
Maar goed, dat was vroegâh. Nú klopt het op de 20 na wél.
Misschien had ik het iets anders moeten omschrijven. Het lijnnet van 't Gooi- en Vechtstreek werd aanzienlijk gewijzigd door de opening van de metro in Amsterdam. Ook de lijnen in de 20-serie werden daarna verhoogd met 100. En, inderdaad, met de komst van de ESO-foon was het idee achter de omnummering dat er in een bepaald gebied, stad of regio geen dubbele lijnnummers mochten voorkomen. Vandaar dat de serie 20 t/m 39 werden omgenummerd tot 120 t/m 139. Ook de andere CN-lijnen werden destijds omgenummerd. Om een paar kleine voorbeeldjes te noemen, de huidige lijn 171/172 was vroeger lijn 1 en 11, huidige lijn 300 (de Zuidtangent) was vroeger lijn 174 (en 176), en nog veel verder terug in de tijd was dit lijn 14. De huidige Sternet lijn 199, was ooit lijn 69 (GVB) en 169 (CN), en nog verder terug in de tijd was dit lijn 10.Ardan schreef:...even een aanvulling, want wat heeft de Amsterdamse metro-opening daarmee te maken?
Wel, oorspronkelijk hadden de twee lijnen nog geen nummers, dat kwam pas met de opening van de lijn naar Amstelveen in 1990, maar het plan was dus eerst om de metrolijnen nummers in de 30-serie te geven. Dat is uiteindelijk de 50-serie geworden. Vandaar dus die verhoging van de nummers die hierboven zijn genoemd.
Maar goed, dat heeft verder niks met Twente te maken ;)
Kleine correctie, lijn 1 van CN werd lijn 171. Lijn 170 was de voormalige lijn 8 (Amsterdam-Uithoorn).tsov schreef:Nouja, GVB had natuurlijk wel al lang buslijnen in de 30-serie. Dat zou ook gaan conflicteren met die ESO-foon. Je had ook 3 lijnen 1 in Amsterdam (GVB: Osdorp - CS, Maarse&Kroon/CN: Leimuiden - Amsterdam, Enhabo: Landsmeer - Amsterdam). Die zijn respectievelijk lijn 1 gebleven en omgenummerd in 170 en 91.
Vroeger had je daarin de volgende indeling:Ardan schreef: 5x=streekdienst vanaf Hengelo. Denk aan 51 Borne, 53 en 59 Haaksbergen..
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten