100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
De Gemeente Amsterdam heeft een 100 miljoen euro tellend contract getekend met het Franse bedrijf Alstom. Die gaan een nieuw beveiligings- en besturingssysteem leveren dat ervoor moet zorgen dat metro’s niet ontsporen of ergens tegenaan botsen.
http://www.infrasite.nl/news/news_artic ... anguage=nl
http://www.alstom.com/press-centre/2012 ... o-network/
http://www.infrasite.nl/news/news_artic ... anguage=nl
http://www.alstom.com/press-centre/2012 ... o-network/
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Honderd miljoen wel ja En dat geld komt uit de lucht vallen of zo?
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Amsterdam kennende is het naar verwachting operationeel in het voorjaar van 2045. Tot die tijd moet het netwerk wel ieder jaar 6 maanden dicht en kunnen de nieuwe metro's nog niet rijden. Lol
Alle grappen daargelaten hoop ik oprecht dat de installatie hiervan zonder (al te veel) problemen verloopt en de renovatie van de Oostlijn niet nog langer duurt.
Alle grappen daargelaten hoop ik oprecht dat de installatie hiervan zonder (al te veel) problemen verloopt en de renovatie van de Oostlijn niet nog langer duurt.
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Uit het Alstom persbericht:
The Municipality of Amsterdam, owner of the local metro infrastructure, has awarded Alstom a contract to deploy its signalling technology on the four existing metro lines and on the new North-South line, currently under construction. The system will enable automatic train operation, increased capacity and the realisation of energy savings. The total value of the contract is approximately €100 million.
The contract includes the design, manufacturing and supply of a complete CBTC (communication based train control) system, based on Alstom’s proven radio-based Urbalis solution. The contract covers the complete replacement of the train control, signalling and train supervision systems and associated communications networks. The re-signalling work will be done at night without any disruption to existing operations.
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Boekhouding 101: Via de componentenmethode kost zoiets niet zomaar direct 100 miljoen maar door een boekhoudingstruc wordt het afgeschreven over een periode van 30 jaar en dan kost het 'slechts' 3,3 miljoen per jaar. De betaling geschied dus met geleend geld.Fles schreef:Honderd miljoen wel ja En dat geld komt uit de lucht vallen of zo?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Wel zo makkelijk als je de treinen toch bij hetzelfde bedrijf koopt, al zal ook dit wel aanbesteed zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Hangt er natuurlijk heel erg veel vanaf wat de betalingsvoorwaarden zijn. De afschrijving kan wel 3,3 miljoen zijn, maar als Amsterdam in één keer 100 miljoen moet betalen, dan moet Amsterdam 100 miljoen betalen. En met geleend geld komen er nog rentekosten bij, waardoor je dus in totaal meer dan 100 miljoen kwijt bent. *O*deadlock schreef:Boekhouding 101: Via de componentenmethode kost zoiets niet zomaar direct 100 miljoen maar door een boekhoudingstruc wordt het afgeschreven over een periode van 30 jaar en dan kost het 'slechts' 3,3 miljoen per jaar. De betaling geschied dus met geleend geld.Fles schreef:Honderd miljoen wel ja En dat geld komt uit de lucht vallen of zo?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
De echte vraag is natuurlijk of 100Mio veel is voor een beveiligingssysteem. Daarbij is dat de totale contractomvang, dat betreft dus in ieder geval wat in porties betaalt moet worden tot en met de oplevering in 2017. Mogelijk ook onderhoud / onderdelen daarna.
Dat je het nodig hebt, staat buiten kijf. Dat oude systemen na verloop van tijd vervangen moeten worden is ook vrij zeker. Voor op elektronica gebaseerde systemen is een afschrijving over 30 jaar overigens erg lang.
Dat je het nodig hebt, staat buiten kijf. Dat oude systemen na verloop van tijd vervangen moeten worden is ook vrij zeker. Voor op elektronica gebaseerde systemen is een afschrijving over 30 jaar overigens erg lang.
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
En omdat we het over grote bedragen hebben, kan een procentueel kleine rente net teveel zijn aangezien Amsterdam bij 5% 5 mil. extra kwijt is... Hoeveel.winst maakt de gemeente nu? Als dit nu al relatief weinig is...VIRM schreef:Hangt er natuurlijk heel erg veel vanaf wat de betalingsvoorwaarden zijn. De afschrijving kan wel 3,3 miljoen zijn, maar als Amsterdam in één keer 100 miljoen moet betalen, dan moet Amsterdam 100 miljoen betalen. En met geleend geld komen er nog rentekosten bij, waardoor je dus in totaal meer dan 100 miljoen kwijt bent. *O*deadlock schreef:Boekhouding 101: Via de componentenmethode kost zoiets niet zomaar direct 100 miljoen maar door een boekhoudingstruc wordt het afgeschreven over een periode van 30 jaar en dan kost het 'slechts' 3,3 miljoen per jaar. De betaling geschied dus met geleend geld.Fles schreef:Honderd miljoen wel ja En dat geld komt uit de lucht vallen of zo?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Overigens heeft Rotterdam en de Randstadrail volgens mij ook Alstom beveiliging...
