Trein Veendam - Stadskanaal
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Maurice de Hond heeft echter onlangs een peiling gehouden dat de meerderheid van de Nederlanders nog altijd meer geld geïnvesteerd ziet worden in het spoor dan in het wegennet. (c) RTL
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Wat je vrij consequent met tramprojecten ziet is dat aardig wat mensen voor aanvang zwaar tegen zijn maar als de tram eenmaal rijdt hoor je daar nooit meer wat van.
En mensen zijn niet alleen niet in staat om hun toekomstige gedrag en wensen met enige accuratesse te voorspellen, maar ze weten zelfs nieteens wat hun huidige gedrag is. Toen in Stockholm rekeningrijden werd ingesteld, opgeheven en opnieuw ingesteld scheelde dat van de ene op de andere dag 20% in autoverkeer in de spits. Maar als mensen erom gevraagd werd zeiden ze dat ze niks anders deden dan voorheen. Terwijl 20% dat toch echt deed.
En mensen zijn niet alleen niet in staat om hun toekomstige gedrag en wensen met enige accuratesse te voorspellen, maar ze weten zelfs nieteens wat hun huidige gedrag is. Toen in Stockholm rekeningrijden werd ingesteld, opgeheven en opnieuw ingesteld scheelde dat van de ene op de andere dag 20% in autoverkeer in de spits. Maar als mensen erom gevraagd werd zeiden ze dat ze niks anders deden dan voorheen. Terwijl 20% dat toch echt deed.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Tramprojecten in gebieden waar de tram nog niet bestaat stuiten vaak op bezwaren van mensen die niet bekend zijn met het fenomeen tram. Met treinen zal dat niet heel veel anders zijn, al is het grote publiek daar wel bekender mee door de landelijke uitstraling van de trein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Er spelen een aantal zaken. Zoals hiervoor al gezegd, de spoorlijn Stadskanaal-Emmen zal er niet komen. Veel te hoge kosten ten opzichte van de beperkte meerwaarde. Op zijn best ben je even lang onderweg op Emn-Gn als met de Qliner, maar dan wel een stuk duurder (treintarief is duurder én de omweg maakt het duurder). Datzelfde speelt bij Veendam-Groningen ook al. Je besparing op de busexploitatie is niet groot genoeg om zo'n investering terug te verdienen want het zijn allemaal dunne lijnen. Drenthe ziet de bui al hangen dat ze stevig mee moet gaan betalen en heeft daar terecht geen zin in. Op zijn best wordt dat een langdurig getouwtrek wat tot niets leidt.
Het niet doortrekken naar Emmen slaat eigenlijk de m.i. enige zinvolle reden tot doortrekking onder het project weg: Stadskanaal is niet sterk genoeg op Groningen gericht om een treinverbinding echt lonend en zinvol te maken. Ten opzichte van Veendam is de binding met Groningen veel minder, daarnaast is de omwegfactor per trein nog groter. Je moet je dus afvragen wie je er een plezier mee doet. Scholieren niet, die zijn duurder uit en niet sneller. Studenten maakt het niks uit, die reizen toch gratis, maar daarvoor is treinvervoer vanuit de vervoerder gezien weer duurder. Voor forensen is het zeker niet sneller, gezien de acentrische ligging van de beide opties voor een station. Besparing op je busexploitatie is nauwelijks aanwezig en rechtvaardigt m.i. zeker geen investeringen in de grootte van al minimaal € 63 miljoen (station bij het oude Stadskanaal HS) tot € 75 miljoen (station bij Philips). De ervaring bij dit soort projecten is dat de uiteindelijke kosten nog wel 10-20% zullen oplopen in deze fase van de plannen. Dan kom je op een reële schatting van € 70 tot € 90 miljoen. Ik heb nog geen voldoende steekhoudende argumenten gehoord om zo'n bedrag te gaan investeren.
Dus als het toch doorgaat dan zullen daar met name politieke argumenten aan ten grondslag liggen en geen inhoudelijke. We gaan het zien.
Het niet doortrekken naar Emmen slaat eigenlijk de m.i. enige zinvolle reden tot doortrekking onder het project weg: Stadskanaal is niet sterk genoeg op Groningen gericht om een treinverbinding echt lonend en zinvol te maken. Ten opzichte van Veendam is de binding met Groningen veel minder, daarnaast is de omwegfactor per trein nog groter. Je moet je dus afvragen wie je er een plezier mee doet. Scholieren niet, die zijn duurder uit en niet sneller. Studenten maakt het niks uit, die reizen toch gratis, maar daarvoor is treinvervoer vanuit de vervoerder gezien weer duurder. Voor forensen is het zeker niet sneller, gezien de acentrische ligging van de beide opties voor een station. Besparing op je busexploitatie is nauwelijks aanwezig en rechtvaardigt m.i. zeker geen investeringen in de grootte van al minimaal € 63 miljoen (station bij het oude Stadskanaal HS) tot € 75 miljoen (station bij Philips). De ervaring bij dit soort projecten is dat de uiteindelijke kosten nog wel 10-20% zullen oplopen in deze fase van de plannen. Dan kom je op een reële schatting van € 70 tot € 90 miljoen. Ik heb nog geen voldoende steekhoudende argumenten gehoord om zo'n bedrag te gaan investeren.
Dus als het toch doorgaat dan zullen daar met name politieke argumenten aan ten grondslag liggen en geen inhoudelijke. We gaan het zien.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Het gaat om een project wat 50 - 60 miljoen euro is. Waar zijn die honderden miljoenen dan voor nodig, die je aanhaalt? De Grieken (A) ?njoy schreef:Wat Statler schrijft is geen speld tussen te krijgen.
Waarom zou je honderden miljoenen uitgeven aan een project waarvan slechts een paar reizigers (die tussen Stadskanaal en Emmen) daadwerkelijk profiteren. Ik begrijp wel dat het er op de landkaart leuk uitziet als er een spoorlijn ligt tussen Stadskanaal en Emmen, maar wie wat rationeler naar die spoorlijn kijkt ziet dat het niet haalbaar is.
En qua reizigers het stuk tussen Veendam - Stadskanaal trekt, is de verwachting 1200 reizigers. (Vergelijk met IC Den Haag - Brussel, die zit op 500 reizigers per dag.) Terug naar Emmen - Stadskanaal wat een grotere populatie telt, tov Veendaam - Stadskanaal zowel in bedrijvigheid en inwoners, zal dus zeker een hoger aantal reizigers halen.
Volgens mij zijn er nog wel tabelletjes van andere noordelijke lijnen, qua reizigersaantallen. Wellicht kan iemand die plaatsen om een vergelijking te krijgen. (Perspectief plaatsen.) Zelf ben ik de tabellen even kwijt, door een crash. -o-
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
1200 reizigers. Dat is net voldoende om een station te rechtvaardigen, geen spoorlijn. -o-
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
50 tot 60 miljoen voor 1200 reizigers..... Dan kunnen we het beter aan de Grieken schenken. Grotere indirecte effecten.WillemGN schreef:Het gaat om een project wat 50 - 60 miljoen euro is. Waar zijn die honderden miljoenen dan voor nodig, die je aanhaalt? De Grieken (A) ?
Hoe kan je dit vergelijken met elkaar? Die spoorlijn van Den Haag naar Brussel ligt er namelijk al.En qua reizigers het stuk tussen Veendam - Stadskanaal trekt, is de verwachting 1200 reizigers. (Vergelijk met IC Den Haag - Brussel, die zit op 500 reizigers per dag.) Terug naar Emmen - Stadskanaal wat een grotere populatie telt, tov Veendaam - Stadskanaal zowel in bedrijvigheid en inwoners, zal dus zeker een hoger aantal reizigers halen.
Ook hier geldt; Die infrastructuur is al aanwezig. De kosten om dit op te starten zijn echt bizar hoog.Volgens mij zijn er nog wel tabelletjes van andere noordelijke lijnen, qua reizigersaantallen. Wellicht kan iemand die plaatsen om een vergelijking te krijgen. (Perspectief plaatsen.) Zelf ben ik de tabellen even kwijt, door een crash. -o-
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Uhm, die 500 reizigers was voor _twee slagen_ Den haag-Brussel, niet voor een (half)uursdienst gedurende een hele dag...
Verder lopen er twee dingen door elkaar: 50-60 miljoen (reëel: 70 tot 90 miljoen) is voor Skn-Vdm, honderden miljoenen is genoemd voor Skn-Emn.
Lijkt mij ook dat de overheid in deze tijd het geld wel beter kan besteden.
Verder lopen er twee dingen door elkaar: 50-60 miljoen (reëel: 70 tot 90 miljoen) is voor Skn-Vdm, honderden miljoenen is genoemd voor Skn-Emn.
Lijkt mij ook dat de overheid in deze tijd het geld wel beter kan besteden.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
timtrein schreef:
Lijkt mij ook dat de overheid in deze tijd het geld wel beter kan besteden.
Zoals? En waarom nie tin infrastructuur? Overheid kiest juist om extra te investeren in infrastructuur, om economie weer aan te jagen. Meende ik vrijdag als nieuwsbericht langs te hebben zien komen.
En op basis waarvan is reëel bij jouw anders dan de genoemde waarden?timtrein schreef: Verder lopen er twee dingen door elkaar: 50-60 miljoen (reëel: 70 tot 90 miljoen) is voor Skn-Vdm, honderden miljoenen is genoemd voor Skn-Emn.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Je kan het geld best in infrastructuur steken, maar dan zijn (ook in de provincie Groningen) veel betere opties dan een trein naar Stadskanaal.WillemGN schreef:timtrein schreef:
Lijkt mij ook dat de overheid in deze tijd het geld wel beter kan besteden.
Zoals? En waarom nie tin infrastructuur? Overheid kiest juist om extra te investeren in infrastructuur, om economie weer aan te jagen. Meende ik vrijdag als nieuwsbericht langs te hebben zien komen.
En op basis waarvan is reëel bij jouw anders dan de genoemde waarden?timtrein schreef: Verder lopen er twee dingen door elkaar: 50-60 miljoen (reëel: 70 tot 90 miljoen) is voor Skn-Vdm, honderden miljoenen is genoemd voor Skn-Emn.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
The best schreef: Je kan het geld best in infrastructuur steken, maar dan zijn (ook in de provincie Groningen) veel betere opties dan een trein naar Stadskanaal.
Jammer dat de vraag niet wordt beantwoord.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Je hebt het een beetje rare gequoted, daardoor lijkt het net alsof je mij woorden in de mond legt.WillemGN schreef:
Jammer dat de vraag niet wordt beantwoord.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
The best schreef:Je hebt het een beetje rare gequoted, daardoor lijkt het net alsof je mij woorden in de mond legt.WillemGN schreef:
Jammer dat de vraag niet wordt beantwoord.
inmiddels aangepast, volgens mij was wel degelijk duidelijk wat er bedoeld werd.
Misschien kun je dan nu toelichting geven op je uitspraken?
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Zal ik doen.WillemGN schreef:The best schreef:Je hebt het een beetje rare gequoted, daardoor lijkt het net alsof je mij woorden in de mond legt.WillemGN schreef:
Jammer dat de vraag niet wordt beantwoord.
inmiddels aangepast, volgens mij was wel degelijk duidelijk wat er bedoeld werd.
Misschien kun je dan nu toelichting geven op je uitspraken?
Op de eerste vraag heb ik een antwoord gegeven. Ik vind het namelijk nogal geldverspilling om voordat geld een trein aan te leggen die voor maar heel weinig mensen een verbetering vormt.
Op jouw tweede vraag kan ik geen antwoord geven, want ik weet niet wat timtrein denkt.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Ik zie meer heil in investeringen die of de begroting wat dekkender krijgen, of wat meer voor structurele werkgelegenheid zorgen.
Op basis van het huidige onderzoek komt men al op 63 miljoen, de ervaring leert dat er altijd nog wel wat bij komt tot de definitieve planfase. Als men door gaat rijden naar vm. Philips dan wordt het nog circa 20% duurder
Op basis van het huidige onderzoek komt men al op 63 miljoen, de ervaring leert dat er altijd nog wel wat bij komt tot de definitieve planfase. Als men door gaat rijden naar vm. Philips dan wordt het nog circa 20% duurder
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Denk dat bijvoorbeeld STAR dan ook niet meer eindeloos gesubsidieerd hoeft te worden, daar zijn ook geen misselijke bedragen naar toe gegaan in de afgelopen jaren. En leverde dat nu structureel betaald werk op?timtrein schreef:Ik zie meer heil in investeringen die of de begroting wat dekkender krijgen, of wat meer voor structurele werkgelegenheid zorgen.
Op basis van het huidige onderzoek komt men al op 63 miljoen, de ervaring leert dat er altijd nog wel wat bij komt tot de definitieve planfase. Als men door gaat rijden naar vm. Philips dan wordt het nog circa 20% duurder
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Nee dat levert het niet maar ik zie niet echt in hoe dat relevant is voor deze discussie. Vooral omdat het twee totaal verschillende beleidsterreinen betreft.
Waarom wil jij deze nutteloze geldverslindende oplossing terwijl een bus efficiënter, goedkoper en zelfs sneller zou zijn?
Waarom wil jij deze nutteloze geldverslindende oplossing terwijl een bus efficiënter, goedkoper en zelfs sneller zou zijn?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Even voor de beeldvorming, de STAR krijgt geen structurele subsidie, dat krijgt geen enkele museumclub. Het project uit 2005 was éénmalig, verder inderdaad een totaal ander beleidsterrein. Het gaat hier m.i. over economische cq. infra- cq. OV-gelden.
Nog een onderbelicht puntje, provincies en gemeentes mogen zelf geen gelden meer sparen, dat moet (sinds 1-1?) via het Rijk. Ook de BDU-gelden, waarmee exploitatiesubsidies worden betaald, zijn daarbij betrokken. Helpt ook niet echt...
Nog een onderbelicht puntje, provincies en gemeentes mogen zelf geen gelden meer sparen, dat moet (sinds 1-1?) via het Rijk. Ook de BDU-gelden, waarmee exploitatiesubsidies worden betaald, zijn daarbij betrokken. Helpt ook niet echt...
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Trein Stadskanaal gaat in 2017 rijden
Geplaatst op: woensdag 10 april 2013 12:34
Laatst bijgewerkt: woensdag 10 april 2013 18:33
De trein van Groningen naar Stadskanaal kan vanaf 2017 rijden. Dat zegt directeur Anne Hettinga van vervoerder Arriva.
De provincie gaf eerder deze week groen licht voor het doortrekken van de spoorverbinding van Veendam naar Stadskanaal. De ontbrekende financiering komt uit het fonds dat eerder gereserveerd was voor de regiotram.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 10 april 2013 12:34
Laatst bijgewerkt: woensdag 10 april 2013 18:33
De trein van Groningen naar Stadskanaal kan vanaf 2017 rijden. Dat zegt directeur Anne Hettinga van vervoerder Arriva.
De provincie gaf eerder deze week groen licht voor het doortrekken van de spoorverbinding van Veendam naar Stadskanaal. De ontbrekende financiering komt uit het fonds dat eerder gereserveerd was voor de regiotram.
Lees verder
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
STAR: Geen overeenstemming over trein naar Stadskanaal
Gepubliceerd: 11 april 2013, 07:45 uur
Laatste wijziging: 11 april 2013, 08:10 uur
STADSKANAAL - Het plan van Arriva om vanaf het jaar 2017 met treinen te rijden van Groningen naar Stadskanaal heeft voor gefronste wenkbrauwen gezorgd bij Museumspoorlijn STAR.
STAR is eigenaar van de spoorlijn. Volgens voorzitter Peter Fluiter van het museum is STAR sinds 2010 in overleg met de provincie Groningen over het gebruik van de spoorlijn, maar is er nog geen overeenstemming bereikt. STAR geeft voorlopig geen toestemming aan Arriva om gebruik te gaan maken van de spoorlijn. Belangrijkste reden is dat het museum de spoorlijn zelf wil blijven gebruiken. STAR gebruikt de spoorlijn zo'n zestig keer per jaar.
Lees verder
Aldus RTV Drenthe.
Gepubliceerd: 11 april 2013, 07:45 uur
Laatste wijziging: 11 april 2013, 08:10 uur
STADSKANAAL - Het plan van Arriva om vanaf het jaar 2017 met treinen te rijden van Groningen naar Stadskanaal heeft voor gefronste wenkbrauwen gezorgd bij Museumspoorlijn STAR.
STAR is eigenaar van de spoorlijn. Volgens voorzitter Peter Fluiter van het museum is STAR sinds 2010 in overleg met de provincie Groningen over het gebruik van de spoorlijn, maar is er nog geen overeenstemming bereikt. STAR geeft voorlopig geen toestemming aan Arriva om gebruik te gaan maken van de spoorlijn. Belangrijkste reden is dat het museum de spoorlijn zelf wil blijven gebruiken. STAR gebruikt de spoorlijn zo'n zestig keer per jaar.
Lees verder
Aldus RTV Drenthe.
Re: Veendam - Stadskanaal - >Hardenberg Almelo vv vanaf 2016
Treinvervoerder Arriva zal naar verwachting vanaf 2016 ook van Almelo naar Hardenberg gaan rijden. De gemeente Hardenberg wil dat de treinverbinding tussen Almelo en Mariënberg wordt doorgetrokken naar Hardenberg. Gedeputeerde Staten pleiten ervoor bij Provinciale Staten om hun goedkeuring te geven voor het doortrekken van de treindienst.
Arriva gaat vanaf december 2013 het treinvervoer tussen Almelo en Mariënberg verzorgen. Als de plannen doorgaan, rijdt de vervoerder vanaf 2016 ook door naar Hardenberg.
De gemeente Hardenberg is verheugd over het voorstel van Gedeputeerde Staten van Overijssel. Wethouder Jannes Janssen: “Dankzij de uitvoering van deze plannen wordt de bereikbaarheid van Hardenberg per spoor flink vergroot met een snelle en adequate treinverbinding richting Twente, Drenthe en Zwolle.”
Er zijn dus meer partijen die het belang van de route zien.
http://www.ovpro.nl/trein/2013/03/25/ar ... ardenberg/
Arriva gaat vanaf december 2013 het treinvervoer tussen Almelo en Mariënberg verzorgen. Als de plannen doorgaan, rijdt de vervoerder vanaf 2016 ook door naar Hardenberg.
De gemeente Hardenberg is verheugd over het voorstel van Gedeputeerde Staten van Overijssel. Wethouder Jannes Janssen: “Dankzij de uitvoering van deze plannen wordt de bereikbaarheid van Hardenberg per spoor flink vergroot met een snelle en adequate treinverbinding richting Twente, Drenthe en Zwolle.”
Er zijn dus meer partijen die het belang van de route zien.
http://www.ovpro.nl/trein/2013/03/25/ar ... ardenberg/
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Oh mijn hemel, straks kan ik in drie uur van Zwolle via Emmen naar Groningen. Wat een doorbraak.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Misschien draait niet de hele wereld om wereldstad Zwolle?
Het gaat juist om de verbinding met Twente, niet met Zwolle. Een verbinding Groningen-Emmen-Almelo-Enschede bedient toch weer plaatsen met in totaal iets van 700.000 inwoners.
Het gaat juist om de verbinding met Twente, niet met Zwolle. Een verbinding Groningen-Emmen-Almelo-Enschede bedient toch weer plaatsen met in totaal iets van 700.000 inwoners.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
En wat wordt de reistijd? Juist, langer dan die via Zl. Als Zl-Aml geëlektrificeerd wordt is die verbinding nog een pak sneller.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Dat is alleen op de relatie Groningen-Twente het geval. De verbinding Twente-Emmen, alsmede Emmen-Stadskanaal, Emmen-Veendam en overigens ook Stadskanaal-Zwolle (!) zouden wel profiteren van een verbetering in reistijd.
Je zult de meerwaarde van die lijn vooral moeten zoeken in Stadskanaal. Daar wordt de bereikbaarheid van het openbaar vervoer namelijk significant beter. De vraag is alleen of het een dergelijke investering uit algemene middelen rechtvaardigt. Wat mij betreft betalen de Stadskanalers dus vooral mee aan de lijn.
Het lijkt me vooralsnog een beter idee dan de Groningse tram. Dat is natuurlijk een volstrekt belachelijk project geworden.
Je zult de meerwaarde van die lijn vooral moeten zoeken in Stadskanaal. Daar wordt de bereikbaarheid van het openbaar vervoer namelijk significant beter. De vraag is alleen of het een dergelijke investering uit algemene middelen rechtvaardigt. Wat mij betreft betalen de Stadskanalers dus vooral mee aan de lijn.
Het lijkt me vooralsnog een beter idee dan de Groningse tram. Dat is natuurlijk een volstrekt belachelijk project geworden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten