Tristan schreef:Waar ik het over heb is dat CiCo's zijn blijven hangen bij een bepaalde halte en daardoor 'denken' dat ze een paar haltes eerder zijn (bij inchecken) en/of een paar haltes verder (bij uitchecken) en dat er zodoende -bijvoorbeeld- 16 km teveel wordt afgeschreven van de kilometerbundel.
Zoals Geert ook al aangeeft zijn in veel regio's de abonnementen verchipt. Als de cito daar verkeerd staat denkt die dus ook dat je buiten je zones reist en schrijft dan ook 83 cent plus km-tarief af.
De huidige abonnementsvorm stamt nog uit de tijd dat de vijf daagse werkweek gewoon was en iedereen ook elke dag braaf van huis naar werk pendelde. Je krijgt dan als vaste gebruiker een korting op je rittarief. In verleden had je ook vijf- of zesdaagse trajectkaarten (deze laatste voor de zesdaagse werkweek). Vaak werden die per heen- en terugrit gestempeld of geknipt. In de loop der jaren is hierin meer vrijheid gekomen; ook om het abonnement aantrekkelijker te maken.
In deze tijd werken veel mensen in deeltijd of deels thuis.
Ook zijn er die een dag in de week met de auto komen omdat ze kinderen moeten ophalen of zelf na het werk gelijk door moeten naar een bijeenkomst, cursus oid.
Voor een grote groep is dan een traject of sterabonnement niet meer voordeliger.
Daarnaast is het voordelig als je voor het werk regelmatig een andere locatie moet bezoeken.Ook wordt nog wel eens een ander adres bezocht.
Ook als je eens met de fiets of de auto gaat of met iemand meerijdt hoef je dan niet te betalen.
Een kortingsabonnement of een kilometer bundel sluit meer aan op het reisgedrag van de huidige tijd.
Bij elke wijziging is er een groep die er op achteruit gaat en een groep die er beter van wordt.
Belangrijkste is dat het voor de grootste groep gebruikers aantrekkelijk is.
Daniel schreef:Want stel nu dat je werkgever het abonnement betaald en dat een kilometerbundel is. Hoe zorg je dan, liefst met gebruik van één chipkaart, dat je die bundel alleen voor je woon-werkverkeer aanspreekt. Dan werkt een onbeperkt reisrecht op een traject of in een gebied nog altijd beter.
Als je werkgever de kilometerbundel betaalt, zijn dat de kilometers tussen woning en werk voor een bepaalde periode. Maakt toch niet uit of je die km's afboekt voor woonwerk of voor privé. De privé km's die je hebt gebruikt uit de km-bundel kom je aan het einde van de periode te kort voor de woonwerk ritten en die betaal je dan gewoon. (kan wel nadelig zijn als er een spits en dal tarief is en je privé in dal reist en woonwerk in de spits)