http://maps.google.nl/maps/ms?hl=nl&ie= ... bd59d0a995
En dit was de planning:
Het begon dus met een ritje met Buslijn 44 naar het Dijkzigt. Die bus was drukker dan ik dacht en ook nog eens vroeger dan normaal. Dat werd dus even doorlopen, maar de halte van buslijn 44 is nog dichterbij dan het Zuidplein, dus dat was geen probleem.


Maar goed, het gaat nu over mijn tour en daarmee liep ik naar het treinstation voor Sneltrein t2222 naar Leiden. Dit was een drukke losse DD-AR. Tot Den Haag HS moest ik daarom staan, maar daarna kwamen er een paar zitplekjes vrij en kon ik dus zitten. Daarna ging de rit snel naar Leiden en kwam ik zo aan de noordzijde van het station. Dat scheelt weer wat reistijd. De eerstvolgende bus die kwam was gelijk lijn 31 en dus was ik zo bij de rotonde die bij de halte Leidsebuurt ligt. Hier zag ik dat de halte van lijn 164 weer aan de andere kant van die rotonde is, dus daar liep ik dan maar naartoe. De 3 buslijnen die hier komen, rijden vlak achter elkaar. Nadat de 57 net geweest was volgde snel de Interliner lijn 88 naar Den Haag:
Snel daarachter volgde dan de bus die ik nodig had: Buslijn 164. Dat was een lekkere nieuwe Man Lion City. Als de nieuwe bussen van Qbuzz ook zo zitten, dan vind ik het prima.

Met de eerstvolgende Buslijn 310 ging ik dus naar Schiphol. Een rit in een erg lekker zittende Citaro G voor de ZuidTangent die ging over de nieuwe busbaan van deze lijn naar Hoofddorp. In Hoofddorp sluit de lijn aan op de busbaan van lijn 300 en zo gaat de bus naar Schiphol. Dat was een lekker vlotte rit. Vanaf Schiphol ging ik verder naar Amsterdam Sloterdijk. Daar had ik weer een ruime overstap en daarom ging ik even kijken op het stationsplein. Hier stond deze Combino voor Tramlijn 12 naar het Amstelstation:
Vanaf Sloterdijk ging het daarna verder met de t4536 naar Enkhuizen. Een deel van dit traject was nog nieuw, omdat er bij de vorige keer ineens mist op kwam zetten. Het blijft tot Hoorn een mooi traject, daarna wordt het saaier, vind ik. Enkhuizen werd gelukkig zo bereikt en hier spotte ik onverwachts htm_tram :) . Nadat we even bijgepraat hadden, zette ik deze mooie bus op de foto. Het nummer van deze bus heb ik niet kunnen vinden:
Doordat de overstap hier kort was, was het alweer tijd om afscheid te nemen, want de volgende bus naar Lelystad zou nog even op zich laten wachten. De bus op lijn 150 naar Lelystad was een 21-persoonsbusje van Alpha Tours. Op het oog zou je zeggen dat het niks is, maar het zat eigenlijk best lekker. Na een rit met mooie vergezichten over de Houtribdijk kwam ik in Lelystad terecht. Hier had ik meer tijd voor een foto van mijn busje:
Het tijdperk van Amba's met koersrollen voor de Lelybus is voorbij, maar er zijn nog wel letters op de display's te zien, zoals hier:
De volgende bus stond al klaar en dat was een luxe Volvo 8700 voor de Hanzeliner lijn 330 naar Zwolle. Zoals ik al zei een luxe bus en daardoor was het een lekkere rit naar Zwolle. Na Kampen ging de rit alleen niet verder via de N50 en de A28, maar binnendoor via 's Heerenbroek. Eens een keer wat anders, want hier was ik nog nooit geweest. Het zorgde niet voor vertragingen, want de bus was keurig op tijd bij het station van Zwolle. Daar kon ik mijn comfortabele bus nog op de foto zetten:
Snel ging het toen naar het streekbusstation, want ik zag dat ik nu op het stadsbusstation stond. Ik haalde buslijn 95s naar Apeldoorn nog makkelijk en hiermee ging ik dus naar Apeldoorn. De spits was inmiddels begonnen en daardoor was de bus best druk met een enkele staanplaats. Langzamerhand werd de bus wat leger en kwam ik na een rustige rit door een mooie omgeving in Apeldoorn terecht.
Daar stond mijn bus voor de volgende rit al klaar met rechts een collega en een mooiere bus:
Ingezoomd op mijn bus voor Buslijn 231s naar Arnhem:
De stadsbussen van Apeldoorn ontbraken uiteraard ook niet. Een aantal broers waren verdwaald op de streeklijnen, maar deze niet:
Daarna was het alweer bijna tijd om met de al genoemde bus naar Arnhem te gaan. Een nog mooiere rit dan de rit naar Apeldoorn. Het gaat over de A50 en die gaat dwars door de Veluwe en dat is erg mooi. Ook de rit van de A50 naar het station is fraai, zo langs Park Sonsbeek. De rit ging wel lekker snel en zo was ik om 17:20 uur bij het station van Arnhem. Midden in de spits dus en dat zorgde voor wat leuke busjes.
Deze op Buslijn 76 is nog niet zo bijzonder:
Maar, deze wel, want Buslijn 5 is normaal een Trolleylijn en nu rijdt er deze Duvedec 7805 rond. Het zal vast een spitsversterking zijn:
Om wat meer licht op de foto's te krijgen ging ik wat meer richting het treinstation. Hier volgde gelijk deze 2749 op Buslijn 4 naar Hoogkamp:
Daarna kwam het leukere werk. Deze trolley op Buslijn 7 naar Geitenkamp:
Of deze Hermes 8060:
Maar, deze nogal groene Trolley op Buslijn 3 spande de kroon:
Hoewel Syntus heel dicht in de buurt kwam met deze mooie bus:
Bij de volgende bus stelde ik even anders scherp en werd het beeld donkerder, maar de bus werd wel scherper:
Bij de volgende bus werd het alweer lichter en scherper:
Hierna was het de hoogste tijd om naar de trein te gaan. Doordat de Stoptrein 17500 naar Zutphen spoor 3b bezet hield moest mijn trein met een loc en 7 ICRm rijtuigen op spoor 3a binnenkomen. Ik had verwacht dat dat moeilijk zou worden, maar hij had nog genoeg ruimte over:
Met die t3665 ging ik naar Den Bosch. Een rustig ritje en na een hele ruime overstap was daar dan mijn eerste rit met de nieuwe VIRM. De 9550 was de gelukkige (of de pechvogel) in IC t3568. Een groot voordeel vind ik de trappen en het lichte uiterlijk van de trein. De stoelen vind ik echter een heel stuk minder. Ze zijn vrij hard en de rugleuning voelde gewoon echt hard aan. Ik hoop dat daar nog verandering in komt als ze ingezeten zijn, anders probeer ik ze zoveel mogelijk te vermijden. Een interieurfoto met het bewijs dat ik in de 9550 zat:
De rit in de 9550 ging overigens tot Utrecht en daar hoorde ik goed dat de remmen nogal duidelijk hoorbaar zijn. Bijna te vergelijken met een goederentrein die in Tilburg stil komt te staan voor een rood sein of met Mat'64 wat stil komt te staan. In Utrecht ging het verder met IC t20566 naar Rotterdam en na een lange overstap op de metro door de baanwerkzaamheden op Zuid was ik om 21:00 uur na weer een mooie tour thuis.
De statistieken:
Reisduur: bijna 13 uur
Aantal bussen: 9
Aantal treinen: 6
Aantal metro's: 2
Controle: in 4 van de 6 treinen (= 66,7%)
Soorten busmaterieel: RET-Citaro, Connexxion-Amba (2x), Connexxion MAN Lion's City, Connexxion ZuidTangent Citaro G, Alphen Tours 21-persoonsbusje, Connexxion HanzeLiner Volvo 8700, Veolia Citaro, Veolia Amba
Soorten treinmaterieel: DD-AR (3x), ICRm, VIRM-IV 9550, ICM-IV 4218
Vertraging (meer dan +3): in 0 van de 6 treinen (= 100% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 6 treinen (= 100% op tijd)
Kosten: € 0,- (met dank aan de SOV