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Randstadrail (HTM+RET) heeft een beveiligingssysteem van Siemens.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Ok, Rotterdam alleen dan :) Maar hoe zit het dan met Metrolijn E?
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Het nieuwe beveiligingssysteem dat een paar jaar geleden via een aanbesteding is aangeschaft voor lijn A t/m D is van General Electric.webguy schreef:Overigens heeft Rotterdam en de Randstadrail volgens mij ook Alstom beveiliging...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Wat zijn de voordelen van dit nieuwe systeem? Wat bespaar je met dit systeem ten opzichte van het oude systeem? Het gelinkte bericht heeft het in ieder geval over energiebesparing, minder kans op storingen (ongevoelig voor koperdiefstal) en hogere capaciteit. Ik neem aan dat er ook minder ongevallen door gaan gebeuren. Wat levert dat op per jaar? Pas als je ook de baten weet kun je beoordelen of de kosten realistisch zijn (en hoe je ze boekhoudkundig weg kan werken, als je daardoor kan besparen op een aantal andere kosten helpt dat natuurlijk enorm).
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Ik neem in ieder geval aan dat het oude systeem afgeschreven is (of binnenkort zal zijn) en daarom vervangen dient te worden. Dat er dan wat stroom bespaard wordt is en meer capaciteit gerealiseerd kan worden een leuke meevaller...
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Plus voorbereid op automatisch rijden is natuurlijk ook altijd leuk :)
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
En als we kijken naar verschillende beveiligingssystemen, hoe kunnen de metro's van beide netwerken dan bij evt. noodzaak uitgrwisseld worden? En hoe zit het met het combitraject CS - Slinge?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Dat is simpel, de RET heeft gewoon beide systemen laten inbouwen in de nieuwste generatie metro's. Op lijn E wordt een ten noorden van CS overgeschakeld naar het andere beveiligingssysteem.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Misschien dat ze dit radiografisch systeem kunnen gebruiken om ook gelijk het omroepsysteem betrouwbaarder te maken?
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Misschien kunnen we die halfslachtige renovatie van de Amsterdamse metro eens goed oppakken. Dan denk ik aan automatische metro's zonder bestuurder en deuren op de perrons. De extra investering verdien je terug door te besparen op loonkosten.
immer kwaliteits posts
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Als je er vanuit gaat dat de investering in Nürnberg voor de volautomatische metrolijn 600 miljoen was, waarvan ongeveer 300 miljoen naar de bouw van de metrolijn zelf ging, ben je bijna 300 miljoen kwijt aan het volautomatiseren van de lijn. Als het GVB 150 metrobestuurders heeft die elk iets onder modaal salaris zitten dan ben je bijna 60 jaar bezig om die kosten terug te verdienen. Komt nog bij dat na ongeveer 30 jaar het materieel vervangen moet worden en het terugverdienen wordt een heel heel heel langdurig proces. Ik denk dat de keuze om de metro's te blijven voorzien van bestuurders kostentechnisch nog helemaal niet zo gek is.
Op de loonkosten na zijn er namelijk amper voordelen boven volautomatisch bediening t.o.v. semi-automatische bediening.
Op de loonkosten na zijn er namelijk amper voordelen boven volautomatisch bediening t.o.v. semi-automatische bediening.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Hogere frequenties?
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Hogere frequenties zijn ook bereikbaar met semi-automatische bediening, oftewel: metrobesturing die uit weinig meer bestaat dan op het drukken van knoppen terwijl de veiligheidsnormen (in hoeveelheid sensoren) wel vele malen lager kunnen liggen door menselijk ingrijpen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Met welk materieel?webguy schreef:Hogere frequenties?
Re: 100 miljoen voor nieuw beveiligingssysteem metro A'dam
Ik heb qua veiligheid liever een computer dan een of andere eikel waarvan je maar moet afwachten of hij wel goed geslapen heeft.Bee schreef:Hogere frequenties zijn ook bereikbaar met semi-automatische bediening, oftewel: metrobesturing die uit weinig meer bestaat dan op het drukken van knoppen terwijl de veiligheidsnormen (in hoeveelheid sensoren) wel vele malen lager kunnen liggen door menselijk ingrijpen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten