Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ik zag laatst wat foto's van de Skytrain die in Düsseldorf in gebruik is:
Als je dat vergelijkt met de metrolijnen in de Bijlmer:
... dan vind ik de Skytrain minder lelijk: de constructie is veel lichter en heeft minder impact op de omgeving. Is vast ook veel goedkoper per kilometer om aan te leggen.
Ik zie ook nog een ander voordeel: deze hangende monorail zal niet snel last hebben van geblokkeerde rails als het sneeuwt of van bevroren wissels: er kan immers geen sneeuw tussen de spoorstaven vallen.
Bee schreef:Ik zie ook een nadeel: als er door een slingerende hamer een voertuig ontspoort dan zijn alle inzittenden dood. Vraag maar in Wuppertal :X
Er is één keer een ernstig ongeluk gebeurd door een zeer domme menselijke fout. Er waren toen vijf doden en 46 gewonden. Maakt dat zo'n systeem dan meteen onbruikbaar? Hoe kijk jij dan aan tegen al die vliegtuigen die jaarlijks naar beneden vallen? (Om maar niet te spreken van al die auto's die jaarlijks in de winter tegen een boom glijden)...
Bee schreef:Als je alleen met voordelen komt voor jouw systeem dan kom ik wel met een nadeel om even wat lucht uit het kasteel te halen :)
'Jouw' systeem heeft hetzelfde nadeel: er zijn gister nog twee doden gevallen bij een ongeluk met een tram in Knokke-Heist. En de sneltram in Amstelveen heeft inmiddels ook al twee doden opgeleverd.
Ok, beetje flauwe reactie. Maar ik ben wel nieuwsgierig wat je er echt van vindt: het is een bestaand systeem en ik vraag me af of zo'n systeem in Nederland ook zou kunnen functioneren. Ik zie zelf niet zo gauw een nadeel aan dit systeem, behalve misschien dat het nog steeds niet echt mooi is: een nadeel is misschien dat je OVERAL van die masten nodig hebt, ook op plaatsen waar best gewoon een tram gelijkvloers zou kunnen rijden.
Maar help mij eens een beetje: noem eens een nadeel?
- Stations kunnen niet op de begane grond gebouwd worden, want mensen moeten onder de rails door kunnen lopen. Bij normale sporen kan je er ook overheen. Stations zijn hierdoor duurder dan nodig.
- Onderhoud is veel lastiger omdat je boven je macht moet werken, van bovenaf wordt het heel lastig.
- Je kan het moeilijker afschermen van geluidsoverlast omdat het gedeelte dat herrie maakt (de wielen) het hoogste zit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bee schreef:- Stations kunnen niet op de begane grond gebouwd worden, want mensen moeten onder de rails door kunnen lopen. Bij normale sporen kan je er ook overheen. Stations zijn hierdoor duurder dan nodig.
Dat klopt, dat is een nadeel. En het is bovendien extra lelijk. Hoewel het in de stad ook als voordeel gebruikt kan worden: je kunt bijvoorbeeld uitstappen op de eerste verdieping van een winkelcentrum.
Bee schreef:- Onderhoud is veel lastiger omdat je boven je macht moet werken, van bovenaf wordt het heel lastig.
Misschien: maar dat nadeel heb je ook als je aan de bovenleiding van een tram moet werken. Lijkt me niet echt een probleem.
Bee schreef:
- Je kan het moeilijker afschermen van geluidsoverlast omdat het gedeelte dat herrie maakt (de wielen) het hoogste zit.
Dat kan een probleem zijn. Maar ik las op de site dat dit systeem behoorlijk geruisloos is. Ik zal dat eens controleren als ik ter plekke ben. In ieder geval heb je geen last van knarsen in de bochten, zoals trams en treinen dat zo verschrikkelijk hebben...
Ik bedenk me ineens dat ik nog een rondje op de plank heb liggen waar dat zweefding inzit (kun je volgens mij gewoon in met een NRW-ticket). Maar weer eens kijken of het wat is voor binnenkort...
Ik heb nu alledrie de netten in het Ruhrgebied bereden, het is een erg leuke ervaring kan ik zeggen :) Al zit er wel erg veel verschil tussen het handbediende net in Wuppertal en de automatisch rijdende netten in Düsseldorf en Dortmund. Je moet in ieder geval geen hoogtevrees hebben! (dat heb ik wel..)
Alledrie de netten zijn toegankelijk met een Länderticket.
Rick Visser schreef:In ieder geval heb je geen last van knarsen in de bochten, zoals trams en treinen dat zo verschrikkelijk hebben...
Waarom denk je dat?
Zoals je weet wordt het geknars van treinen en trams in bochten veroorzaakt door het lengteverschil in binnen- en buitenbocht, De voertuigen hebben geen differentieel waardoor de stalen wielen over de stalen rails gaan schrapen.
Dat lengteverschil is bij de skytrain een stuk kleiner: de wielen zitten nauwelijks 30 cm uit elkaar.
Bovendien zijn de geleidewielen gemaakt van hard rubber en zullen dus sowieso niet knarsen: http://www.monorails.org/tmspages/TPSiemsu.html
Ronald schreef:Ik bedenk me ineens dat ik nog een rondje op de plank heb liggen waar dat zweefding inzit (kun je volgens mij gewoon in met een NRW-ticket). Maar weer eens kijken of het wat is voor binnenkort...
Ja ik wil ook weleens :Y
En die in DOrtmund, waar sluit die aan op de S-Bahn?
Ik heb in augustus in die SkyTrain gezeten en vond het een stuk prettiger dan de Schwebebahn in Wuppertal. Zoals Bee al zei, remt deze af voor de bochten (helemaal niet fors) en hierdoor blijven de wagens redelijk recht hangen ipv helemaal te kantelen zoals dat bij de Schwebebahn wel gebeurt. Volgens mij gaat de Schwebebahn ook harder en het hobbelt meer dan de Skytrain.
De TAU, een automatische mini-metro op meterspoor en stalen wielen, bedoeld voor de stad Luik. Helaas is dit veelbelovende project zonder genade afgeschoten toen de participerende fabrikant werd ingelijfd door de producent van die andere minimetro, de VAL.
Over het nadeel van de dure stations in de hoogte van de Skytrain;
Je zou in sommige gevallen ook een station gelijkvloers kunnen bedenken, of zelfs onder het maaiveld als je een mooi historisch plein oid. zou willen sparen. Je kan toch een stukje tunnelbak maken waar die Skytrain doorheen gaat? Alleen hangt ie dan aan het plafond van de tunnelconstructie. :D
Dat TAU-project was een van de vele kansloze proefballonnen van BN in de jaren 80. Het is dat die toko door Bombardier is overgenomen ergens in de jaren negentig want anders waren ze allang ten onder gegaan aan de belachelijke dingen die zich bij die fabrikant afspeelden. Bombardier probeert nu opnieuw van die fabriek af te komen (sluiting is voorzien in 2014 tenzij de NMBS daar hun nieuwe voorziene megaorder plaatst) maar dat hangt dus verder van de NMBS af.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.