CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door Geert »

CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af
Geplaatst op: dinsdag 26 juli 2011 10:56
Laatst bijgewerkt: dinsdag 26 juli 2011 10:58


De openbaarvervoerbedrijven GVB, RET en NS moeten voor het einde van dit jaar nieuw afgesproken bewaartermijnen invoeren voor de gegevens van de ov-chipkaart voor studenten. Chipkaartuitgever TLS heeft tot 31 mei 2012 om de bewaartermijn door te voeren. Dat heeft het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) dinsdag laten weten.

De ov-bedrijven riskeren een boete van maximaal 250.000 euro als ze de maatregelen niet op tijd invoeren.

Het CBP zei dinsdag tevens dat de NS studenten beter moet informeren over het in- en uitchecken. Studenten die vrij reizen met hun week- of weekendkaart, hoeven niet langs de poortjes. De NS verwerkt de gegevens als ze dat wel doen, en dat mag niet volgens het CBP. NS heeft tot 1 december 2011 om studenten hierover alsnog goed te informeren, anders wordt het vervoersbedrijf een boete opgelegd van 7500 euro per week, met een maximum van 375.000 euro.
Lees verder
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door Klaasje »

Op zich is niets mis met een langdurige registratie mits de reisgegevens van de studenten geanoniemiseerd worden. Dus van Chipkaart xxxx.xxxx.xxxx.xxxx. wordt het Studentwk in de administratie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door webguy »

Het CBP zei dinsdag tevens dat de NS studenten beter moet informeren over het in- en uitchecken.
Heb het al eerder gezegd, maar om dit te realiseren moeten er twee dingen zijn:
- Een lange termijn visie: Veolia heeft ooit gezegd checkins te gaan verplichten bijvoorbeeld, wat is het einddoel?
- Goeie heldere instructie naar HCs toe. Die blijven constant gissen naar wanneer je misschien verplicht moet gaan inchecken als student. Iets met klok/klepel: ze hebben een keer iets gehoord en vullen dat aan. De verwarring komt vooral van HCs die vanalles en nog wat zeggen...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door Geert »

Blijkbaar is er niet voldoende geanonimiseerd, anders komt het CBP niet tot zo'n uitspraak. In zekere zin zijn de gegevens overigens wel geanonimiseerd, maar met enkele stappen zijn ze wel weer te herleiden naar identificatiegegevens van personen (bijvoorbeeld: het ov-chipkaartnummer op zichzelf zegt niets, maar TLS kan het wel koppelen aan NAW-gegevens).

Ik vind het overigens ook wel interessant dat NS op haar kop krijgt van het CBP dat studenten niet duidelijk genoeg wordt gemaakt dat in- en uitchecken niet verplicht is. NS heeft - volgens de breif van het CBP - de afgelopen maanden de informatie hierover verbeterd (zoals teksten op de website en in folders), maar als je dan het bandje op stations hoort over reizen-op-korting in de zomerperiode en de suggestie dat je dan in- en uit moet checken staat daar wel haaks op -- dit nog los van conducteurs die tegenstrijdige informatie verstrekken over al dan niet verplicht inchecken. NS krijgt tot december om de informatievoorziening te verbeteren, ik ben benieuwd hoe dat gaat want er valt nog wel wat te verbeteren.

Interessant zijn de brieven die CBP aan TLS, NS, GVB en RET heeft gestuurd: http://www.cbpweb.nl/Pages/pb20110726_OV-chip_LOD.aspx
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door Klaasje »

De gedachte achter het verplicht in- en uitchecken is dat de reizigersstromen beter in beeld komen. Hierdoor kan het vervoer beter op de reizigers afgestemd worden. Inmiddels wordt dat principe in de eerste busconcessies al toegepast bij het analyseren van het lijnennet. Hiervoor hoeven de gegevens niet persé persoonsgebonden te zijn zolang er maar een samengestelde reis van gemaakt kan worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door Geert »

webguy schreef:Heb het al eerder gezegd, maar om dit te realiseren moeten er twee dingen zijn:
- Een lange termijn visie: Veolia heeft ooit gezegd checkins te gaan verplichten bijvoorbeeld, wat is het einddoel?
NS wil inchecken uiterlijk op 31 december 2012 verplichten, wellicht wacht Veolia daar op? Ik vraag me overigens af in hoeverre dit strookt de wetgeving, zolang er geen poortjes staan en railpockets/andere controleapparatuur in staat is om te controleren of je een geldig abonnement hebt zonder ingecheckt te zijn is er - voor controledoeleinden - ook geen noodzaak voor inchecken. Hier staat volgens mij niets over in de brief van het CBP, behalve dan dat NS het voornemen heeft om inchecken verplicht te stellen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door Vinny »

Dat lijkt me nog gezellig worden: Wel stations afsluiten met poortjes, maar studenten mogen niet verplicht worden gesteld om in te checken. Moeten die legaal over de poortjes heen kunnen klimmen of zo? :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door reisthijs »

Volgens NS kunnen in 2012 studenten dus wél verplicht worden in te checken, wat alle problemen zou oplossen. Blijkbaar is het weer wel toegestaan reisgegevens te bewaren als inchecken verplicht is. En het lijkt erop dat dat voor NS ook de belangrijkste reden is om inchecken verplicht te stellen.
Geert schreef:maar als je dan het bandje op stations hoort over reizen-op-korting in de zomerperiode en de suggestie dat je dan in- en uit moet checken staat daar wel haaks op
Toch niet, want dat bandje gaat over het reizen in de periode dat studenten niet vrij kunnen reizen. De klacht van het CPB gaat juist over het in/uitchecken tijdens de vrij-reizen periode, waarbij NS dus blijkbaar geen reisgegevens mag bewaren.
Geert schreef:NS krijgt tot december om de informatievoorziening te verbeteren, ik ben benieuwd hoe dat gaat want er valt nog wel wat te verbeteren.
Ik ben bang dat dit de verwarring alleen maar groter maakt. Want dan zou NS nu alle studenten moeten gaan uitleggen dat in/uitchecken niet verplicht is, de studenten die dat nu al steeds braaf doen moeten dat dus weer afleren terwijl het volgend jaar dan ineens toch weer wél verplicht wordt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door webguy »

reisthijs schreef:Blijkbaar is het weer wel toegestaan reisgegevens te bewaren als inchecken verplicht is. En het lijkt erop dat dat voor NS ook de belangrijkste reden is om inchecken verplicht te stellen.
Maar heeft het CBP niet al bepaald dat deze reden voor het verplichten van inchecken niet mag? Als het een abonnement betreft, waarbij het niet nodig is voor de afrekening om een checkin te registreren kan de NS je het (volgens het CBP) niet dwingen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door reisthijs »

Nee dus, dat is hier het misverstand, het gaat nu helemaal niet over het wel of niet verplicht inchecken.

Het gaat er hier om dat een vervoerder geen persoonsgegevens mag verzamelen als hier geen noodzaak voor is. Het verzamelen van anonieme reisgegevens is wél toegestaan. Het CPB heeft nu dus bepaald dat inchecken niet verplicht mag worden, zolang nog niet voldaan is aan deze eis van anonimiteit.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door Geert »

reisthijs schreef:
Geert schreef:NS krijgt tot december om de informatievoorziening te verbeteren, ik ben benieuwd hoe dat gaat want er valt nog wel wat te verbeteren.
Ik ben bang dat dit de verwarring alleen maar groter maakt. Want dan zou NS nu alle studenten moeten gaan uitleggen dat in/uitchecken niet verplicht is, de studenten die dat nu al steeds braaf doen moeten dat dus weer afleren terwijl het volgend jaar dan ineens toch weer wél verplicht wordt.
Studenten kunnen nog steeds gewoon in- en uitchecken bij vrij reizen, NS moet alleen wat duidelijker maken dat dit niet verplicht is en dat de consequentie is dat je reisgegevens vastgelegd worden.

Wat betreft het verplicht inchecken: ik denk dat NS eind 2012, wanneer er geen papieren kaartjes meer zijn, de poortjes op de grotere stations dicht wil doen. Om afgesloten poortjes te openen moet je inchecken of uitchecken, dan is het wat eenvoudiger te rechtvaardigen dat in- en uitchecken verplicht is.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door fogeltje »

webguy schreef:
Het CBP zei dinsdag tevens dat de NS studenten beter moet informeren over het in- en uitchecken.
Heb het al eerder gezegd, maar om dit te realiseren moeten er twee dingen zijn:
- Een lange termijn visie: Veolia heeft ooit gezegd checkins te gaan verplichten bijvoorbeeld, wat is het einddoel?
Reizigersstromen opslaan om de dienstregeling te verbeteren en bezetting nauwkeuriger te meten.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door huibf »

Het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens, lees privacy) is een bedrijf wat allang verboden had moeten worden in Nederland. De gene die leiding geven aan dit bedrijf MOETEN haast wel iets te verbergen hebben (hoerenloperij, een boekwerk aan strafbladen of willicht terrorisme) en hebben een stevige vinger in de pap wat betreft het aanmoedigen van criminaliteit en in plaats van er iets aan te doen. Veel goede dingen worden in Nederland vakkundig omzeep geholpen door deze bandieten. Camerabewaking, Rekeningrijden etc, etc...
Een normaal persoon, die zich normaal gedraagt, heeft niets te vrezen.... zelfs niet met je AH bonuskaart en Miles.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef: Wat betreft het verplicht inchecken: ik denk dat NS eind 2012, wanneer er geen papieren kaartjes meer zijn, de poortjes op de grotere stations dicht wil doen.
Dat mag pas wanneer de OV-chipkaart ook op de Merwedelingelijn van Arriva en Valleilijn van Connexxion zijn ingevoerd.
For Your Railroad Adventures
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door Gekko123 »

huibf schreef:Het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens, lees privacy) is een bedrijf wat allang verboden had moeten worden in Nederland. De gene die leiding geven aan dit bedrijf MOETEN haast wel iets te verbergen hebben (hoerenloperij, een boekwerk aan strafbladen of willicht terrorisme) en hebben een stevige vinger in de pap wat betreft het aanmoedigen van criminaliteit en in plaats van er iets aan te doen. Veel goede dingen worden in Nederland vakkundig omzeep geholpen door deze bandieten. Camerabewaking, Rekeningrijden etc, etc...
Een normaal persoon, die zich normaal gedraagt, heeft niets te vrezen.... zelfs niet met je AH bonuskaart en Miles.
Daarin kan ik je gelijk geven, maar het gaat ook een beetje om het idee. Als je dit ver genoeg door trekt, leven we straks in een soort Big Brother (voor zover we dat nu niet al zitten). Wil je dat soms?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door reisthijs »

find_your_spot schreef:Dat mag pas wanneer de OV-chipkaart ook op de Merwedelingelijn van Arriva en Valleilijn van Connexxion zijn ingevoerd.
Ja, in 2012 dus...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door reisthijs »

fogeltje schreef:Reizigersstromen opslaan om de dienstregeling te verbeteren en bezetting nauwkeuriger te meten.
Anders gezegd: het einddoel is gewoon meer geld verdienen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door huibf »

Gekko123 schreef:
huibf schreef:Het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens, lees privacy) is een bedrijf wat allang verboden had moeten worden in Nederland. De gene die leiding geven aan dit bedrijf MOETEN haast wel iets te verbergen hebben (hoerenloperij, een boekwerk aan strafbladen of willicht terrorisme) en hebben een stevige vinger in de pap wat betreft het aanmoedigen van criminaliteit en in plaats van er iets aan te doen. Veel goede dingen worden in Nederland vakkundig omzeep geholpen door deze bandieten. Camerabewaking, Rekeningrijden etc, etc...
Een normaal persoon, die zich normaal gedraagt, heeft niets te vrezen.... zelfs niet met je AH bonuskaart en Miles.
Daarin kan ik je gelijk geven, maar het gaat ook een beetje om het idee. Als je dit ver genoeg door trekt, leven we straks in een soort Big Brother (voor zover we dat nu niet al zitten). Wil je dat soms?
Daarin leven we al... last van ? Van mij mogen ze weten waar ik reis en hoe, ook met de auto....
De gegevens kunnen ze 2 jaar bewaren en dan weg kieperen. Desnoods slaan ze de gegevens op als chipkaart xxxx.xxxx.xxxx.xxxx. Het gaat om waar iedereen reist eventueel met leeftijd. zo kan men een beter beeld krijgen van reisgedrag.
Ik heb een 20tal pasjes van allerlei instanties waarin de postcode+huisnummer gekoppeld is ? En daar ligt dan niemand over te zeuren... nee want dan krijgen we korting.... (ons bien zunnig)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door Geert »

huibf schreef:Het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens, lees privacy) is een bedrijf wat allang verboden had moeten worden in Nederland. De gene die leiding geven aan dit bedrijf MOETEN haast wel iets te verbergen hebben (hoerenloperij, een boekwerk aan strafbladen of willicht terrorisme) en hebben een stevige vinger in de pap wat betreft het aanmoedigen van criminaliteit en in plaats van er iets aan te doen. Veel goede dingen worden in Nederland vakkundig omzeep geholpen door deze bandieten. Camerabewaking, Rekeningrijden etc, etc...
Een normaal persoon, die zich normaal gedraagt, heeft niets te vrezen.... zelfs niet met je AH bonuskaart en Miles.
1. Het CBP is geen bedrijf maar een organisatie die gelieerd is aan de rijksoverheid.
2. Het CBP controleert de naleving van de wet bescherming persoonsgegevens. Deze wet is democratisch aangenomen en hier dient eenieder in Nederland zich aan te houden.
3. Het feit dat je recht wilt hebben op privacy wil helemaal niet zeggen dat je iets te verbergen hebt. Het gaat er om dat je zelf bepaalt wie welke informatie mag zien. Voorbeeldje: mijn medische dossier bevat geen zaken die uiterst geheim zijn, maar het gaat mijn werkgever niets aan of ik een bepaalde ziekte heb of dat ik een soa heb opgelopen.
4. Je gaat er van uit dat rekeningrijden en cameratoezicht goede dingen zijn (die bepaalde problemen oplossen?), kun je dat toelichten? Cameratoezicht kan ook met inachtneming van de privacywetgeving gedaan worden, er worden eisen gesteld aan de bewaartermijn van de videobeelden, maar het lijkt me ook logisch dat je camerabeelden niet voor eeuweig bewaart. Rekeningrijden is helemaal niet door het CBP om zeep geholpen, volgens mij kun je daarvoor beter bij de Telegraaf aankloppen (met hoofdredacteur Sjuul Paradijs voorop).

Overigens is er een wezenlijk verschil tussen de ov-chipkaart en bonuskaart van de AH of Airmiles: de ov-chipkaart wordt je opgedrongen door de vervoerbedrijven (alle abonnementen zijn of worden verchipt naar een persoonlijke chipkaart), terwijl ik al mijn boodschappen nog steeds kan afrekenen zonder Bonuskaart.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door Klaasje »

Allemaal leuk en aardig, maar ik krijg wel het idee dat de chipkaart een beetje overdreven veel aandacht krijgt van het CBP. De regionale, slecht beveiligde, patiëntendossiers krijgen geen of weinig aandacht. Hoewel ik wel vind dat de gegevens geanonimiseerd moeten worden voor verdere verwerking vind ik wel dat er met twee maten gemeten wordt en dat er best iets minder hoog van de toren geblazen mag worden doordat er andere en grotere privacy-problemen zijn dan de chipkaart.
De vergelijking met de bonuskaart vind ik eigenlijk niet eens zo slecht. Abonnementen zijn een vorm van korting. Bijna overal wordt je geregistreerd op het moment dat je gebruik maakt van een korting en soms zelfs wanneer je geen gebruik maakt van korting. Waarom zou dat ineens een groot probleem zijn in het OV?
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door Abracadabram »

