Utrecht gaat 'vol gas' voor hybride bus
Datum 2-10-2008
Utrecht geeft vol gas voor de hybride bus. Vanaf december komen er daarvan 140 à 150 in stad en streek op de weg. 'Vol gas' geldt ondertussen niet al te letterlijk voor de chauffeurs. Om maximale milieuwinst te kunnen oogsten, geldt als voorwaarde dat de bestuurders een rijstijl à la 'het nieuwe rijden' hanteren.
‘Het nieuwe rijden’ vloeit voort uit een demonstratieproject eerder deze zomer op de lijnen 11 en 12 waar richting De Uithof een dubbelgelede hybride bus werd ingezet. Deze omgebouwde trolleybus van de firma Hess uit Zwitserland werd door concessiehouder Connexxion naar Nederland gehaald voor een promotietournee, te beginnen bij de Utrechtse 'dochter' Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht (GVU). De bus wordt eveneens gebruikt om chauffeurs op te leiden.
De elektriciteit van de ex-trolley komt niet van de bovenleiding, maar – zoals vaker bij hybride toepassingen – van een relatief kleine dieselmotor die op een geoptimaliseerd en redelijk constant toerental de accu voedt. Remenergie wordt aan de accu teruggevoerd. Met een aangepaste rijstijl bleek tijdens de Utrechtse proefdagen een energiebesparing van 24,3 procent haalbaar.
'De techniek voor de hybride bus is de laatste jaren mede onder invloed van de hoge energieprijzen verder verbeterd, zodanig dat we de hybride eis nu kunnen gaan stellen bij de verdere concessieverlening', vertelt Wim Edelman van het Bestuur Regio Utrecht (BRU), het orgaan dat in de stad Utrecht plus acht omliggende gemeenten verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer.
Met de opmars van de hybride bus bevindt het BRU zich binnen Nederland in de voorste gelederen. Van de totaal 350 ov-bussen in het BRU-gebied voldoen er nu 100 aan de hoge Euro-5-norm. Met de komst van de nieuwe hybrides eind dit jaar blijven er dan nog slechts 100 'oude' bussen over, die zo mogelijk in 2010 worden vervangen door bussen op minimaal Euro-5-niveau.
Eind 2011 volgt een nieuwe aanbestedingsronde voor het stads- en streekvervoer samen. De hybrides worden door BRU aan de huidige concessiehouder geleast. Dit in verband met de korte concessielooptijd en de hoge investering, die voor de hybrides nodig is. Overname van het leasecontract geldt in 2011 als voorwaarde in de volgende concessieverlening.
Met de komst van de hybrides neemt ook de geluidsbelasting af, voorspelt Wim Edelman. Dit dankzij het relatief lage en constante toerental waarmee de dieselmotoren draaien. Hij voorziet een wijde vlucht voor de hybride bus. 'Na 2006 hebben Europese fabrikanten zoveel belangstelling hiervoor getoond, dat de techniek nu commercieel toepasbaar is. Het punt is inmiddels bereikt dat de hybride bus op lifetime-basis minder kost dan de traditionele bussen', zegt hij.
Haantje
Met de hybrides onderstreept het GVU ook als Connexxion-dochter (sinds 2007) graag haantje de voorste te willen zijn. Het 103 jaar oude vervoerbedrijf introduceerde in de jaren 90 in Nederland als eerste de dubbelgelede bus en in 2002 de dubbelgelede lagevloerbus. Ook beschikt het GVU over de grootste LPG-vloot van Nederland. Een op de drie bussen rijdt namelijk op vloeibaar gas. Nieuw in het Utrechtse is overigens ook dat de toekomstige bussen 'binnen' noch 'buiten' reclame zullen voeren. Alleen wervingsuitingen voor het openbaar vervoer zijn dan nog toegestaan.
Bron:
Verkeerskunde
Gaat het hier nu over Utrecht-streek of Utrecht-stad? Ik word er in dit artikel niet wijs uit.