Met de auto ging ik dus eerst naar Lage Zwaluwe. De complete reis per trein zou mij te lang duren qua overstappen op of Rotterdam Centraal of Lombardijen. Om 7 uur was ik dan in het erg bruisende Lage Zwaluwe waar de trein al op de TBP stond:
De trein was keurig op tijd en na iets meer dan een kwartier was in Roosendaal. Na het uitchecken van mijn VDU (ik kreeg via internet bij een directe reis geen korting) bij de stationshal kwam de IC naar Brussel al binnen. Na een rustige rit, waarbij het mooi was om te zien dat het buiten steeds lichter werd, kwam ik om 8:45 uur aan in Brussel Zuid. Daar is inmiddels ook de nieuwe Reeks 18 te zien van de NMBS. En ook te horen trouwens, want net als de 1800-tjes van de NS maken deze bij het wachten vrij veel herrie. :? Ik zag de reeks 18 deze ochtend in 45 minuten in de IR naar La Louviere, de IC Essen / Antwerpen Centraal – Charleroi en de IC Eupen – Oostende. De laatstgenoemde trein is hieronder te zien met de 1832 die wat I11-rijtuigen meeneemt:
Iets verderop waren nog 2 klassiekjes te zien die zeker in deze kleuren niet zo lang meer te gaan hebben, want de opvolger (de Desiro) is al onderweg:
Ondertussen stond de trein naar Luxemburg al klaar. De IC 2109 die met 2 AM96-jes reed:
En dat was binnen ook in het Nederlands te zien, alleen binnen Brussel overigens:
Toen begon de 3 uur durende rit door de mooie Ardennen naar Luxemburg. In Jemelle kwam ik nog dit korte treintje tegen met een mini-loc:
Uiteindelijk kwam ik om 12:40 uur (op tijd) dan in Luxemburg. Na het uitstappen kwam ik al meteen op het streekbusstation uit:
Ook hier wordt het station verbouwd:
Daarna nam ik even een kijkje op het station zelf. Daar stonden een aantal Luxemburgse treinen klaar, zoals deze met loc 4005 ervoor:
Ernaast stond een Franse trein. Deze TER-trein stond klaar voor een niet al te lange rit naar Metz:
Een stukje verderop stonden 2 van deze oudjes klaar voor hun vertrek:
Naast de linker trein van de vorige foto stond op spoor 10 de IR naar Liège en Liers al klaar:
En aan de andere kant van spoor 10 was net een BR 628 uit Trier binnengekomen:
Genoeg variatie dus, maar het was nu wel tijd om de stad zelf te gaan verkennen. Toen ik het station uitliep ging zelfs de zon even schijnen:
Maar de zon was net zo snel ook weer weg en zou de rest van de dag ook niet meer terugkomen. Gelukkig was het nog wel een lange tijd droog. :) Als eerste besloot ik om richting de Adolfsbrug te lopen. Onderweg kwamen er genoeg bussen langs, waarvan er hier genoeg variatie is, zoals bijvoorbeeld dit Irisbusje:
Op deze Avenue de la Liberte was ook dit fraaie gebouw te vinden:
Daarna kwam ik bij de Adolfsbrug terecht. Vanaf hier nog niet zo veel bijzonders met deze Citaro die van de brug kwam:
Naast mij is de Spuerkeess te vinden met op de weg ervoor deze opvallende Neoplan:
Op de brug zelf was goed te zien hoe hoog te brug is met een mooi uitzicht. Daarvan later foto’s, maar eerst een dubbelgelede hybride bus op de brug (ideaal wellicht voor Utrecht):
Met erachter nog een mooie O405G:
En nadat er vanaf de andere kant nog een busoptocht kwam:
Ging ik via een weggetje naar beneden om naar de volgende bruggen te gaan. Onderweg was het nog wel tijd voor een foto van de mooie Adolfsbrug:
Na een wandeling door het mooie park in het dal van de Petrusse kwam ik bij een sofitel uit waar dit torentje nog staat:
Normaal is er hier een aardig uitzicht op het spoor, maar door werkzaamheden was dit nu niet bereikbaar. Daarom ben ik via een andere brug naar het oude centrum gelopen om bij een uitzichtpunt te komen. Daar had ik wel een fraai uitzicht op het spoor

Verder heb je hier ook een fraai uitzicht op de oude en de nieuwe stad:
Nadat er daarna nog een trein over het viaduct langskwam:
Liep ik weer verder de stad in:
En kwam ik daarna het beeld van Koning Willem II tegen. Bekend uit Den Haag, alleen staat hier het origineel:
Na een verdere wandeling door het leuke centrum begon het langzaam wat te spetteren en kwam ik uit bij deze mooie rode brug over het dal:
Op de weg waar vanaf deze foto genomen is kwam daarna iets Nederlands langs, een Alliance

Via de Boulevard Royal besloot ik om daarna weer langzaam naar het zuiden te lopen. Onderweg kwam ik wat chaotisch Luxemburgs rijgedrag tegen (nu wist ik wel weer waarom ik voor de trein gekozen had

Daarna liep ik het laatste deel wat ik nog niet gezien had van het centrum in. Toen kwam ik uit bij de Place d’ Armes. Daar was nog een gezellige kerstmarkt aan de gang:
Na wat rondneuzen langs de kraampjes kwam ik weer bij de vallei van de Petrusse uit en had ik weer een fraai uitzicht op de Adolfsbrug:
Maar ook de andere kant op was het fraai:
Via de Adolfsbrug:
Kwam ik weer aan de andere kant van de vallei uit, weer wat dichter bij het station. Ondertussen kwamen er weer de nodige bussen langs, zoals deze Scania:
En rond 15:45 uur kwam ik dan weer uit bij het station waar nog wat bussen vertrokken. De variatie aan bussen is hier echt groot:
Op de borden met vertrektijden zag ik dat de Eurocity 97 naar Zurich en de TGV naar Parijs binnenkort zouden aankomen / vertrekken. Dat leek mij wel interessant voor wat foto’s. Eerst stond er op het spoor van de EC nog deze RB naar Rodange:
Maar rond 16:00 uur kwam dan de duidelijk hoorbare NMBS 2006 binnen met de EC 97 vanuit Brussel:
Het werk voor de 2006 zat er voorlopig even op en voor de 2006 kwam er een Franse loc in de plaats. Het werd deze blauwe 126163:
Ondertussen stond ook de TGV naar Paris Est al klaar. Een ritje van zo’n 2 uur:
Nadat ik dit kleine foutje bij spoor 10 zag (de trein vertrok gewoon in z’n geheel om 16:20 uur

Ging ook de helaas niet geheel schone IC naar Brussel (met weer 2x AM96) op de foto:
De IC werd daarna niet mijn trein voor de terugreis naar Belgie, maar dit werd de Eurocity 90 vanuit Zurich. Dat zit toch net wat anders dan een Belgische IC en geeft ook net wat meer een internationaal sfeertje. Die zou om 17:00 uur vertrekken, dus er was nog mooi wat tijd voor het avondeten.
Na dit eten kwam dan de Franse loc met de SBB-rijtuigen binnen en werd daarna de Belgische loc ervoor gezet. Ik was zelf inmiddels al binnen om een goed plekje op deze comfortabele stoelen uit te zoeken.
In de comfortstand van de stoel begon daarna de net wat kortere terugreis naar Belgie. Het was inmiddels donker en het regende wat harder, dus naar buiten kijken zat er niet zo meer in. Maar met wat doorlezen van een Zwitserse krant en de Nederlandse VI kwam ik de tijd goed door en was ik om 19:50 uur alweer in Brussel Zuid.
Onderweg viel mij overigens nog op dat er door de Belgische conducteurs alleen maar in het Frans (en bij Brussel ook een beetje Nederlands) omgeroepen werd. In zo’n internationale trein had ik eigenlijk nog wel meer talen (Engels bijvoorbeeld) verwacht. Dan gaat dat bij bijvoorbeeld de Benelux een stuk beter.
In Brussel zag ik na het uitstappen dat er vanaf Luxemburg ook nog 2 rijtuigen erbij waren geplaatst. Dat waren 2 I6-rijtuigen, waarvan er hier eentje met een Zwitsers rijtuig voor een deel te zien is:
Na weer een rondje door het station kwam ik bij spoor 18 uit. Daar kwam vlak voor de vertrektijd de IC 9257 (overigens zonder OBB-rijtuigen, maar daar had ik niet bewust op gerekend) binnen en werd er met een kleine vertraging vertrokken richting Nederland. Het werd weer een rustig ritje die mij iets voor half 10 in Roosendaal bracht. Na weer het inchecken met mijn VDU bij spoor 1 stond op spoor 3a de stopper uit Vlissingen (met 2x Plan V) nog mooi voor een foto:
Om daarna snel naar spoor 4b te gaan voor de Sprinter naar Lage Zwaluwe. Opnieuw werd er met een minimale vertraging vertrokken die er tot Lage Zwaluwe ook niet meer uit ging. Om 21:52 kwam ik dus aan in Lage Zwaluwe waar de auto nog braaf stond te wachten in dit fraaie maanlicht:
Hierna was ik in een klein half uurtje, wat dus betekende dat ik sneller dan de trein (zowel met de IC via Rotterdam Centraal als met de Sprinter via Rotterdam Lombardijen), thuis was na deze mooie dag. :)