Het emplacement van Enschede is aan vervanging toe en kent door historische groei, zoals de voormalige GOLS-lijnen, nogal wat beperkingen. Zo moet er voor het wassen van treinstellen vanaf het opstelterrein over de doorgaande sporen gekruist worden naar de wasstraat. Dit levert veel rangeerbewegingen op met daarbij uiteraard overlast. Door het emplacement opnieuw in te richten worden deze rangeerbewegingen verminderd en doordat het spoor naadloos wordt aangelegd ook de overlast beperkt.
Het eerste perron (1-2) wordt verlengd, zodat ook hier intercity's kunnen halteren. Daarnaast worden de treinen vanuit Duitsland voortaan op spoor 4b afgehandeld, wat voor de reizigers een grote omweg via de spoorovergang bij het Stadskantoor scheelt. Het Duitse en Nederlandse spoor blijven wel fysiek gescheiden omdat dat goedkoper is in de aanleg.
De wasstraat en het Nedtrain gebouw worden van de zuidkant naar de noordkant van het emplacement verplaatst, terwijl de Q-park P+R parkeerplaats juist van de noordkant naar de zuidkant verplaatst.
Onderstaande filmpjes geven weer hoe het er uiteindelijk uit komt te zien en hoe de tijdsplanning loopt.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HFV82DRFSRg[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Z_ZmpvASX9c[/youtube]
Een groot deel van de werkzaamheden wordt uitgevoerd zonder de treindienst te onderbreken, maar om het emplacement zelf opnieuw aan te leggen zal er een 6-weekse buitendienststelling zijn. In deze periode zullen de treinen niet verder rijden dan Enschede Drienerlo, vanwaar met de bus verder gereisd kan worden. DB Regio zal voor vervangend vervoer zorgen richting Duitsland.
Er is inmiddels al begonnen met voorbereidende werkzaamheden aan o.m. de Prinsessentunnel, de voormalige P+R en kabel- en leidingenwerk rondom de technische ruimte op het stallingsterrein van Connexxion.
Voor meer info, zie de Projectpagina van ProRail
Zodra er meer foto's zijn, zal ik ze hier posten.