia weet twee zaken te orakelen:
EnBij de Nederlandse Spoorwegen is sinds 1964 de hoogte 1 meter om eenvoudig te kunnen koppelen met buffermaterieel.
Inderdaad was bij de eerste plan TT 501 de koppeling laag aangebracht en werd die pas bij de serieproductie hoger geplaatst. Foto's zijn te zien bij Nico Spilt en het verklaart ook het uitgesneden stuk uit de neus.Bij de Nederlandse Spoorwegen was het sinds 1934 gebruikelijk om deze koppeling op 610 mm boven de bovenkant van de spoorstaaf te bevestigen. Na een foutieve combinatie van Mat '34 met het eerste treinstel Mat '64 ('Treinstel Toekomst'), met schadelijke gevolgen voor de tractie-installaties, werd in 1964 overgestapt op een hoogte van 1 meter
- trolly
Dank je wel. Dat laatste begon ik ook te vermoeden, omdat alle electrische series daarvóór onderling te combineren waren. TT met lagere koppeling was me bekend. Misschien dat koppelen met buffermaterieel inderdaad ook nog een rol speelde bij het bepalen van de uiteindelijke hoogte, maar dat lijkt me niet bepalend te zijn geweest voor de ingreep.
Non oltrepassare la linea gialla
-
- Oud-beheerder OVNL
Ik ben van donderdag t/m maandag in Parijs. Wat kan ik het beste voor kaartje kopen voor het OV daar?
-
Aan de automaat. Lees je flink in op de website van RATP want er is nogal wat veranderd en makkelijker is het niet geworden.
-
Volgens mij is dat het antwoord op de vraag "Waar kan ik het beste een kaartje kopen voor het OV daar?". Helaas is dat echter niet de vraag die Wubbo stelde 

-
- Donateur
- Contacteer:
Een weekticket is alleen maandag t/m zondag maar wel aantrekkelijk vergeleken met dagtickets: https://www.ratp.fr/titres-et-tarifs/fo ... go-semaine. Kan ook op je telefoon (iPhone werkt uit ervaring prima). Deze is tot en met de donderdag in de week van geldigheid te koop
Je zou dan voor de laatste dag als je het echt nodig hebt er nog een dagticket bij kunnen halen voor €12
Paris Visité is wat duurder maar daar mag je dan wel weer mee naar de vliegvelden
Je zou dan voor de laatste dag als je het echt nodig hebt er nog een dagticket bij kunnen halen voor €12
Paris Visité is wat duurder maar daar mag je dan wel weer mee naar de vliegvelden

-
Klopt. Niet goed gelezen. Maar de 2e regel is wel van toepassing.iamthedutchdude schreef: ↑di 18 mar 2025, 11:12 Volgens mij is dat het antwoord op de vraag "Waar kan ik het beste een kaartje kopen voor het OV daar?". Helaas is dat echter niet de vraag die Wubbo stelde![]()

-
Voor de laatste dag: als je vier enkele reizen of minder maakt, dan zijn enkele reizen goedkoper dan een dagticket. Een enkele reis kost €2,50 en een dagticket €12,00.
-
- Oud-beheerder OVNL
Dank allen! Ik zat al op de site van de RATP te kijken maar Paris Visite lijkt vrij duur, zeker in vergelijking met het weekticket. Ik ga nog even bedenken hoeveel we nodig hebben.
-
Paris Visite is doorgaans veel te duur. Het nadeel van een gewone weekkaart is wel dat die altijd van maandag t/m zondag is.
-
En dat laatste kwam ik begin deze maand achter net nadat ik het ticket had gekocht. Op de zaterdag gekocht en ging pas maandag in..