door Nicolai Lensen. woensdag 03 december 2008 | 05:57 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 03 december 2008 | 23:39
DEVENTER - De spoorlijn Deventer-Zutphen moet met een ruime bocht worden aangesloten op de lijn naar Twente. Daardoor hoeven (goederen)treinen niet meer door Deventer te rijden. PvdA-Kamerlid Diederik Samsom pleit voor een snelle aanleg van de 'spoorboog'.
Tijdens de behandeling van begroting Verkeer en Waterstaat in de Tweede Kamer presenteerde Samsom zijn lijstje met spoorprojecten die versneld moeten worden aangelegd. Premier Jan Peter Balkenende zinspeelde er onlangs op om investeringen in infrastructuur naar voren te halen om de vastgelopen economie een impuls te geven. Ook de PvdA wil tot 100 miljoen euro steken in onder meer een spoorboog bij Deventer.
Wethouder Gerrit Berkelder van Deventer werd totaal verrast door de steun van het PvdA-Kamerlid. " Wij hebben een paar maanden geleden voor het eerst weer gesproken over de spoorboog. Aanleg zou Deventer enorm ontlasten."
Als de plannen doorgaan hoeven goederentreinen in de toekomst niet meer door Deventer te rijden. De treinen buigen (gezien vanaf Zutphen) bij het toekomstige bedrijventerrein A1 af en rijden dan deels parallel aan de A1 en vervolgens met een ruime bocht naar Bathmen. De nieuwe verbinding takt vlak voor Bathmen aan op de spoorlijn naar Twente.
Bron: De Stentor
Mijn eigen idee:
Ik heb al vaker met deze gedachte gespeeld in de afgelopen jaren. Dit lijkt me de meest reële mogelijkheid.
Alleen een zeer kostbare grap voor een handvol goederentreinen. Hierbij ga ik er dan vanuit dat de boog aan beide zijden gelijkvloers aansluit en de boog zelf enkelspoor is. Met fly-overs en dubbelspoor wordt het ongeveer onbetaalbaar en zeer moeizaam haalbaar.
De boog doorsnijdt/raakt 2 landgoederen: Oxe en de Bannink en doorsnijdt een gebied, dat momenteel als waterbuffer is/wordt ingericht door het Waterschap Groot Salland. Er zal dus best nog wel gesteggeld worden over natuurwaarden en zo.
De A1 zal over een stuk hoog gelegd moeten worden, nu gaat ze naar beneden na de aansluiting Deventer Oost, maar om de boog op maaiveld te houden, zal de A1 omhoog moeten.
Voor de Oxersteeg zal waarschijnlijk een tunnel moeten komen onder A1 en boog door.
Na kruisen van de A1 zal de boog met een brug over de Schipbeek moeten gaan, vervolgens zal er een tunnel (onderdoorgang) in de Spitdijk moeten komen.
Als je een enkelsporige boog aanlegt (daar ga ik maar even vanuit), verdient het aanbeveling zowel in de lijn Deventer - Zutphen als Deventer - Almelo een wachtspoor (buffer) aan te leggen. Anders kan je toch filevorming verwachten op zekere momenten.
Deze wachtsporen kunnen met name in Bathmen tot problemen leiden qua ruimte (bebouwing dicht op het spoor) en een probleem geven bij de overweg Koekendijk midden in Bathmen. Die zal een onderdoorgang moeten krijgen, maar daar is zeer weinig ruimte voor.
Bij de lijn naar Zutphen zijn veel minder problemen, hooguit een onderdoorgang voor de Dortherdijk eventueel gecombineerd met de Oude Larenseweg, maar dat lijkt geen bijzonder groot probleem