30 april: Vlucht met SAS van Schiphol naar Oslo Gardermoen
30 april tot 3 mei verblijf in Oslo
3 mei: treinreis Oslo - Göteborg, inclusief een nacht in Göteborg
4 mei: treinreis Göteborg - Kopenhagen, inclusief een nacht in Kopenhagen
5 mei: treinreis Kopenhagen - Amsterdam
Foto's van het vliegtuig heb ik niet, maar ik heb wel een foto vanuit het vliegtuig van Oslo, waar we overheen vlogen voordat we zouden landen op vliegveld Gardermoen, ongeveer 30 kilometer buiten de stad.

Vanaf Gardermoen zijn er directe treinverbindingen naar Oslo met de peperdure maar iets snellere Flytoget en de goedkopere trein van de NSB.
Aankondiging van de NSB-trein naar Oslo S en verder.
De trein komt het station binnenrijden. De trein heeft oranje en zwarte deuren. Sommige delen van de trein zijn namelijk onbemand, andere delen zijn wel bemand. Alle stoelen zijn klapstoelen, al werd mij niet helemaal duidelijk waarom. Ze hebben daarnaast een 2+3 opstelling zodat er lekker veel mensen kunnen zitten.
Hoe Oslo S eigenlijk heet? Zo:
Het tariefsysteem in en rondom Oslo wordt beheerd door Ruter. Ruter rijdt zelf geen diensten maar doet dat via onderaannemers, maar alle bus, tram en metrovoertuigen zijn wel in Ruter-huisstijl. De treinen zijn ook in het tariefsysteem opgenomen. De regio rondom Oslo bestaat uit een aantal zones en je koopt altijd een kaartje dat voor een hele zone geldig is, of kaartjes die van de ene naar de andere zone geldig zijn. Kaartjes voor 5 zones en meer mogen gebruikt worden in het hele vervoersgebied. Men is bezig alle kaartjes om te zetten naar een chipsysteem. Men heeft hiervoor dezelfde kaartlezers en kaartautomaten als de RET, sommige stations zijn daarnaast in ombouw en worden voorzien van poortjes. Kaartjes tot 24 uur kunnen als wegwerpkaart gekocht worden bij automaten of Narvesen, kaarten met een langere geldigheid moeten op een Reisekort gezet worden.
Kaartjes moeten bij elke reis gevalideerd worden. Dit kan door ze tegen een kaartlezer op een metrostation of in een voertuig te houden. Het is niet nodig uit te checken.
De Rådhusbrygge met links het raadhuis en rechts de Akershus Festning. Hier vertrekken ook veel lokale veerbootjes waaronder naar Bygdøynes, waar het spectaculaire Vikingschipmuseum te vinden is.
Het hostel Haraldsheim waar ik verbleef lag buiten het centrum, vlakbij metrostation Sinsen en treinstation Grefsen. Voor het viaduct is nog een tramhalte van lijn 17. Het eindpunt van die lijn ligt een halte verder, maar de meeste trams gaan daar over in lijn 13. Lijn 13 en 17 rijden met de lagevloerstrams omdat de eindpunten Jar en Rikshospitalet kopeindpunten zijn.
Hier een tram die bij de halte aankomt. Op 1 mei was het de Dag van de Arbeid en om die reden waren alle trams en bussen voorzien van Noorse vlaggetjes.
Ik liep via het station Grefsen naar het metrostation Storo. Vanaf het perron van station Storo kon ik deze trein richting Jaren.
Vanaf Storo nam ik de metro naar Majorstuen. Het metronet van Oslo bestaat uit een ringlijn met aftakkingen in het westen en het oosten. Alle metro's rijden op het gezamenlijke traject tussen Tøyen en Majorstuen. Bij Majorstuen zijn drie aftakkingen waardoor het een belangrijk overstapstation is.
In Oslo zijn de afgelopen jaren alle metro's vervangen door deze nieuwe metro's van het type MX3000. Waar vroeger de metro's rood waren zijn nu alle metro's wit met grijs. De metro's zijn ontworpen door Porsche en zijn bijna 3,2 meter breed. Naast de deuren staan er twee stoelen naast elkaar, bij de rij daartussen hebben ze een 2+3 opstelling van de stoelen. Doordat de metro's zo breed zijn levert dit geen enkel probleem met de doorstroming op. Als de deuren sluiten wordt er eerst Dørene lukkes omgeroepen, gevolgd door een alarmgeluid. Alle metrolijnen rijden elk kwartier over de hele lijn, behalve in het weekend en feestdagen, dan rijden ze 's ochtends elk half uur. Lijn 5 rijdt op de oostelijke tak elke 7,5 minuten en keert bij station Stortinget via een ondergrondse keerlus.
Vanaf Majorstuen nam ik lijn 1 naar Frognerseteren. Deze metrolijn heeft zeer korte perrons, waardoor de deuren van het laatste rijtuig gesloten blijven. De lijn is pas recent van bovenleiding naar derde rail omgebouwd en heeft nog steeds spoorwegovergangen. Her en der vind je nog een verdwaalde bovenleidingsmast.
Het uitzicht vanuit lijn 1 is erg mooi :)
Na terugkomst bij Majorstuen nam ik lijn 6 naar Jar, waar tramlijn 13 zijn eindpunt heeft na een stukje gezamelijk gereden te hebben met de metro
Daarna ging ik op bezoek bij een vriendin die een half jaar op Studentby Krinsjå woont, wat de uiteindelijke reden was voor mijn bezoek aan Oslo. Na afloop nam ik de metro terug naar het centrum, op metrostation Krinsjå.
De volgende dag besloot ik een retourtje naar Lillestrøm te maken. De trein van het vliegveld nam de zeer lange spoortunnel tussen Lillestrøm en Oslo S. Nu nam ik een stoptrein van de voorstadsdienst van Oslo waardoor ik alle stations langs deze lijn alsnog op de foto kon krijgen :)
In Lillestrøm nam ik de tijd om wat treinen op de foto te zetten. In Noorwegen kan je op het station gratis het spoorboekje halen voor alle binnenlandse treinen behalve de voorstadstreinen van Oslo. Rondom Oslo is daarnaast nog een ander spoorboekje verkrijgbaar met daarin juist de voorstadstreinen van Oslo, inclusief een lijndiagram met alle stations (nergens op internet te vinden). Daarnaast zijn op heel veel stations tv-schermen geïnstalleerd waarop de vertrektijden van de eerstvolgende treinen vermeld staan.
Meteen na aankomst kwam deze goederentrein met lege wagons voor boomstammen voorbij, de foto is daarom wat matig:
Gevolgd door de trein naar Lillehammer:
De voorstadstrein naar Oslo S en Kongsberg:
De voorstadstrein naar Dal:
De trein naar Dal samen met de trein naar Oslo die ik daarna zou nemen:
Maar voordat ik terug naar Oslo zou gaan wilde ik eerst nog de internationale trein naar Karlstad (in Zweden) op de foto zetten. Het bleek een trein van Varmlandtrafik te zijn die ik ook in Oslo op de foto had gezet. Ik had gehoopt op een mooie zwarte trein van de SJ, maar dat bleek niet het geval te zijn
Op de terugweg besloot ik bij Bryn uit te stappen en naar het metrostation Brynsang 300 meter verderop te lopen, om nog wat metro's op de foto te zetten. Lijn 2 naar Ellingsrudåsen:
Door heel ver in te zoomen kon ik een lijn 3 richting Oslo zien terwijl er een lijn 4 richting Bergkrystallen aankomt bij station Høyenhall.
En daarna komt de metro aan op Brynsang:
Tenslotte nog wat foto's van trams en bussen in de binnenstad.
Later volgt de rest :)