De reis begon in Meppen, alwaar eerst de RE naar Münster Hbf werd genomen. In Münster werd overgestapt op de trein van de eurobahn naar Warburg (Westf). Deze trein rijdt tot Hamm (Westf) gecombineerd met het deel naar Bielefeld Hbf.

De trein in Hamm, waar gesplitst werd en een oponthoud van 15 minuten was
Vanuit Hamm wordt het landschap steeds heuvelachtiger, waarbij het na Paderborn echt interessant begint te worden. De rit voert onder andere over het Altenbekener Viadukt, waar je een mooi uitzicht hebt. Aangekomen in Warburg wordt er overgestapt op de trein naar Kassel-Wilhelmshöhe, welke gereden wordt door een diesel van het type BR 612.

Links de trein naar Kassel-Wilhelmshöhe, rechts de trein uit Münster
Kassel-Wilhelmshöhe is een station dat in 1991 werd geopend en is sindsdien het belangrijkste station van Kassel. IC(E)-treinen stoppen hier, maar ook goederentreinen komen hier door:

Trein met Warsteiner


Maar uiteraard stoppen er ook regionale treinen:

Een FLIRT van Cantus naar Fulda

RE naar Frankfurt am Main
Ook beschikt Kassel over een zogenaamd regiotramnet sinds 2007. Deze trams kunnen zowel op het spoorwegnet als in de binnenstad rijden.

We gaan met een van de trams naar Kassel Hbf, de regiotrams stoppen daar op een apart deel van het station.
Kassel Hbf mag dan wel het predikaat Hauptbahnhof hebben, maar er stoppen veel minder treinen dan in Wilhelmshöhe. Het station is tegenwoordig aardig overgedimensioneerd.

In Kassel staat een van de Rettungszüge van de DB (midden van de foto).

Best wel aardig uitzicht vanaf het einde van het perron. Oude bordjes zijn nog volop aanwezig.

Ook de eurobahn is present
Vanuit Kassel gaan we weer terug naar Niedersachsen, namelijk naar Göttingen. Ook deze lijn voert door een heuvelachtig landschap en volgt lange tijd de rivieren Fulda en Werra. De treinen worden gereden door Cantus met FLIRT-treinstellen.

De trein na aankomst in Göttingen

Vertrekkende RB naar Bad Harzburg in Göttingen
In Göttingen wordt overgestapt op de metronom naar Hannover Hbf. Dit bleek de zogenaamde Zug der Ideen te zijn.

Deze trein volgt het Leinedal, het baanvak is onderdeel van de zogenaamde Nord-Süd-Strecke. Deze was tot de opening van de hogesnelheidslijn Hannover - Würzburg de belangrijkste noord-zuid-verbinding in Duitsland. Aangekomen in Hannover Hbf wordt er wat op het station rondgekeken, er is genoeg te zien daar.


Uiteraard stoppen de ICE's in Hannover

Diesellocs

RE uit Wolfsburg Hbf komt binnen

RE naar Norddeich

Zowel nieuwe locs als oudere locs zijn te zien in Hannover. Links de metronom naar Uelzen, rechts de IC naar Berlijn
De lucht werd steeds dreigender en even later begon het ook te regenen. Gelukkig begon het etenstijd te worden, maar het vertrek van de BR 218 met n-wagens naar Bad Harzburg werd even afgewacht.

Na het eten moest er nog even gewacht worden op de RE naar Rheine, in de tussentijd werd de RE naar Braunschweig Hbf nog even op de foto gezet:

Helaas had de RE naar Rheine een vertraging van rond de 10 minuten, maar deze werd er gelukkig uitgereden. Daardoor werd de overstap op de trein naar Meppen in Rheine gewoon gehaald. In Rheine kwamen we nog een stoomloc met oude rijtuigen tegen, overigens geen idee waar deze vandaan kwam of heen ging.