Op het station in Lelystad werden vragenlijsten uitgedeeld om onderweg in te vullen.
Er reden zowel een intercity (VIRM) als een sprinter (SLT), beiden in een uursdienst. We vertrokken vanuit Lelystad met de sprinter. Het eerste stukje rijdt de trein dezelfde route als de treinen al jaar en dag rijden naar Lelystad Opstelterrein:
En dan begint het stuk door de polder pas echt. De enorme hoeveelheid windmolens in de Flevopolder is uiteraard goed te zien vanuit de trein.
En na ongeveer 10 minuten rijden doemt Dronten op. Helaas ook hier de haast onvermijdelijke geluidsschermen.
Het station in Dronten is nog in aanbouw. Het perron is grotendeels wel klaar, maar de voorzieningen onder het viaduct moeten nog de komende 6 weken afgemaakt worden. Een groot deel van het perron is overkapt met een glazen overkapping die redelijk goed beschermd tegen de wind (zolang de wind niet verkeerd staat..), buiten de overkapping was het wel meteen winderig. Verder is er een kleine halfopen wachtruimte in het stationsgebouwtje.
Dronten is viersporig aangelegd zodat de intercity's de sprinter hier kunnen passeren, al zal dat in de komende dienstregeling nog niet gebeuren. Het perron aan de overzijde ligt op flinke afstand:
Daarna ging de rit weer verder via de polder en tunnel onder het Drontermeer. Het landschap was met de lekkere herfstzon van vanmiddag mooi om te zien, erg leeg, maar dat hoort nu eenmaal bij het gebied. Van de tunnel onder het Drontermeer merk je niet zoveel, je gaat er met een flinke vaart doorheen en binnen een minuut ben je weer aan de andere kant.
Vanaf daar duurt het niet lang meer tot station Kampen Zuid.
Kampen Zuid ligt in een flauwe bocht, zoals op deze foto goed te zien is:
Helaas is de afstand tussen trein en perron daarmee wel aan de grote kant, de uitschuiftreden van de SLT waren te smal om dat verschil te overbruggen.
In Kampen Zuid is een stationsgebouwtje neergezet dat vergelijkbaar is met het gebouw in Dronten. Helaas is hier geen overkapping langs het perron gebouwd waardoor je alleen in het gebouw kan schuilen bij regen of wind. Dat is op het perron aan de zuidzijde (richting Zwolle) niet zo erg, maar het gebouw aan de noordzijde (richting Lelystad) is aan één zijde open gelaten waardoor dat zich wel als een tochtgat zal ontwikkelen.
Hieronder zie je een foto van het gebouwtje aan de zuidzijde. De spoorlijn in de verte is het traject richting Zwolle, rechts ligt de N50.
Het uitzicht vanaf het perron is mooi en groen:
En weer verder. Vanaf Kampen Zuid is het nog maar een klein stukje naar de IJsselbrug bij Zwolle. Eerst de A28 over, vervolgens via een fly-over aantakken op de bestaande spoorlijn Amersfoort-Zwolle en je bent al bijna in Zwolle.
In Zwolle aangekomen stond de intercity naar Lelystad er nog (we waren iets te vroeg aangekomen ten opzichte van de dienstregeling). Die genomen en na een rustig en comfortabel ritje (de VIRM schommelde amper) kwamen we weer aan in Lelystad.
Nog wat foto's van de terugrit:
Bij Kampen Zuid wordt een flinke parkeerplaats opgetrokken, zodat het een P&R-locatie wordt:
Nog meer windmolens
Lelystad opstel, inclusief wat materieel dat we niet lang meer zullen zien
Al met al een mooie nieuwe spoorlijn. De rit was comfortabel, zowel de SLT als de VIRM reden stabiel rond zonder te schommelen of te bonken. De stations in wording zien er goed uit, maar hopelijk worden er in Kampen Zuid nog wel wat voorzieningen getroffen om het wachten wat prettiger te maken.
Enjoy!