Bee schreef:Ja, maar die roze OV-Chipkaart komt er niet, dat kan ik je op een briefje geven. De fraudegevoeligheid is groter want:
1. De korting blijft bruikbaar als de eigenaar er geen recht meer heeft
In tegenstelling tot strippenkaarten die vanzelf blauw kleuren?
2. De bestuurder kan niet altijd zien welke kaart er wordt gebruikt, bijvoorbeeld omdat deze in de portomonnee blijft zitten of door slechte positionering van de kaartlezer.
De chauffeur kan vragen dat de kaart getoond wordt en op termijn kan er een extra lampje op de CICOs gemonteerd worden.
3. Hij is te gebruiken zonder identificatie.
Ik zie dat je een goed begrip van het woord "anoniem" hebt. :-)
Bij een strippenkaart moet je volgens mij ook kunnen aantonen dat je binnen de kortingsleeftijd valt, zelfde verhaal lijkt me.
Overigens vind ik dat de korting voor bejaarden afgeschaft moet worden. Er zijn stapels rijke bejaarden en stapels arme niet-bejaarden, geen enkele reden om een leeftijdskorting te geven.
Voor korting moet je je altijd kunnen identificeren. Het kan zijn dat de bestuurder er niet naar vraagt, maar je moet het altijd kunnen bij twijfel. Door een anonieme roze chipkaart in te voeren wordt die controle extreem lastig, dus die kaart zal er gewoon echt niet komen.
Meeste OV-kinderen hebben toch een abonnement en zie boven voor de bejaarden. Ik kan er niet wakker van liggen, linksom of rechtsom.
Laat ze liever zeuren over anonieme dalurenkorting bij de NS.