Geert schreef:Overigens is er een wezenlijk verschil tussen de ov-chipkaart en bonuskaart van de AH of Airmiles: de ov-chipkaart wordt je opgedrongen door de vervoerbedrijven (alle abonnementen zijn of worden verchipt naar een persoonlijke chipkaart), terwijl ik al mijn boodschappen nog steeds kan afrekenen zonder Bonuskaart.

Helemaal niet. Niemand dwingt je als consument een Chippas te nemen met op geslagen persoonlijke gegevens. Wil je dat niet dan neem je een anonieme. Maar dan geen korting.

Daarnaast begin je over abbonemeten. Is het zo'n wezelijk verschil tussen geprint op een papiertje staan of digitaal op een chipkaart? Als het gaat om persoonsgegevens? Geloof het niet toch?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door huibf »

Abracadabram schreef: Helemaal niet. Niemand dwingt je als consument een Chippas te nemen met op geslagen persoonlijke gegevens. Wil je dat niet dan neem je een anonieme. Maar dan geen korting.
Juist. Maar dan beginnen weer hele bevolkingsgroepen te jammeren en te miauwen dat dat ook weer oneerlijk is.
En de AH bonuskaart doet niet minder. Geen kaart = geen korting en dat geldt ook voor bejaarden en het hele gezeik over de 'roze chipkaart'... En daarbij je kan ALTIJD een kaartje kopen op de bus...

De vergelijking met een medisch dossier is helemaal scheef. De reisgegevens worden gebruikt om te kijken waar en wanneer er meer of minder ritten nodig zijn. Is dat bezwaarlijk ? en kunnen je eventueel gericht reklame sturen ? Is dat erg (afmelden dan maar voor reklame).
Maar nee het lijkt er meer op dat de chipkaart door de het CBP opzeep wordt geholpen dan andere ECHTE privacyprobleem aan te pakken: gedrag van Amerika o.a. en het gezever van privacy van criminelen (die dat niet horen te hebben)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door Geert »

Abracadabram schreef:Daarnaast begin je over abbonemeten. Is het zo'n wezelijk verschil tussen geprint op een papiertje staan of digitaal op een chipkaart? Als het gaat om persoonsgegevens? Geloof het niet toch?
Het is niet zo'n probleem dat die gegevens nu digitaal op je kaart staan, wel dat je over een jaartje met abonnement verplicht in- en uit moet checken en daarmee ineens veel meer gegevens verzameld worden (namelijk elke specifieke reis).

@Klaasje: privacy van patiënten in de gezondheidszorg is wel een aandachtsgebied van het CBP en de inspectie voor de gezondheidszorg, maar dan over het hele geheel en niet alleen de uitwisseling via regionale schakelpunten.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: CBP dwingt bewaartermijn ov-chipgegevens af

Bericht door Klaasje »

Het "geheel" in de patiëntenadministratie is wat lastig te controleren als er diverse regionale diensten zijn waar de privacy absoluut niet goed geregeld is. De manier om het beter op te lossen, "een landelijk systeem" dat hierop let, is vanwege privacy niet door de tweede kamer gekomen. Alleen daaraan merk je al dat de regionale patiëntenadministatiesystemen niet de aandacht krijgen die ze verdienen, terwijl we ons allemaal gigantisch druk maken over "de waardeloos geregelde" privacy van een ov-chipkaart.
Daarom durf ik de stelling aan dat de schijn ontstaat dat er een soort kruistocht tegen de ov-chipkaart gaande is, terwijl gelijksoortige- of ergere problemen op privacygebied niet aangepakt worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten