Het is gewoon doodeenvoudig, maar daar wil de politiek niet aan...
Je moet gewoon in het OV een kilometertarief betalen. Weg met de onzin van abonnementen en retourtjes: maar gewoon: één prijs per kilometer. Eerlijk, eenvoudig en efficient.

Code: Selecteer alles
User characteristics Design goal
-------------------------------------- -------------------------------
Low motivation, discretionary use Ease of learning
Low motivation, mandatory use Control, power (must feel benefit immediately)
High motivation, due to fear Ease of learning, robustness, control, power
High motivation, due to interest Power, ease of use
Je mag van alles, maar je bent het m.i. niet verplicht om dat als vervoerder te doen. Mijn enigszins provocatieve stelling betreft met name de software en de kraakbaarheid van de OV-chipkaart. Als dat gewoon volgens het klassieke telefoonkaartsysteem werkt (met afschrijving in 'tikken' (kilometers)), zou je m.i. een hoop ellende kunnen besparen. Door een degressief kilometertarief te gebruiken, en misschien een instaptarief; verzacht je de pijn ook wel een beetje.@Vinny: waarom zou een abonnementhouder geen korting mogen krijgen? Dat zijn juist reizigers waar je op kunt rekenen dat ze het product gebruiken...
Met de auto betaal je ook één tarief hoor. Je krijgt niet ineens korting op je benzine omdat je elke week bij dezelfde toko tankt...Zeker als je iedereen weg wil pesten moet je dat vooral doen ja
Nee, dan hou je er bij de aanschaf rekening mee. Je hebt de keus tussen een auto op benzine (relatief lage vaste lasten, relatief duur per kilometer) en diesel (relatief hoge vaste lasten, relatief goedkoop per kilometer), je kan een keuze maken voor een wat duurdere auto die zuiniger is, etcetera. Waarom je zo'n soort keus in het OV niet zou mogen (en kunnen) bieden is me een raadsel.Vinny schreef:Met de auto betaal je ook één tarief hoor. Je krijgt niet ineens korting op je benzine omdat je elke week bij dezelfde toko tankt...
Dan zou ik de concessie maar eens heel goed gaan nalezen ;) (de NS heeft wel degelijk behoorlijk wat tariefsvrijheid. Er wordt slechts een maximaal tariefstijgingspercentage voorgeschreven afhankelijk van de prestatienorm)waar ook dingen in staan over prijsverhogingen en kaartsoorten.
De infraheffing niet als statisch maar als variabel en afhankelijk definiëren, is dat een optie? In plaats van de gegarandeerde zoveel euro per kilometer, de inkomsten uit de infraheffing afhankelijk laten zijn van de inkomsten van de vervoerders (percentage van de omzet). Op die manier wordt óók Prorail geprikkeld om een goed product neer te zetten of een goede dienst te leverenWubbo schreef:De enige echte monopolist is ProRail, die kennelijk kan besluiten zomaar de infraheffing te verhogen. Wanneer krijgt die eens te maken met marktwerking?
Dan staan er toch dingen in over kaartsoorten en prijsverhogingen?Vinny schreef:Dan zou ik de concessie maar eens heel goed gaan nalezen ;) (de NS heeft wel degelijk behoorlijk wat tariefsvrijheid. Er wordt slechts een maximaal tariefstijgingspercentage voorgeschreven afhankelijk van de prestatienorm)waar ook dingen in staan over prijsverhogingen en kaartsoorten.
Commercieel worden is wat anders dan al dan niet monopolist zijn. Microsoft is zo commercieel als wat, maar vertoont ook behoorlijk monopolistisch gedrag.Vinny schreef:Verder wil ProRail dolgraag commercieel worden, alleen mag dat nog niet.
Wat is daar nou tegen? Het voorkomt dat het systeem in de war raakt van allerlei via-achtige constructies, die er ook allemaal uitgaan. Je betaalt voortaan per gereden kilometer: eerlijker en eenvoudiger.Maar wij zijn tegen het principe dat je twee keer een enkele reis moet betalen voor een retour", aldus een woordvoerder.
We hebben gezien wat voor een pinda's dat waren idd.Geert schreef:het spoor van RandstadRail lijken me eerlijk gezegd peanuts vergeleken met de rest van het spoor in Nederland... ;)
Eerlijker? Misschien wel, maar gaat wel ten koste van bestaande voordeelregelingen.Vinny schreef:Wat is daar nou tegen? Het voorkomt dat het systeem in de war raakt van allerlei via-achtige constructies, die er ook allemaal uitgaan. Je betaalt voortaan per gereden kilometer: eerlijker en eenvoudiger.
Wat mij betreft moet het worden teruggebracht naar een basiskilometertarief, een dagkaart, een week-, maand- of jaarabonnement, een voordeelurenkaart, een suppelement voor internationale treinen en eventuele speciale actietarieven (kruidvat/blokker/railrunner/60+vrij reizen); eerste en tweede klas.Eerlijker? Misschien wel, maar gaat wel ten koste van bestaande voordeelregelingen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten