Niet per fiets, maar per trein.
Afgelopen tijd ben ik er twee keer op uit getrokken naar Frankrijk, een keer naar Parijs per Thalys, en een keertje naar Roubaix/Lille per reguliere trein. De terugweg van de eerste reis naar Parijs ben ik met reguliere TGV naar Lille Flandres gereden, en daar op de IC naar Antwerpen gestapt. Die trein komt onder andere in Roubaix een vervallen industriestad, die enigszins doet denken aan Charleroi. Aangezien dat mij wel fascineert, ben ik er afgelopen week nog eens heen getreind en daar wat rondgekeken.
Ik had voor de eerste reis naar Parijs wat tips gekregen van Dexter, voor leuke buurtjes qua hotels, en aan de hand daarvan ben ik daar gaan zoeken. Ik ben vanuit het Gare Du Nord naar het Oosten gaan wandelen, langs het Canal de L'ourq.
Het kanaal. Viel me op dat er geregeld binnenvaartschepen langs voeren, richting het centrum. Op mijn stadskaart loopt het kanaal dood, waar de schepen dus heen gaan is me niet duidelijk. Rechts zie je in de verte de Eiffeltoren.
De sluizen van het kanaal, midden in de hectische stad.
Een boot tussen de sluizen.
Vervolgens kwam ik met mijn wandeling uit bij het Gare de Lyon:
Een stoptrein naar Melun/ Fontainebleau. Bestaande uit 12 bakken, wat best langs is voor een stoppertje. Deze treinstellen verdwijnen steeds meer van het spoor in Frankrijk. In Boekarest kwam ik ze daarentegen ook weer tegen.
Een klein stukje verderop ligt het Gare de Bercy. Ik liep achter een groepje Amerikanen die het de hele tijd hadden over Burrrrsie, vreselijk dat geamerikaniseerd gewauwel. In de omgeving daar maar eens gaan kijken naar een hotel in de buurt, maar daar kwam ik snel van terug, minstens 200 euro per nacht. Blijkbaar een dure buurt.
Een Corail trein naar Nevers.
Van hieruit vertrekken ook Corailtreinen naar Dijon, wil je het dus wat rustiger aan doen ipv de TGV, dan is dit station een prima optie. Buiten deze twee bestemmingen om, kan je van hieruit ook opstappen op de Orient-express. Aan de posters te zien op het station gaat het om de luxe hoteltrein. Hoe en wanneer die vertrok had ik niet kunnen zien. Ten slotte is dit het autotrein- station van Parijs.
Daarna met de metro naar hier gegaan:
En daar vond ik een rustig hotel, wat betaalbaar was, en prima was qua inrichting en dergelijke.
Dit was het uitzicht vanuit de hotelkamer:
Je waant jezelf bijna in een bos, terwijl je toch op een kleine honderd meter van een van de drukkere pleinen van Parijs af zit. Het enige wat je voelt, is dat het een klein beetje trilt als er een metro onder het hotel doorrijdt.
Place de la Nation:
Heerlijk om op een nazomeravond zo de boel eens rustig in je op te laten nemen daar.
Het RER station van Nation. De poortjes in Parijs gaan tegenwoordig gewoon altijd open bij het uitstappen, dat scheelt een hoop gedoe. Hoe vaak heb ik in het verleden staan klooien met mijn (naar mijn idee) geldige kaartje, en dat de poortjes niet open gingen, en er dus personeel bij moest komen om het station te verlaten. Dat is nu dus verleden tijd door een hoge klapdeur.
Mooi ook die oude jaren 70? uitstraling van de RER. Maar wees er snel bij als je hier van houdt, de stations worden allemaal gemoderniseerd. Net als de RER treinen zelf. Op de trein stond een sticker, dat het 1 van de 178 RER treinen was die nu worden gemoderniseerd. Nu vroeg ik me af, gaat het dan om 178 treinstellen (lijkt me behoorlijk veel) of 178 bakken?
Gare Du Nord, Corail naar Maubeuge.
Wat een vreselijk gezicht, zo'n open koppeling.

Wat hogesnelheids geweld.
Ik ging dus met een normale TGV naar Lille, en had daar een 5 minuten overstap op de IC naar Antwerpen. Alwaar je weer een 5 minuten overstap hebt naar Amsterdam. De reistijd was zo maar iets meer dan 5 uren naar Amsterdam, en een stuk goedkoper dan de Thalys.
Als je dus deze route neemt, dan ga je door het oude industriële gebied van Tourcoin en Roubaix.
De glorie is er daar wel af, waar Lille hard bezig is met de stad nieuw leven in te blazen, wil dat in Roubaix niet echt lukken vooralsnog. 74% van de 100.000 inwoners woont in ZUS: zone urbaine sensibles. Zo erg als ik het in Clichy sous bois zag, is het hier niet, maar veel beter is het ook weer niet. Een ZUS is vergelijkbaar met een Nederlandse Krachtwijk.
Daarnaast is ruim 60% van de inwoners van deze stad moslim, hetgeen ook verklaard dat ik binnen een paar minuten al de eerste boerka's op straat zag.
Hier heeft het nog wel enige grandeur.
Loop je het station door naar het perron, blijkt het allemaal veel minder te zijn dan je van de voorkant zou verwachten:
Roubaix wordt nagenoeg alleen bediend door de treinen vanuit België. Tevens stopt er nog een enkele spitstrein en een paar TGV's per dag.
Het station vanaf de loopbrug. Nadat ik daar 2 foto's maakte, kwamen er twee irritante (Marokkaanse) jongens op me af, die met hun witte Iphone heel irritant foto's van mij gingen maken, en allemaal dingen zaten te roepen, en heel dicht tegen me aan kwamen staan. Eentje zat een beetje te doen alsof ie zoentjes ging uitdelen ofzo, maar dan om mij een beetje op te jennen. Ze vonden me maar een homo. Nou en, al zou ik dat zijn, wat dan nog? Ik heb het rustig weten te houden, en ben maar verder gelopen. Intimiderend was het wel.
Andere kant van het station, een verlaten goederenstation:
Trouwens erg respect voor het geduld wat een lokettiste hier wist op te brengen. Het was 15.45. Reiziger moest naar Parijs. Eerstvolgende trein naar Lille om daar op de TGV over te stappen, vertrok pas over een uur. Mw achter loket legt uit dat de mw beter met de metro naar Lille kan gaan, om daar op de TGV te stappen, dan haalt ze die van 16.30 uit Lille nog en is ze een uur eerder in Parijs. Mw vind het erg lastig, en wilt het nog eens wat duidelijker uitgelegd hebben. Lokettist doet dat, en wijst aan waar de metro vetrekt; 25 meter afstand vanaf het loket, niet te missen. Dan duikt probleem 2 op. Haar trein naar Parijs vertrekt niet vanaf Lille Flandres maar vanaf Lille Europe, wat 400 meter verderop ligt. Mw weet niet of ze dat wel weet te vinden, want dat is niet haar normale station. Dezelfde metro, 1 halte eerder uistappen zegt de vrouw achter het loket. Nouja, mw wil toch liever de trein vanaf Lille Flandres pakken. En zo ging dat nog een tijdje door.
Totdat de vrouw achter het loket zegt: Mw u kunt idd beter hier opstappen, we zijn nu al zo lang bezig, u kunt de trein in Lille niet meer halen, want als u nu op de metro zou stappen, komt u te laat op het station in Lille

Nadat ik mijn kaartje voor de terugweg had gescoord ben ik door het centrum gaan wandelen, het centrum is ook een krachtwijk, ofwel een ZUS.
Straatbeeld Roubaix Centre
Hier krijg ik al helemaal spontaan kriebels van. De hele stad ziet er zo uit, tussen de vervallen huizen af en toe weer een paar wat betere woningen die nog wel in gebruik zijn.
Het enige plein in de stad wat er wel goed uitzag, is het Grand Place.
Van waaruit dus ook de metro vertrekt. Die heb ik genomen richting Lille.
Het metrostation was maar wat verlaten, zelfs in de namiddag.
Ik was verbaasd dat de metro hier zonder bestuurder rondrijdt. Korte treintjes van 2 bakken, waar ongeveer 160 mensen per rit mee kunnen rijden. De frequentie is er zeer hoog, namelijk 60 metro's per uur!

Die treinstellen trekken ook mega snel op, wat een echte sensatie is, vind ik. Als je voorin staat, kan je ook mooi door het ruit de seinen op groen zien staan, ondanks dat er dus geen bestuurder aan te pas komt. Doordat de perrons dus allemaal met glazen deuren dicht zijn, heb ik daar geen foto van kunnen maken. Maar een dergelijk metrosysteem is een enorm pluspunt ten opzichte van Amsterdam als je mij vraagt. De ritten werden uitgevoerd door Transpole.
Waarom zijn de bordjes op station Moeskroen tweetalig? Volgens mij is het station toch echt in een 100% Franstalige gemeente?
P-trein in Kortijk. Van hieruit met een los 3tje AM96 naar Antwerpen gereden, wat erg veel staanplaatsen betekende helaas. Maar de Declassering was van kracht riep de treinbegeleider om. En hij was ook actief mensen aan het wijzen op dat ze de koffers niet op een stoel mochten zetten. :pos:
Zo dat was het weer, Roubaix is een toffe stad als je van industriële erfgoederen houdt, maar wees bedacht op opdringerige jongeren die zin in een opstootje hebben. Pas dus op met fotograferen als je er eens heen gaat.