Door HERMAN ANDRIESSE
DORDRECHT - Het rijk voorziet volgend jaar de zeven gevaarlijkste wissels bij het NS-station in Dordrecht van automatische treinbeïnvloeding (ATB).
Volgens een woordvoerder van de gemeente gaat het om wissels ter hoogte van het oude spoorwegemplacement, net over de spoorbrug over de Oude Maas. Het station ligt een paar honderd meter verder.
De ATB grijpt in als de machinist de opdracht van een sein voor een lagere snelheid negeert. Het systeem zorgt er voor dat de trein dan automatisch stopt.
De maatregel vloeit voort uit een pakket van verbeteringen op de zogenoemde Brabantroute (Kijfhoek- Venlo) voor gevaarlijke stoffen. Twee ministeries hebben daarvoor in totaal vijf miljoen euro beschikbaar gesteld.
In het afgelopen jaar is het transport van gevaarlijke stoffen over deze lijn licht toegenomen. De gemeente Dordrecht is in overleg met steden in Brabant en het rijk over de route, met als doel afspraken te maken over 'risicoplafonds'. Het rijk wil vooralsnog dat op de Brabantroute onbeperkt goederenvervoer moet kunnen plaatsvinden.
In september 2006 ontspoorde ter hoogte van Dordrecht een goederenrentrein met gevaarlijke stoffen. Deze ontsporing werd veroorzaakt door een versleten wissel. Het incident had geen grote gevolgen. Wel was het treinverkeer langdurig gestremd.
Bron: Algemeen Dagblad
Toch best apart dat juist de wissels waarop het nog nooit fout gegaan is kennelijk het gevaarlijkst zijn

Ook het wissel waar spoor 36 op spoor 35 aantakt zou ik toch eerder in de categorie gevaarlijk plaatsen: het spoor loopt daar in een bocht waardoor het sein van spoor 36 pas op het laatste moment te zien is (op gelijke hoogte staan ook de seinen van 34 en 35). En ook daar is het een keer goed misgegaan met een sneltrein op de beneluxtrein botste, waarbij diverse rijtuigen ontspoorde en de mDDM van de sneltrein net niet op z'n kant lag (als een geluk bij een ongeluk was naast het wissel net een geluidsscherm neergezet).