mb90 schreef:Ronzol schreef:
En dan nog even dit:
Wat is nou precies het probleem met een Moskee?
Ik zie dat niet. Het is gewoon een gebedshuis maar ipv dat er kerkklokken klinken, hoor je zo nu en dan een arabisch gebed.
Te hoge minnaretten?
Kerktorens zijn ook hoog, en in de meeste dorpen/steden ook beeldbepalend, niemand heeft er problemen mee.
Problemen genoeg wat mij betreft. Het past niet in het Nederlandse straatbeeld. Een van oorsprong christelijk land waar dus kerktorens wel gewoon horen. In de Rotterdamse skyline zie ik bijvoorbeeld veel liever de Laurenskerk dan die nieuwe Essalam moskee op Zuid. De herrie die er een aantal keer per dag uitkomt is zwaar irritant en niet te verstaan. Je moet er maar eens naast zitten zoals in Rotterdam bijvoorbeeld bij een honkbalwedstrijd naast de Mevlana moskee of bij de Essalam op Zuid (die ook weer eens later open gaat) waar ik tegenover werk. Een moskee van die grootte past niet in Nederland vind ik. Een gebedshuis voor moslims vind ik best, zolang het maar kleinschalig en dus niet opvallend is in het straatbeeld.
Kerk en staat zijn officieel gescheiden, dus hoezo "van oorsprong christelijk land"?
Kerktorens waren er eerder in Nederland dan Moskeëen, dat is waar. Maar dat is GEEN argument waarom iets wel of niet in het straatbeeld past. Anders had Nederland alleen plaggenhutten gekend, die waren er immers eerder dan bakstenen huizen...
Bovendien, kerkklokken maken ook lawaai en die hoor je ook in de verre omstreek.
Kerkklokken slaan om het half uur, sommige klokken zelfs om het kwartier. Daarnaast heb je in veel dorpen/steden plekken waar "open"klokkenspellen hangen die ook om de zoveeltijd hun belletjes laten klinken.
Dat vind ik dan weer zwaar irritant. Ik kan heus wel zien hoelaat het is, en die "gezellige" melodietjes hoef ik ook niet te horen. Om maar te zwijgen hoe irritant het is om zondagochtend om half 10/10 uur gewekt te worden door die kerkklokken, terwijl ik wil uitslapen! Ik heb niks met het geloof en toch word ik er op deze manier mee opgezadelt.
Dat je veel liever een kerk ziet dan een moskee is ook geen argument. Ik zie liever een oud grachtenpand dan een gemiddeld bedrijventerreingebouw. Moeten we dan die bedrijventerreinen verbieden?
Zoals je het nu formuleerd klinkt het alsof je het wel best vind dat mensen moslim zijn, maar je mag er dan niks van merken.
Waarom mogen we dan wel wat merken van het Christendom, ook al zit daar niet iedereen (zoals ik) op te wachten?
Laat die mensen lekker hun moskee bouwen, laat ze eens per dag of eens per week (zoals bij ons in Dieren) een kwartier het volume omhoog gooien. Leven en laten leven. Waar is de tolerantie in Nederland gebleven?

En blandning av sött och salt.