Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
In één woord prachtig, het nieuwe Rotterdam Centraal! Samen met het vernieuwde Arnhem is het een van de eerste grote stations waar de vernieuwing zover is gevorderd. En wat een verschil met vroeger, ik blijf me verbazen.
Daniël schreef:Hoorde van m'n vader trouwens dat die al ergens gelezen had dat machinisten klagen dat ze bij laagstaande zon en komend uit Delft verblind worden door het glimmende dak van de hal. Wellicht dat Dexter daar nog meer over weet te vertellen?
Het dak van de nieuwe hal is letterlijk oogverblindend ja. Dit probleem speelt al een tijdje en het is inderdaad erg hinderlijk. Vooral als de zon net is opgekomen en je over de fly-over vanuit Sdm binnenkomt, glimt het dak je zo tegemoet dat je zodanig verblind word dat je bijna niks meer kan zien. Ik ontving voor de zomervakantie een berichtje dat men nu bezig is om te kijken of er een aanpassing aan het dak gedaan kan worden. Daarna ben ik niet meer tijdens een zonsopkomst vanuit Sdm Rtd binnengereden, dus ik weet niet of er al iets aan is gedaan.
Ook ik heb afgelopen donderdag kennis gemaakt met het nieuwe Rotterdam Centraal. En ik vind het een mooi station geworden.
Wat voor mij ook een zeer groot pluspunt is dat de tegels op de vloer niet spek glad zijn en dat ik met mijn handicap er goed kan lopen. Wel vind ik een nadeel dat de vloer in de stationshad enig hoogte verschil bevat. Waarvoor dit nodig is is mij volstrekt onduidelijk.
Al met al is heb een mooi gebouw en een mooie tunnel geworden waar ik nog vaak met plezier kom.
Ik heb het uiteindelijk zondagmiddag even heel vlug gezien, daar ik moest overstappen van spoor 9 naar 16... Mijn vlugge impressie was dat het een erg ruim, licht en mooi station is geworden, ik denk dat het alleen nog maar mooier kan worden richting de voltooiing. K hoop hier binnenkort weer terug te komen als ik m'n zus weer opzoek :).
Proud Titans Supporter Ach, zak er toch allemaal in
Vind het erg mooi geworden, past ook goed bij de Rotterdamse binnenstad. Ergens moest het mij denken aan een uit de kluiten gewassen station Bijlmer ArenA. Vooral door de hoogte op sommige punten, afwerking met hout en staal en hoeveelheid licht.
Bee schreef:De stationstunnel is gebaseerd op het ontwerp van de tunnel in Leiden.
Komen er ook banken en staantafel a la Leiden in Rotterdam? Ik vind dat zo ongelooflijk irritant dat de paden daardoor veel te smal worden. Het is wel fijn dat je samen kunt eten als persoon A iets bij toko 1 koopt en persoon B bij toko 2; maar soms zijn er ook reizigers op stations; en die willen soms gewoon een trein halen.
In Rotterdam is er wel veel meer ruimte in de winkeltjes zelf voor dat soort dingen, zover het toegestaan wordt (al lijkt het me niet echt iets verbiedbaars)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
KM46 schreef:Ook ik heb afgelopen donderdag kennis gemaakt met het nieuwe Rotterdam Centraal. En ik vind het een mooi station geworden.
Wat voor mij ook een zeer groot pluspunt is dat de tegels op de vloer niet spek glad zijn en dat ik met mijn handicap er goed kan lopen. Wel vind ik een nadeel dat de vloer in de stationshad enig hoogte verschil bevat. Waarvoor dit nodig is is mij volstrekt onduidelijk.
Al met al is heb een mooi gebouw en een mooie tunnel geworden waar ik nog vaak met plezier kom.
Het hoogteverschil schijnt nodig te zijn omdat de tunnel dieper ligt als de oude tunnel, om voldoende ruimte en hoogte te krijgen onder de sporen door, onder de stationshal ligt echter het metrostation, waardoor men bij de stationshal omhoog moest.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken! NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dat is wel een logische verklaring, maar het metrostation is toch ook nieuw gebouwd. Dan houd je daar toch rekening mee? In ieder geval is het hoogte verschil niet goed zichtbaar, er had wel wat contrast aangebracht mogen worden. Overigens vind ik de geleidelijnen er maar een beetje Aldi uitzien, er los opgeschroefd van 'ohja, dat moest ook nog'.
Karl schreef:Dat is wel een logische verklaring, maar het metrostation is toch ook nieuw gebouwd. Dan houd je daar toch rekening mee? In ieder geval is het hoogte verschil niet goed zichtbaar, er had wel wat contrast aangebracht mogen worden. Overigens vind ik de geleidelijnen er maar een beetje Aldi uitzien, er los opgeschroefd van 'ohja, dat moest ook nog'.
Het metrostation is natuurlijk een gedeelte van het bestaande oude metrostation, en daar zit je toch aan een bepaalde hoogte vast.
Daarnaast vind ik het hoogteverschil in Rotterdam minder vervelend als dat in Amsterdam, als je daar via spoor 2 naar beneden komt, heb je ook nog eens verkantingen in de helling.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken! NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dat zijn tijdelijke geleidelijnen, die kunnen er weer gemakkelijk af als er weer wat verandert op de bouwplaats. Ze zien er inderdaad wat goedkoop uit, dat zijn ze dan waarschijnlijk ook :)
Het station en de tunnel zijn nog niet af (zie bijvoorbeeld de houten trappen). Wellicht dat de loopstromen (en daarmee de geleidelijnen) dus nog wat gaan veranderen.
Elk perron gaat ook nog tijdje buiten dienst de komende tijd. Ik neem aan dat ze dan de geleidelijnen naar de afgesloten perrons verwijderen en daarom zal men wel voor tijdelijke gekozen hebben.
Het allerlaatste stukje van de oude kap wordt nu ook gesloopt.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken! NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Afgelopen week is het eerste deel van de OVC- poortjes geplaatst aan de centrumzijde.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken! NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Justin schreef:Ja en op dat stukje ben ik al 2x op mijn bek gegaan :X
Voor mij was het erger toen ik (na jaren contactlenzen dragen) een paar dagen een bril moest dragen om m'n ogen even rust te geven. Hele perspectief veranderde, dus ook op één dag meerdere keren onderuit gegaan
Ennes schreef:Afgelopen week is het eerste deel van de OVC- poortjes geplaatst aan de centrumzijde.
Oh ja, dat vergeet ik steeds in dit topic te melden. Ziet er wel goed uit, niet van die lompe poortjes zoals in de rest van het land maar een lager model zodat je tunnel nog steeds kunt zien vanaf de hal. :)