Aanbesteding concessie Waterland 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Klaasje »

Dit jaar wordt de concessie Waterland weer aanbesteed. De nieuwe concessie zal starten vanaf december 2011.
Op de website van de Stadsregio Amsterdam is een voorlopig PVE te vinden dat bij deze aanbesteding hoort.
Een aantal opvallende zaken:
  • Ook bij deze concessie is MRAnet terug te vinden
  • Spitslijnen worden ook MRA-lijnen (voor het eerst :!: )
  • Op de spitslijnen naar Amsterdam West/Zuid-oost is hogevloersmaterieel toegestaan
  • Rolstoellift is verplicht op hogevloersmaterieel. Over de werking/opleiding chauffeurs wordt niets gezegd.
  • Lijnen 101 en 102 zijn niet verplicht.
  • Er worden relatief lage frequenties geëist. (Hogere wel gewenst)
  • Ondanks de leeftijdseisen is EURO III met roetfilter de milieunorm-eis
Hopelijk geeft deze aanbesteding een mooi resultaat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:Rolstoellift is verplicht op hogevloersmaterieel. Over de werking/opleiding chauffeurs wordt niets gezegd.
Over de aanwezigheid van een rolstoelplaats ook niks? (Arriva heeft in DAV een Integro met rolstoellift rondrijden die zitplaatsen tegenover de achterdeur heeft, sta je met je rolstoel in 't gangpad...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Klaasje »

Rolstoelplaats is inderdaad verplicht. Dat vond ik alleen niet zo opvallend. Jouw situatie vind ik juist wel erg opvallend -O-
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door robert55 »

De spitslijnen die nu naar Amsterdam Tolhuis rijden, moeten worden verlegd naar de NDSM 'in verband met de verwachte groei van dit werkgebied'. Dan zal het stadsdeel wel wat moeten gaan doen aan de infra [route is nu niet geschikt, geen keergelegenheid] en ze zullen iets moeten gaan doen aan gladheidsbestrijding [stond dit jaar niet op de lijst :mrgreen: ]
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Caspar »

Wat is MRA?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Chauf21 »

Caspar schreef:Wat is MRA?
MRA staat voor het hoogwaardige openbaar vervoer in de metropoolregio Amsterdam. Het is een plan om het busvervoer in de regio naar een hoger niveau te tillen. Je kan daarbij denken aan betere afstemming, reisinformatie bij de haltes, uniforme uitstraling etc.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Raymond »

Klaasje schreef:
  • Ondanks de leeftijdseisen is EURO III met roetfilter de milieunorm-eis
Het persbericht spreekt over het moeten voldoen aan Euro 5. Is EURO III soms de eis voor versterkingsmaterieel?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Klaasje »

Raymond schreef:
Klaasje schreef:
  • Ondanks de leeftijdseisen is EURO III met roetfilter de milieunorm-eis
Het persbericht spreekt over het moeten voldoen aan Euro 5. Is EURO III soms de eis voor versterkingsmaterieel?
Nee hoor:
9.3.1 Groot materieel
Het groot materieel dat de Concessiehouder voor de uitvoering van de Concessie
inzet moet minimaal aan de Euro 3-norm voldoen en voorzien zijn van een
goedwerkende roetfilter zodat deze bussen qua uitstoot van fijnstof aan de Euro 5-
norm voldoen. De Stadsregio heeft daarbij de wens dat het groot materieel aan
strengere milieunormen voldoet en/of door een efficiënter brandstofgebruik een
extra bijdrage levert aan de leefbaarheid binnen de Stadsregio
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Suus »

robert55 schreef:De spitslijnen die nu naar Amsterdam Tolhuis rijden, moeten worden verlegd naar de NDSM 'in verband met de verwachte groei van dit werkgebied'. Dan zal het stadsdeel wel wat moeten gaan doen aan de infra [route is nu niet geschikt, geen keergelegenheid] en ze zullen iets moeten gaan doen aan gladheidsbestrijding [stond dit jaar niet op de lijst :mrgreen: ]
Dat kan je wel stellen ja, bijna nergens lag er zo'n dik pak ijs op de weg als op de NSDM-werf...

Lijnen die tot MRA worden verheven krijgen in principe bij alle haltes dynamische reisinformatie, extra grote abri's, gelijkvloerse instap en een rood/grijze huisstijl. Gezien het grote vervoer in Waterland zou het best goed kunnen zijn dat dit heel erg veel gelede bussen inhoudt (Waterland heeft op dit moment meer gelede bussen dan ongelede bussen in het wagenpark, een unicum in het Nederlandse streekvervoer)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Oud forumgebruiker »

Geldt hetzelfde principe eigenlijk ook voor de Zaanse lijnen 86 (Zaandam - Sloterdijk), 87 (Wormerland - Baarsjes - Slotervaart), 91 (Z. Schans - CS), 92 (Zaandam NS - CS) en 94 (Zaandam NS - CS)? In dat PvE werd het onder de noemer RegioNet gegooid, maar hetzelfde PvE had het over het plaatsen van 100 schermen dynamische reizigersinformatie. Komt beetje op hetzelfde neer denk ik. Dat die huidige Q-liners niet lagevloers hoeven zijn snap ik wel, er worden daar doorgaans toeringcar's van TCR ingezet en bovendien rijden die maar een paar keer per dag.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Suus »

