Klaasje schreef:De grap is dan ook juist dat in 2013 de inbouw van OBIS af is, en al het sprintermaterieel nu al voorzien is van reisinformatiesystemen. Daarnaast worden de stations omgeroepen. Als een reiziger eenmaal in een trein zit, is het duidelijk op welke stations een trein gaat stoppen, en als het eenmaal zover is dat de reiziger uit moet stappen wordt die er nog op geattendeerd door die omroep. Vandaag is het nog niet helemaal af, maar over niet al te lange tijd kunnen we dat gewoon als basis van het reisinformatiesysteem van de nabije toekomst zien.
Als we toch dat reisinformatiesysteem van de nabije toekomst gaan bedenken, kunnen we best kritisch naar de inhoud van TBP's kijken, en een lijnnummering invoeren en communiceren. Het mooie van een lijnnummering is, dat je, zoals je zelf ook al aangeeft, een soort metrostrip voor de betreffende lijn kunt ophangen. Als we dat doen kunnen de TBP's gebruikt worden voor de dichtstbijzijnde stations én alle stations die belangrijk zijn voor een overstap. Dat zorgt voor een overzichtelijke lay-out op de TBP's en op deze manier kan je de grootste groep reizigers bedienen. In het geval van de s800 waar Caspar het over had, is voor reizigers op station Alkmaar een station als Weert maar zeer zelden interessant, terwijl een minder druk station als Heiloo behoorlijk relevant kan zijn. 90% van de doelgroep krijgt dan dus informatie die interessant is op een duidelijke manier te zien terwijl de overige 10% op een eenvoudige wijze elders aan de informatie kan komen. Daarnaast wordt bij reisadviezen altijd een reisrichting aangegeven. Als je deze reisadviezen zou combineren met een nieuwe lijnnummeraanpak is er volgens mij helemaal niets aan de hand.
Als ik nog even in ga op het 7-minuten argument, dan wil ik als eerste kwijt dat een gemiddelde zonder dat duidelijk is wat de spreiding is, niets zegt. Daarvoor heb ik een voorbeeld:
Stel, we bekijken zes reizigers. Twee reizigers reizen samen willen op tijd zijn en ze zijn dus 20 minuten van te voren door een ruime busaansluiting. vier komen de laatste 30 seconden nog het perron op lopen. Dan zorgen die 2 vroege reizigers voor een gemiddelde van 8,2 minuten terwijl die andere vier erg laat kwamen. Nou stel ik het wat sterker dan het is, maar het geeft aan dat je het gemiddelde niet zomaar kunt gebruiken. Met alleen een gemiddelde kun je mijn "Schubbekutteveens" argument dus niet ontkrachten. Misschien komt 60% van de reizigers wel in de laatste twee minuten het perron op lopen. Het lijkt me handig als die meteen weten welke richting de trein op gaat.
Erg leuk dat het in de trein ook zichtbaar is, en vooral ook erg handig! maar die onbekende reiziger zal toch niet in die trein stappen als hij zijn/haar bestemming nergens zal zien.
En wat betreft die 7 minuten, die mensen die op het laatste moment aankomen dat zijn in verreweg de meeste gevallen ook de reizigers die weten hoe en wat. De onzekere reiziger zal toch echt in de meeste gevallen eerder op het station zijn.
(en nu weet ik dat je vast weer aankomt met die reizigers die erg laat zijn door voor of natransport enz.)
maar ik denk dat ik na jaren op de trein toch wel enigszins het doen en laten en de behoefte van reizigers kan inschatten.