Momenteel vinden er werkzaamheden plaats in het -tot zeg zo 2015, als de noord-zuid lijn klaar is- enige ondergrondse stuk metronet van Amsterdam; het traject Centraal Station - Amstelstation. Dit traject is uniek te noemen in de wereld, omdat metrolijnen doorgaans geen baanvakken delen. In Amsterdam rijden echter 3 van de 4 metrolijnen (51, 53 en 54) op dit ondergrondse stuk naar C.S., wat de dienstuitvoering lastig maakt, maar ook frequentieverhoging op met name de uitlopers van deze lijnen (respectievelijk Amstelveen, Gein en Gaasperplas) belemmert.
Ontvlochten lijnennet. Bron: metronetstudie A'dam
Onlangs heeft gemeente Amsterdam een metronet studie gepresenteerd, waar verschillende varianten worden besproken waarop de metro in de toekomst geëxploiteerd zou kunnen worden. De dienst is namelijk niet robuust te noemen, wat de punctualiteit op drukke momenten niet ten goede komt, ook al is het metronet van het GVB toch nog het meest punctueel van alle vervoersmodaliteiten in onze hoofdstad. Door een ontvlechting rijden alle metrolijnen op hun eigen stuk spoor en hebben daardoor geen last van verstoringen op andere lijnen. Bovendien is alle spoorcapaciteit zo beschikbaar voor één enkele metrolijn, wat over de gehele linie een frequentieverhoging mogelijk maakt, waar de uitlopers van de huidige metrolijnen dus van kunnen profiteren. Momenteel rijden de lijnen minstens 6x per uur, in de spits soms iets vaker, wat in de nieuwe opzet 14-16x per uur moet worden. Hét voordeel van een gevlochten netwerk, korte reistijden door zo min mogelijk overstappen, valt in het niet bij de voordelen van een ontvlochten netwerk. Het nadeel van een ontvlochten netwerk -meer overstappen- wordt immers door een hoge frequentie ruimschoots opgeheven.
Men pleit voor een ontvlechting van het lijnennet, met 3 metrolijnen:
- Ringlijn: Isolatorweg - Gaasperplas
- Oostlijn: Centraal Station - Gein
- Noord-Zuid lijn: Buikslotermeerplein - Amstelveen Westwijk
Mocht je nog meer informatie willen, dan kan je hier een PDF met de metronet-studie vinden.