Soms gaan er weken voorbij zonder dat je iets bijzonders meemaakt tijdens je dienst, dan heb ik ook niets te posten. En soms heb je dagen dat de hemel op je kop valt en je zou willen dat je lekker in je bed was gebleven. Gisteren was zo'n dag:
- Gisterenmiddag was ik met de s2200 onderweg naar Asd met 10 bakken VIRM. Ik rij over De Vinkbrug en wil mijn remming inzetten voor de stop in Ledn. Ineens valt mijn tractie weg, de treinleiding loopt leeg, mijn trein gaat in de snelremming en doet vervolgens niets meer. Het was geen noodremtrekking, ATB-ingreep of andere verklaarbare reden. Nadat ik de trein gerest had, kon ik weer verder. Een hc vertelde me dat hem dat gisteren op dezelfde plek ook overkwam. Vreemde storing dus.
- Wat later sta ik met de s800 richting het zuiden klaar om uit Asd vertrekken. Het is vertrektijd, het sein staat veilig en de hc's beginnen de deuren te sluiten. Als ze klaar zijn en hun eigen deur willen sluiten, klinkt ineens van achteren een hoop kabaal en gegil, ik kijk uit mijn cabine en zie een groepje mensen ter hoogte van de zesde bak (van de 10) staan. Er wordt geroepen dat er iemand tussen de trein en het perron in is gevallen, we schrikken enorm, ik ontgrendel de deuren en gooi de parkeerrem erop, zodat de trein niet onverhoopt in beweging kan komen. Er bleek een tas tussen de trein en het perron in gevallen te zijn. Loos alarm dus gelukkig, maar wel +7.
- Later op de avond, onderweg met de s1900 (6 bakken ICMm) van Ehv naar Vl, kom ik net na Ehv tot stilstand voor een stoptonend sein. Ik bel de treindienstleider en die vertelt me dat er een onterecht-bezet-spoor-melding is, het sein blijft dus ten onrechte rood tonen en ik moet er met rijden op zicht langs. Hierdoor vallen ook ALLE overwegen tussen Ehv en Hm in storing en ik moet ze nu alle 11 (!!!) voorzichtig berijden. Ik dacht bij mezelf:
Ditkanniewaarzijn! 
Dus 11x afremmen tot 10 km/h totdat de hele trein de overweg is gepasseerd, toeteren en eventueel stoppen voor hardleerse slalommers. Zoals bij de derde overweg, waar ik bijna een bestelbusje voor mijn trein had, hij schrok van mijn getoeter, bedacht zich en ging toch maar achteruit. Door dit hele gedoe +21 aan de broek, dus dag pauze in Vl...
- Op de terugweg in Hm sluit een van de deuren niet mee, waarschijnlijk omdat het perron daar in een boog loopt en de trein daardoor schuin in de bocht hangt. Op het oog leken alle deuren dicht, dus de conductrice en ik zoeken ons de blaren. In de tweede bak blijkt een deur nét niet in de vergrendeling te zitten, wat op het oog bijna niet te zien is. Die controlelampjes boven de deuren van ICRm zouden ze dus wat mij betreft overal mogen invoeren. Opnieuw +5, maar gelukkig ben ik op tijd in Ehv om na een verwoede strijd om toch nog de s800 het nakijken te geven tussen Ehv en Btl.
- Met een trein vol carnavalsvierders en dronkenlappen op weg en moe door slaaptekort en alle gebeurtenissen, maar toch met een voldaan gevoel dankzij het inmaken van de s800, rij ik van Tb naar Bd. Terwijl ik een overweg vlak voor Bd nader, komen er een oudere man en vrouw aanlopen. De man denkt kennelijk dat het nog wel kan, wil vrolijk oversteken, loopt tussen de bomen door en staat al in het spoor.

Ik gooi de remkraan in de snelremstand en ga op mijn typhoon staan, daar schrikt hij van en doet toch maar een paar stappen terug. 800 meter verderop sta ik stil met gierende hartkleppen en remschijven. Ik begin nu toch wel aardig aan mijn taks te raken voor vandaag...
- Bij aankomst in Gvc blijken een aantal carnavalsvierders hun maaginhoud op het balkon gedeponeerd te hebben en ik glij bijna onderuit door de kots. Jek.

Ik vind het nu wel goed geweest voor vandaag, nog één treintje, dan naar huis.
(Bovenstaande gebeurtenissen hebben plaatsgevonden tijdens 1 enkele dienst van 9 uur en 12 minuten lengte.)
Vallend blad maakt rails glad.