Ik ga binnenkort een weekje naar Zwitserland en heb hiervoor de rechtstreekse ICE naar Basel geboekt via NS Hispeed (internet). Hierbij zitten ook zitplaatsreserveringen voor zowel de heen- als terugreis.
De stoel- en rijtuignummers staan op het ticket. Het blijkt echter dat ik voor de terugreis een niet zo fraaie plaats heb (wel een raamplaats, maar net voor een raamstijl zodat het uitzicht wel erg beperkt is

Aangezien de reservering voor de terugreis wel om te boeken is (volgens de voorwaarden van het ticket) heb ik geprobeerd via NS Telesales (telefonisch) een andere zitplaats te krijgen met wel een goed uitzicht. Dit kunnen ze echter niet regelen. Ze kunnen wel een andere zitplaats reserveren, maar die komt dan ook gewoon uit de computer en hebben daar geen invloed op. Je kunt zelf niet zeggen ik wil die-en-die stoel hebben (dit schijnt bij de Thalys wel te kunnen volgens de telefoniste maar voor ICE is dat niet mogelijk).
Ik weet dat ik natuurlijk op een andere vrije plaats kan gaan zitten, maar het liefst zou ik een "mooie" plaats gereserveerd hebben, die ik dan met behulp van het plattegrondje kan uitzoeken.
Heeft iemand hier ook ervaring mee? Zijn er nog andere manieren om de zitplaats te wijzigen zodat je wel de keus hebt voor een bepaalde zitplaats? Biedt een andere manier van reserveren misschien meer mogelijkheden (Treinreiswinkel, Deutsche Bahn), dan weet ik dat voor een volgende keer