Zo lust ik er ook nog wel een paar.. Waarom krijgt oma van 70 wel korting en m'n moeder van 49 niet?huibf schreef:En waarom zou een student alleen deze vrij reizen rechten mogen hebben? En niet bijstandmoeders met twee kinderen?

Zo lust ik er ook nog wel een paar.. Waarom krijgt oma van 70 wel korting en m'n moeder van 49 niet?huibf schreef:En waarom zou een student alleen deze vrij reizen rechten mogen hebben? En niet bijstandmoeders met twee kinderen?
Ik zeg dan ook niet dat ik voorzie dat zo een systeem er binnen afzienbare tijd zou kunnen komen.Gekko123 schreef:Alleen heb ik persoonlijk weinig vertrouwen in die goede implementatie, als je ziet hoe ze de chipkaart nu implementeren...
Studiegerelateerde uitjes heb ik al aangehaald. Er zou een makkelijke manier voor moeten komen waarmee een student zijn vrij reizen kan uitbreiden. Zoals gezegd, ik zie dit niet snel gebeuren, maar dit zou een eis moeten zijn. Een systeem met een x aantal kilometers heeft ook wel wat, aan die insteek had ik nog niet gedacht.Chauf21 schreef:Hoe bepaal je waar een student 'woont'? Hoe ga je dan om met studenten waarvan de ouders gescheiden zijn en in twee verschillende gemeenten wonen of potentiële partners die weer ergens anders wonen? En hoe ga je om met reistrajecten die volgens meerdere routes of met verschillende modaliteiten afgelegd kunnen worden? Een strikt systeem met trajectkaarten lijkt me, naast de zaken als stages en studiegerelateerde uitjes, daarom ook niet zinvol. Mocht je toe willen naar een systeem zonder landelijke geldigheid (iets dat vanuit praktisch oogpunt niet wenselijk is), zou ik eerder pleiten voor een systeem met een x aantal reiskilometers waarmee een student in staat moet zijn om op een redelijke wijze te kunnen reizen.fogeltje schreef:Als men het OVC systeem ooit eens goed werkend krijgt, dan kan men dit beter aanpakken. Studenten geen gratis reisrecht meer geven in het hele land, dat is nergens voor nodig. Bepaal waar ze wonen of de ouders wonen en waar ze studeren. Geef ze gratis reisrecht voor dat traject en binnen de studentenstad (en dan wel zeven dagen per week). Reis je daarbuiten, dan reis je met korting (korting moet wel blijven in mijn ogen).
Het verschil zit tussen gekocht en gekregen. Als jij een maandabonnement wilt kopen, dan is dat jouw zaak. Studenten hebben dat netabonnement gewoon echt niet nodig. Wil je plezierritjes maken? Prima, maar betaal er gewoon voor. Let ook op: ik vind wel dat studenten hun kortingsrecht dienen te behouden. Ook kunnen ze flexibeler worden door hun "gratis traject" zowel in het weekend als door de week te laten gelden.Geert schreef:Hoezo, 'waar je geen recht op hebt'? Waar komt ineens het idee vandaan dat een studentenkaart alleen bedoeld is voor woon-studieverkeer? Ik vind dit een beetje een vreemde aanname. Als ik een maandabonnement koop tussen - zeg - Utrecht en Arnhem ofzo, dan mag ik ook de hele dag op en neer reizen op dat traject en wordt ik ook niet beperkt tot maar 2 reizen per dag. Idem voor de studentenkaart: studenten hebben een netabonnement gekregen en waarom zou je dan als student betalen voor niet-studiegerelateerde reizen?huibf schreef:Maar is dat gratis reizen terecht op trajecten waar je geen recht op hebt. Ik kan me vinden in fogeltjes oplossing. Zo had ook nooit gratis reizen voor 65+ ingevoerd moeten worden in eindhoven, of gov1 en 2 in brabant...
Dan hoeven ze nog niet alles in de schoot geworpen te krijgen. Een beetje investeren in je eigen toekomst mag ook wel. Zoals ik al zei, niet alleen de SOV zou op de schop moeten, stufi ook. Omzetten in een lening. Mensen die binnen redelijke termijn afstuderen (zeg studie + 1 jaar) krijgen dan een x% bedrag omgezet in een gift, mensen die een jaar langer erover doen wat minder en mensen die zeg maar 3 jaar te lang bezig niets meer.The best schreef:Studenten betalen straks ook voor zichzelf hoor. Zij gaan uiteindelijk werken en brengen zo de belasting op die hier nodig voor is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten