Voor de geïnteresseerden hieronder het MobiliteitsAanpak Amsterdam 2025 in pdf:
http://static3.parool.nl/static/asset/2 ... et_713.pdf
Ze hebben de 14 omgelegd om het vervallen stuk van lijn 10 in Zeeburg op te vangen.tsov schreef:Oost is redelijk op de schop gegaan toen lijn 10 naar het Azartplein ging rijden in 2004.
Als er nu "ineens" allemaal grote wijzigingen doorgevoerd moeten worden kan je toch concluderen dat de bestuurders slecht anticiperen en de laatste jaren de boel te weinig in de gaten gehouden hebben?Chauf21 schreef:Dat er nu ineens allerlei grote wijzigingen op handen zijn, is deels ingegeven door ingrijpende veranderingen in de organisatie en veranderende verkeer- en vervoerbewegingen door de jaren heen.
Dat de focus op CS achterhaald is, dat ben ik nu met je eens, maar dat was het ten tijde van het aanleggen niet.R-Flow schreef:Het is 2012 en 95% van het railnet in Amsterdam is nog steeds op het CS gefocust. Er liggen geloof ik al sinds begin vorige eeuw plannen op tafel om Zuid een meer centrale rol te geven. Kortom, het is schijnbaar al decennia lang duidelijk dat de huidige situatie waarbij alles dwars door het centrum moet tot aan Noord niet helemaal wenselijk is. Er gebeurt alleen weinig.
Het is een beetje irritant dat je steeds je berichten aanpast, maar ook hier dan nog maar even een reactie op.Als er nu "ineens" allemaal grote wijzigingen doorgevoerd moeten worden kan je toch concluderen dat de bestuurders slecht anticiperen en de laatste jaren de boel te weinig in de gaten gehouden hebben?
Er wil nog wel eens wat veranderen in meer dan 110 jaar tijd...Chauf21 schreef:Dat de focus op CS achterhaald is, dat ben ik nu met je eens, maar dat was het ten tijde van het aanleggen niet.
De aanleg van de N/Z-lijn is door zo'n beetje iedere kenner in het buitenland afgeschoten destijds. Amsterdam was in hun ogen simpelweg niet geschikt voor dergelijke metrolijnen. Het geld kon beter geïnvesteerd worden in verbindingen om het centrum heen en de regio in. Verder moest het tramnet compleet op de schop en sterk gemoderniseerd worden. Voor zover ik mij kan herinneren waren dat de conclusies eind jaren '90.Chauf21 schreef:Dat er helemaal niets wordt gedaan, ben ik niet met je eens.
Het toenemende belang van de ZuidAs is iets dat pas de laatste vijftien jaar is gaan spelen. In 1999 is de Amsterdamse raad dan ook akkoord gegaan met de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Je kan ervan uitgaan dat men zo'n vijf jaar daarvoor al wel inzag dat er iets moest gaan veranderen. Er is dus behoorlijk wat gebeurd. Het pijnlijke is alleen dat de aanleg van de Noord/Zuidlijn niet zonder problemen gepaard ging en dat veranderingen daardoor keer op keer uitgesteld werden.
Je kan daardoor niet zeggen dat men weinig doet.
Een keer wat aanpassen kan gebeuren toch? Anyway, het was al lang bekend dat die N/Z-lijn nooit in 2011 af kon zijn. Alles ophangen aan die tegenslagen gaat er bij mij echt niet in. Vind het sowieso beetje raar dat alles van die N/Z-lijn afhankelijk zou zijn. Heel West, Nieuw-West, Oost en Zuidoost (en alles dat via die gebieden de stad in komt) heeft helemaal geen boodschap aan die lijn.Chauf21 schreef:Het is een beetje irritant dat je steeds je berichten aanpast, maar ook hier dan nog maar even een reactie op.
Zoals gezegd, het besluit tot aanleggen van de NZ-lijn is al in 1999 gegeven. Het is logisch dat je ingrijpende wijzigingen in het OV-net daarop afstemt. De beoogde veranderingen hadden dan misschien ook wel al tien jaar geleden doorgevoerd kunnen worden als de NZ-lijn geen tegenslagen had gekend.
Eerst zeg je dat er niets gebeurd, nu zeg je dat er verkeerde keuzes gemaakt zijn. Dat zijn twee verschillende dingen.R-Flow schreef:De aanleg van de N/Z-lijn is door zo'n beetje iedere kenner in het buitenland afgeschoten destijds. Amsterdam was in hun ogen simpelweg niet geschikt voor dergelijke metrolijnen. Het geld kon beter geïnvesteerd worden in verbindingen om het centrum heen en de regio in. Verder moest het tramnet compleet op de schop en sterk gemoderniseerd worden. Voor zover ik mij kan herinneren waren dat de conclusies eind jaren '90.
Dat doe ik ook niet. Ik breng alleen de nuance aan.R-Flow schreef:Alles ophangen aan die tegenslagen gaat er bij mij echt niet in.
Het OV is allang geen rationele aangelegenheid meer, maar is een politiek spel geworden. Daar kunnen suboptimale oplossingen uit voortkomen ja. Er zijn landen waar ze dat anders doen en daar worden ook andere resultaten geboekt.R-Flow schreef:Maar ja, dat konden ze nou eenmaal niet aan het publiek verkopen.
Haha dat sowieso. :DAlargule schreef:Tsja. Over de NZ-lijn, wat men indertijd al wist maar niet publiekelijk maakte en of deze lijn er überhaupt wel had moeten komen, kunnen we volgens mij boeken volschrijven.
Er is begin dit jaar (of eind vorig jaar) ook een heel rapport naar buiten gebracht met tal van plannen en ideeën hoe het net hier op de schop zou moeten. Dat hebben we destijds ook hier uitgebreid besproken. Wat mij niet helemaal duidelijk is: Borduurt dit nieuwe document nou daarop voort?Alargule schreef:Maar om de discussie in dit topic een beetje gefocust te houden lijkt het me beter om de NZ-lijn als een gegeven te beschouwen en het voorgestelde beleid in de MobiliteitsAanpak inhoudelijk te bediscussiëren.
Ja, het plan van 2040 is een visie. De MobiliteitsAanpak is een uitwerking van die visie. Staat ook keurig toegelicht in het document zelf (pagina 7).R-Flow schreef:Er is begin dit jaar (of eind vorig jaar) ook een heel rapport naar buiten gebracht met tal van plannen en ideeën hoe het net hier op de schop zou moeten. Dat hebben we destijds ook hier uitgebreid besproken. Wat mij niet helemaal duidelijk is: Borduurt dit nieuwe document nou daarop voort?
Het een sluit het ander niet uit.Chauf21 schreef:Eerst zeg je dat er niets gebeurd, nu zeg je dat er verkeerde keuzes gemaakt zijn. Dat zijn twee verschillende dingen.
Voor mij heeft dat echt weinig betekenis want betrokkenen wisten dat die metro niet ging rijden in 2011.Chauf21 schreef:Dat doe ik ook niet. Ik breng alleen de nuance aan..
Dat is iets waar we het volkomen over eens zijn.Chauf21 schreef:Het OV is allang geen rationele aangelegenheid meer, maar is een politiek spel geworden. Daar kunnen suboptimale oplossingen uit voortkomen ja. Er zijn landen waar ze dat anders doen en daar worden ook andere resultaten geboekt.
Ik kan het document nu even niet gedetailleerd bekijken, maar staat er ook concreet in hoe ze die lijnen willen versnellen?Bee schreef:Er worden wel een aantal concrete plannen voor het OV aangetipt, met daarbij het duidelijkste de versnelling van de lijnen 1, 2, 9, 13, en 17.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten