Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Gewoon als overheid faciliteren dat mensen ook buiten de spitsuren kunnen reizen. Bijvoorbeeld door de openbare scholen op een ander tijdstip te laten beginnen. En zelf als stadsregio ook geen belangrijke vergaderingen op maandag om 09.00 plannen. Ik noem maar eens wat
Geen bizarre winkelsluitingen voorschrijven, waardoor winkels alleen maar open zijn als je als gewone werknemer geacht wordt op je kantoor te zijn. Dat soort dingen dus. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Als de boer de koeien een uur later melkt, moet de melk ook een uur later worden opgehaald door de melkcooperatie. De levering aan supermarkten vertraagd daardoor ook een uur en de bevoorrading van de supermarkten daardoor ook.
Zo simpel is het niet Vinny.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bee schreef:Als de boer de koeien een uur later melkt, moet de melk ook een uur later worden opgehaald door de melkcooperatie. De levering aan supermarkten vertraagd daardoor ook een uur en de bevoorrading van de supermarkten daardoor ook.
Zo simpel is het niet Vinny.
Zijn die koeien ook niet van slag bij elke overgang tussen zomer- en wintertijd? Of zou de melkfabriek gewoon een uurtje later de melk komen halen dan?
Stel, jij bent een koe. Je leven is simpel. Elke dag om half acht 's ochtends en half acht 's avonds pompt de melkmachine je uiers leeg. Een koe weet niet dat het half acht is, maar hij heeft een ritme dat hij twee keer per dag wordt leeggepompt waartussen de koe iets kan eten of kan slapen.
Dan opeens doet de boer dat voor jou gevoel een uur later of vroeger. Omdat je als koe geen enkel besef van zomer of wintertijd hebt ben je in de war, je ligt nog te slapen als de boer je opeens leeg gaat pompen of als je al wil gaan slapen moet je opeens alsnog aan de melkmachine. Dat is verwarrend voor zo'n koe.
Er zijn in Nederland bijna anderhalf miljoen koeien die dagelijks gemelkt worden en dan hebben we het nog niet over koeien in het buitenland gehad (zomer- en wintertijd is een zaak van de Europese Unie).
En over het aantal boeren: Een boer met koeien in Nederland heeft er gemiddeld 100, wat neer zou komen op ruim 15.000 boeren met koeien. Dat zijn dus net zoveel koeienboeren als er inwoners van Boskoop zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat de boeren toch een afwijkende klok kunnen hanteren voor hun koeien ten opzichte van de rest van Nederland doet? Zo moeilijk moet dat toch niet zijn?
Bee schreef:Als de boer de koeien een uur later melkt, moet de melk ook een uur later worden opgehaald door de melkcooperatie. De levering aan supermarkten vertraagd daardoor ook een uur en de bevoorrading van de supermarkten daardoor ook.
Zo simpel is het niet Vinny.
Zo simpel is het wel. Boeren mogen zelf weten of ze om 03.00, 05.00 of 09.00 hun koeien melken. De overheid moet zich daar gewoon niet mee willen bemoeien.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nee, laten we vooral geen trein om 04.30 inleggen. De koeien raken van slag. Er kan geen onderhoud meer worden gespleegd, en de nachtrust van de boomklever komt in gevaar. :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Er zijn ook spoorlijnen waarbij je treinvervangend busvervoer moet inzetten voor normaal onderhoud. Oftewel: daar is geen goed genoeg nachtgat mogelijk. Je ziet dat op een aantal enkelsporige lijnen (bijvoorbeeld Dordrecht - Geldermalsen, waar de laatste trein zo achterlijk laat rijdt en de eerste zo achterlijk vroeg dat je er nooit fatsoenlijk onderhoud kan doen) maar ook bijvoorbeeld tussen Rotterdam en Den Haag, op de Flevolijn, in het Gooi en in de Zaanstreek. Nachtgaten zijn vaak enkelsporig, maar sommig werk (bijvoorbeeld een aantal klussen in wissels) heeft dubbelsporig onderhoud nodig.
Op zich is je eerste trein vroeg rijden niet zo erg voor het onderhoud, maar stop dan 's avonds ook vroeg met rijden of rijd maar een kant op (dat zie je op de Flevolijn heel goed: 's avonds naar Lelystad, 's ochtends uit Lelystad). Dan kun je veel van je onderhoud best kwijt.
Wubbo schreef:Er zijn ook spoorlijnen waarbij je treinvervangend busvervoer moet inzetten voor normaal onderhoud. Oftewel: daar is geen goed genoeg nachtgat mogelijk. Je ziet dat op een aantal enkelsporige lijnen (bijvoorbeeld Dordrecht - Geldermalsen, waar de laatste trein zo achterlijk laat rijdt en de eerste zo achterlijk vroeg dat je er nooit fatsoenlijk onderhoud kan doen
Tsja, wijs die ritten dan niet toe, bijvoorbeeld. Blijkbaar heeft Prorail daar dan zichzelf in de vingers lopen snijden?
Nee hoor, eens in de zoveel tijd rijden die ritten niet. Ik geloof op woensdagavond tussen Dordrecht en Geldermalsen, eens in de zoveel tijd. Waarom zou je die ritten afwijzen als je niet elke week met onderhoud bezig bent?
Elke woensdagavond eens in de twee weken is het. En dan betreft het slechts een afbouw van de dienstregeling na 22.00 uur (normaal wordt tot 2.00 uur gereden), naast het vervallen van de trein van 4.37 uur uit Dordrecht naar Geldermalsen en de eerste trein de andere kant op tussen Geldermalsen en Leerdam.
Die hele vroege treinen zijn trouwens eigenlijk gewoon voormalige LM-ritten die nu met reizigers gereden worden. Bij NS kwam die situatie dus ook al voor, maar merkte je het niet omdat het een LM-rit was en het materieel voor de eerste trein uit Geldermalsen ook eventueel vanuit Utrecht kon komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Daniel schreef:Die hele vroege treinen zijn trouwens eigenlijk gewoon voormalige LM-ritten die nu met reizigers gereden worden. Bij NS kwam die situatie dus ook al voor, maar merkte je het niet omdat
Je zou eens moeten weten hoe beperkt onze nachtkaders zijn Daniel. Er mag al bijna niks op de dag dus alles moet in de nacht.
Als we die nachten nog korter maken of er minder geven dan denk ik dat er met 2-3 jaar geen trein meer rijdt.