Leuk, werkzaamheden op de Matenpoort in Apeldoorn... De omleidingsroute is vanaf de rotonde Matenpoort over het fietspad tot 'Ter Hoeven' daar over het gras (!!) naar de busbaan tot de stoplichten. 'Gelukkig' is het zomerdienstregeling, waardoor er slechts 12 bussen per uur rijden (6 per richting, 2x lijn 1,2,231s) normaal heb je daar lijn 2 en 4 daar ook nog bij.
Het aan de Noordzijde is het fietspad dus bestemd voor de bussen, de zuidkant voor de Fietsers. Heen ging ik met lijn 231s, ging goed. De 231s richting Station reed keurig op tijd, de tegenbus richting Arnhem kwamen we pas tegen bij 'de Eglantier' +10 ongeveer. Die buschauffeur vroeg via zo'n apparaatje (Veolia'se variant op Albatros?) hoe hij terug moest rijden, heen heeft hij zelf een omleiding gemaakt en gereden, terug wist hij niet, vandaar dat hij het vroeg. Goed, toen over het fietspad. Allemaal leuk en aardig, maar er is precies plaats voor 1 bus.. In de dienstregeling komen lijn 231 en 1,3 precies op die weg elkaar tegen. Dat past dus niet echt... Hier ging het goed, lijn 3 wachtte netjes bij een inrit, waar iets meer ruimte is. Lijn 231s rijdt verder... Fietspad volgen, stoep op, stoep af, stalen plaat op en plaat af... Ter Hoeven. De vrouwelijke buschauffeur, welke de heenreis ook via lijn 231 had gemaakt, wist te vertellen dat ze 's ochtends nog bij de 'Wagenmakershoek' al op de rijbaan kon, nu moest ze dus nog het fietspad volgen tot begin busbaan. Het stukje Fietpad-Busbaan was nog niet voorzien van stalen platen, nee, de bussen moeten via het gras(!!). Busbaan volgen, tot de verkeerslichten. Daar kwamen we pas lijn 1 tegen, +5 ongeveer. Ook deze chauffeur wist niet hoe je op het fietspad moest komen, dit werd ook via dat apparaatje verteld.
De terugreis. Lijn 1 reed goed door, vanwege de vertraging die hij had gekregen tijdens het rondje Lukas Ziekenhuis. Er werd meteen na de stoplichten de busbaan opgestuurd, maar bij 'einde busbaan' kwam lijn 231 Station NS daar al aan. En nee, dat gaat niet helemaal. Lijn 231 met de rechterzijde in de berg, lijn 1 met zijn rechterzijde de berm in, zo ging het nog...Het stukje Busbaan-fietspad was inmiddels behoorlijk omgeploegd, waardoor lijn 1 vol gas dat stukje moest rijden om niet vast te zitten. Vervolgens staat ter hoogte van de halte 'Wagenmagershoek' een vrachtauto stalen platen te lossen voor op de stoep. Uiteindelijk na 5 minuten was die ook aan de kant, de reis vervolgt zich.. Plaat op, plaat af, wat met een redelijke 50km/u gedaan werd. Dat zullen de bandjes niet zo leuk hebben gevonden... Bij de halte 'Glazeniershorst kwam de buschauffeur erachter, dat de haltes niet vervallen waren, maar gewoon verplaatst zijn naar het fietspad... En wat komt daar aan... Lijn 1 naar het Lukas Ziekenhuis en nee, dat moet niet, die horen te kruisen op het station.. Inmiddels +15 dus.
In lijn 231 op de heenweg hoorde ik, dat de wegwerkers de bussen helemaal weg wilde hebben, maar dat kon niet. Dan zouden de bussen (als ze geen gebruik mochten maken van het fietspad) helemaal via de Wapenrustlaan ( Busgarage/TSN) naar de Zupthensestraat, die een stuk rijden, tot de Laan van Erica, om vervolgens daarover naar de Laan van Maten te rijden. Dat lukt niet binnen een half uur, waardoor je de andere tak niet haalt. Daardoor zijn de bussen via het fietspad geleid, met de gevolgen van dien.
Verder is het opmerkelijk dat er maar 2 (dus totaal 4) bussen op lijn 1 en 3 zitten (wat dus normaal is, en precies past) terwijl vorig jaar met werkzaamheden aan de Welgelegenbrug bij het station er met 3 bussen gereden werd (Station- de Maten -Station-Lukas Ziekenhuis (1) of Rijkskantoren/Apenheul (3)-station - buffer en dan na een half uur terugkomen voor hetzelfde rondje) waardoor de vertragingen niet de hele dag worden doorgegeven. In normale dienstregeling is het rondje te doen, maar met zomerdienstregeling (waardoor de bussen 2,4,5 (Woudhuis) 7 (Sprenkelaar) en 10(kerschoten) uitvallen) zijn de bussen *iets* drukker, waardoor je andere tak vertraging krijgt. De bussen die ik echt op tijd heb gezien zijn de lijnen 11 (beide kanten op) lijn 6 (Rijkskantoren) en lijn 8(Rivierenkwartier).
Morgen mag ik naar mijn broer in Enschede, waardoor ik weer met het busje naar het station moet... Kijken of het dan beter gaat...
Linkje:
![Afbeelding](/app.php/senky/httpproxy/8ca0cdde9d39b2796e995e30f282a789e5e3395f/687474703a2f2f7777772e706963686f73742e6e6c2f75706c6f6164732f366332626530303365392e6a7067?sid=2ca5330ffefddc7372f3f622ba30294f)
Kaartje van de omgeving, Rode lijn is dus de omleidingsroute.
Bij twijfel: gebruik beton.