Hallo! Blij dat hier ook een topic loopt. :pos:
Bart schreef:'om de groei van het autoverkeer te remmen', alsof dat de reden is om een tram aan te leggen.
Dat is het ook niet. De hoofdreden is de dreigende verstopping van de Groningse binnenstad. Een bijkomend voordeel is dat de autogroei wordt verminderd. Let wel, de
groei - niet het aantal auto's. Dat zal gewoon blijven toenemen... :(
Bart schreef:Prestigeproject van de verkeerswethouder daar. Leve de positieve discriminatie. -o-
Wat is dat toch voor rare Nederlandse gewoonte om direct dit soort zeurderige pseudo-conclusies te trekken? Je zegt nog net niet "allemaal van onze centen!"
willy84 schreef:De aanlegkosten worden geraamd op 307 miljoen euro (prijspeil 2010) maw voor 600 miljoen ligt die lijn er.
Het is maar een tramlijn, hoor. Geen Noord-Zuidlijn of zo. ;)
Hoewel ik het met je eens ben dat infrastructuur-projecten niet echt Nederlands ding is. Daar staat tegenover dat tramlijnprojecten in het binnen- en buitenland over het algemeen aardig binnen budget blijven.
willy84 schreef:Zit daar materieel bij? Ik gun het die Groningers wel maar is dit niet een beetje te gortig voor zo'n lijntje.
Daar zit inderdaad het materieel al bij.
Karl schreef:Heeft iemand wellicht meer informatie over de financiering van die trams in Frankrijk? Ik meen gelezen te hebben dat een 'lokale bereikbaarheidsbelasting' het project 'terug financiert'. Bedrijven met meer dan X bewegingen per dag betalen naar gelang een betere bereikbaarheid (meer/frequentere klanten, hogere omzet? Toplocatie, meer reclame?) meer belasting. Iemand meer info over dit systeem en zou zoiets ook in Nederland werken?
Het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn (HSL) heeft ervoor gezorgd dat het noorden een compensatiebedrag van 1,2 miljard € krijgt, voor investering in de lokake infrastructuur. Deze tram is een onderdeel van de plannen die (gedeeltelijk) uit dat potje betaald worden.
Dat biedt dus eenzelfde financiële mogelijkheid als met het subsidie-systeem wat Frankrijk, Spanje en Italië hebben. Steden die daar investeren in openbaar vervoer krijgen dit gedeeltelijk (éénderde volgens mij) door de staat vergoed. Zo zijn de projecten in Mulhouse (FR), Montpellier (FR), Florence (IT) en tal van andere steden ook ontstaan.