Lijn 371 t/m 379 zijn een allegaartje, maar over het algemeen zijn het Mercedes-Benz Integro's. TCR Waterland heeft nog wel wat ander mooi spul in hun garage staan, vooral de O405G :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sverige
Berichten: 8
Lid geworden op: do 29 okt 2009, 14:53

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door sverige »

Wanneer is bekend wie zich hebben ingeschreven op deze concessie? En wanneer wordt de gunning bekend gemaakt?
Hoop dat Connexxion hem terugwint en dat Arriva haar boeltje mag pakken....
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Raymond »

Zie de link eerder in het topic:
Deadline inschrijvingen 23 december 2010
Beoordeling januari / februari 2011
Gunning 11 maart 2011
sverige
Berichten: 8
Lid geworden op: do 29 okt 2009, 14:53

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door sverige »

Raymond schreef:Zie de link eerder in het topic:
Deadline inschrijvingen 23 december 2010
Beoordeling januari / februari 2011
Gunning 11 maart 2011
Sorry was mij even ontgaan. Gunning in maart 2011 en al moeten rijden in december 2011, is dat niet wat kort om bijvoorbeeld nieuwe bussen te kunnen bestellen voor de event. nieuwe vervoerder? De huidige bussen zijn neem ik aan eigendom van Arriva? Of zijn ze geleased of van de SRA?
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door midnet »

nee, zeker niet in lease vanaf de SRA. Maar ik meen dat om allerlei belasting technische redenen/trucs/foefjes, ARR (Cxx ook trouwens) nu allemaal aparte BVs/NVs voor hun wagenpark hebben-waarvan ze dan huren/leasen of hoe je dat ook wil noemen.
Voor mij is het lood om oud ijzer wie rijdt-maar ELKE wisseling brengt altijd enorme problems, klachtenstromen, kinderziektes of hoe je dat dan weer wil noemen met zich mee. Allemaal in de praktijk over de ruggen van de reiziger. En de laatste paar maanden van een toch verloren concessie brengt ook meest niet veel moois met zich.
lhiske
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 20:06

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door lhiske »

* deleted *

Zie site stadsregio.
Laatst gewijzigd door lhiske op wo 19 jan 2011, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Daniel »

Opvallend! Da's daarmee toch wel zo'n beetje de eerste concessie waarvoor belangstelling vanuit het buitenland is. Nu is 't natuurlijk ook wel een aardig grote vis qua vervoersvraag...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door find_your_spot »

lhiske schreef:De kandidaten voor de concessie Waterland 2012 zijn bekend:
Hahahahaha je noemt er vier op en het zijn ze alle vier NIET. :') Mijn bronnen zijn net even betrouwbaarder.
Laatst gewijzigd door find_your_spot op do 20 jan 2011, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
For Your Railroad Adventures
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Reiziger Delft »

Vertel dan, welke zijn het wel?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:Opvallend! Da's daarmee toch wel zo'n beetje de eerste concessie waarvoor belangstelling vanuit het buitenland is. Nu is 't natuurlijk ook wel een aardig grote vis qua vervoersvraag...
Zeker leuk ja :) De buitenlandse belangstelling was ook wel op te maken uit de Nota van Inlichtingen, maar ik zat meer te denken aan FirstGroup of een andere vervoerder uit de buurt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Daniel »

find_your_spot schreef:
lhiske schreef:De kandidaten voor de concessie Waterland 2012 zijn bekend:
Hahahahaha je noemt er vier op en het zijn ze alle vier NIET. :') Mijn bronnen zijn net even betrouwbaarder.
Nou, vertel dan eens welke vervoerders je dan nog overhoudt... aan Nederlandse vervoerders heb je er nog maar twee natuurlijk (Veolia en Qbuzz), maar de site van de stadsregio bevestigd in ieder geval dat er vier inschrijvingen zijn (maar er staat nergens van wie)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Wubbo »

Ik mis de discussie volkomen. Wie denkt nu te weten welke bedrijven er gaan rijden (en noem die bedrijven dan ook gelijk, dan zijn we ook van die flauwekul af)? Nu kan ik het niet meer volgen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Gekko123 »

Vier bedrijven in de race voor OV in Waterland
19 januari 2011

EDAM Vier vervoersbedrijven willen het openbaar vervoer in de regio Waterland voor hun rekening nemen.
December dit jaar loopt de concessie van de huidige vervoerder Arriva af en moet er een nieuwe vergunning worden uitgegeven. Welke vier bedrijven geïnteresseerd zijn, wil de Stadsregio Amsterdam nog niet zeggen. Dat gebeurt pas op 11 maart.

Lees verder
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door find_your_spot »

Wubbo schreef:Ik mis de discussie volkomen. Wie denkt nu te weten welke bedrijven er gaan rijden (en noem die bedrijven dan ook gelijk, dan zijn we ook van die flauwekul af)? Nu kan ik het niet meer volgen.
Ik dacht dat mijn hint voldoende was, meer mag ik er ook niet over zeggen.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Ik mis de discussie volkomen. Wie denkt nu te weten welke bedrijven er gaan rijden (en noem die bedrijven dan ook gelijk, dan zijn we ook van die flauwekul af)? Nu kan ik het niet meer volgen.
lhiske dacht 't te weten maar heeft z'n bericht leeggemaakt, vandaar dat 't een wat rare discussie geworden is...

Lijstje wat hij geplaatst had was: *knip* De Stadsregio wil niet dat dit bekend wordt
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten