
Kaartje met afgelegde route:

De reis begon op het station Virieu-le-Grand-Belley, aan de spoorlijn Lyon-Genève. Van daaruit pakte ik om 9.26 de rechtstreekse trein naar Genève. Ik mocht 'm overigens niet missen, de volgende mogelijkheid zou pas om 13.29 uur zijn... Het was een getrokken trein met TER-rijtuigen, welke behoorlijk comfortabel zijn. Na een uurtje kom ik aan op mijn bestemming.

De trein op het eindpunt Genève
Net zoals bij Basel SBB is het Franse gedeelte van het station gescheiden van de rest. Om het station uit te komen, moet ik eerst langs een aantal douanebeambten lopen. In tegenstelling tot Basel SBB werd mij deze keer niets gevraagd en kon ik gewoon doorlopen

Ik besloot eerst de stad te gaan verkennen (en Zwitserse Franken te pinnen, vrij handig daar


Een van de bekendste dingen uit Genève is de "Jet d'eau". Deze fontein spuit tot 140 meter hoog en ligt op het punt waar het meer van Genève overgaat in de Rhône.
Op een bepaald moment had ik de binnenstad wel even gezien en wilde ik wat van de omgeving zien. Ik besluit terug te gaan naar het station en de trein naar Versoix te pakken. Helaas miste ik deze net en kon ik dus een half uur wachten. Aangezien het station van Genève behoorlijk druk is, viel er in de tussentijd gelukkig genoeg te zien. Zo ook onderstaande trein met Re 460-Werbelok die naar het vliegveld gaat.

Met het kaartje dat ik heb gekocht, mag ik tot Versoix reizen. Het baanvak tussen Genève en Versoix is grotendeels driesporig: de Regiotreinen rijden enkelspoor, de rest rijdt op de andere 2 sporen. De meeste stations liggen ook alleen langs het 'enkelspoor'.

Station Versoix, dat wel over meerdere perrons beschikt
Deze stad ligt ook aan het meer van Genève:

Vanuit Versoix reis ik nog iets verder per trein, waarna ik weer per bus terugga naar Genève. Ik besluit op het Place des Nations uit te stappen, hier bevindt zich het hoofdgebouw van de Verenigde Naties:

Ook stoppen hier diverse tramlijnen:

Ik ga met een van de trams weer terug naar het station om van daaruit de tram naar het CERN te pakken.

Een gedeelte van het CERN-instutuut:

Ik pak de tram weer terug en stap uit ter hoogte van het station Vernier. De SBB rijdt met FLIRT-treinen de treindienst hier, prima treinstellen!


Vanuit Vernier reis ik weer terug naar Genève. Aldaar stonden daar wat rijtuigen gereed om een RE te rijden:

In het centrum tref ik nog een wat oudere tram, op weg naar Palettes:

Aan het begin van de avond reis ik dan weer terug naar Frankrijk, waar ik verblijf. Ik besluit om een andere route terug te pakken dan ik heen heb genomen. Ik reis eerst naar Chambéry. Deze trein wordt gereden door een zogenaamd BiBi-treinstel, deze kunnen zowel elektrisch rijden als op diesel. Normaal rijdt deze trein tot Grenoble, maar vanwege elektrificeringswerkzaamheden is deze ingekort tot Chambéry.

De trein staat gereed op spoor 8, dit perron is afgezonderd van de rest van het station
De reis voert onder andere langs de Rhône.

In Culoz maakt de trein kop, om vervolgens langs de oevers van het meer van Bourget te rijden. Een prachtig stuk!


Vanuit Chambéry pak ik dan de trein naar Pont-de-Beauvoisin. Deze trein rijdt een stukje langs het Lac du Aiguebelette, wat ook een erg mooi stuk is

De gebruikte kaartjes:
