Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
In de metrowerkplaats van het GVB in Diemen is vrijdag een testmodel van de nieuwe metro gepresenteerd.
De nieuwe metro moet in 2012 de grijze 'zilvermeeuw' die al vanaf 1976 rijdt vervangen. Amsterdam krijgt 23 nieuwe modellen. De nieuwe zesdelige metro's zijn 116 meter lang. Naast de ruimere opzet qua extra brede stoelen en gangpaden hebben de metro's camerabewaking en is er gebruik gemaakt van vandalismebestendige materialen. Ook is er reizigersinformatie op digitale schermen.
Er zitten toch nog 174 stoelen in zo'n ding.
Ter vergelijking: een Zilvermeeuw heeft 94 zitplaatsen, dus bij twee gekoppeld zijn dat 188 zitplaatsen.
Dat zijn op de Oostlijn dus 14 zitplaatsen minder in de nieuwe metro, dan in de oude. Zo extreem is het verschil dus ook weer niet.
Volgens mij klopt je berekening niet, want de nieuwe metro's zouden 6 bakken lang worden tenzij het opeens weer veranderd is. Als je even niet naar het aantal bakken maar gewoon naar de lengte kijkt zou je op ongeveer 282 zitplaatsen bij de oude metro uitkomen tegen 174 bij de nieuwe.
Ja, als de oude metro met 6 bakken zou rijden wel. In de praktijk rijden er nu uitsluitend treinen van 4 bakken op de lijnen 53 en 54. Ik heb dus gewoon de huidige situatie (standaard 4 bakken) vergeleken met de toekomstige (alleen 6-delige metro's).
robert55 schreef:
Logo zonder de inhoudsloze letters is ook niet huisstijl [niet dat ik die inspirerend vind].
Geeft een beetje aan hoe zwak gvb als merk is
Volgens mij staat inmiddels op 80% van het wagenpark het logo + GVB :Y
robert55 schreef:
Logo zonder de inhoudsloze letters is ook niet huisstijl [niet dat ik die inspirerend vind].
Geeft een beetje aan hoe zwak gvb als merk is
Volgens mij staat inmiddels op 80% van het wagenpark het logo + GVB :Y
Maar niet op de kop van die nieuwe metro's, of vergis ik me nou?
Hij ziet er wel ok uit. :pos: Maar toch blijf ik het jammer vinden dat ze niet voor een wat gestroomlijnder ontwerp hebben gekozen, maar voor een gepimpte en verlengde versie van de Zilvermeeuw.
Dexter schreef:Hij ziet er wel ok uit. :pos: Maar toch blijf ik het jammer vinden dat ze niet voor een wat gestroomlijnder ontwerp hebben gekozen, maar voor een gepimpte en verlengde versie van de Zilvermeeuw.
Dat komt vanwege de eis van de stadsregio. De nieuwe metro moest herkenbaar blijven voor het huidige publiek.
Als de nieuwe metro te gestroomlijnd zou worden zou niemand het nog als metroherkennen.
Herkenbaar, ja... "Hee, hier reed toch een metro? Ik snap niet wat dit onbekende voertuig dat ondergronds over de rails komt aanrijden nu zou kunnen zijn."
Een typisch geval van het verkeerd uitleggen van de eis van de stadsregio. Ze bedoelde natuurlijk dat je zou kunnen moeten zien dat het een metro is en niet een boomstam-op-wielflenzen, zoals in sommige regios het OV gepimpt is
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Overigens staat er in dit bericht dat het een test-uitvoering is. Misschien is de foto dan juist van een uitvoering met veel staplaatsen, of zijn er nog geen zitplaatsen gemonteerd. Kan toch ook nog?
Dit type interieur heb ik al mogen beproeven in Madrid en Berlijn. Ben er niet ontevreden over, maar om het nou dagelijks mee te gaan maken in Amsterdam...
Webguy; ze wilden in Amsterdam reeds langere tijd de zitplaatsen in de lengterichting plaatsen maar dit is bij het oudere materieel niet mogelijk omdat er o.a. verwarming en accu's onder de zitplaatsen zitten, dus ja ik ga er maar even van uit dat het nieuwe materieel deze indeling krijgt.
Toevallig zie je op deze foto ook vooraan een rolstoelplaats, logisch dat daar extra weinig stoelen zijn.
Verderop zie je aan de zijkant 5 stoelen naast elkaar, daar zullen er ook 5 tegenover zitten.
De oude metro's hebben steeds in het gebied tussen de deuren 16 zitplaatsen (vier maal vier), de nieuwe hebben in dezelfde ruimte dus 10 zitplaatsen (vijf plus vijf) behalve bij de rolstoelplaats.