Ronaldussen schreef:Een instituut dat richtlijnen bedenkt om (grote) bedrijven voordeel te gunnen, maar waar gewone burgers niet (of weinig) van profiteren, en het ook totaal niet willen, kun je in mijn ogen niet democratisch noemen.
Keer op keer bewijst de EU dat ze zich heel erg bezig houden met de consument door bijvoorbeeld de regels met betrekking tot garantie daadwerkelijk te handhaven, de luchtvaartsector te dwingen geld terug bij vertraging of annulering te geven, monopolyposities te vermijden en een maximumbedrag wat per belminuut en per MB afgetikt moet worden. Allemaal ter bescherming van de consument. Ik denk dat de EU het beste voorheeft met ons maar dat ze een basis hebben die verkeerd is en dan vooral het gedeelte dat er concurrentie op het spoor zou zijn door het te liberaliseren. Dat werkt wel zo bij het goederenvervoer maar niet bij het veel strakker georganiseerde voorstadsvervoer zoals we dat in Nederland kennen.
Ik bedoelde het eigenlijk anders te zeggen, hier HOREN we ZELF over te beslissen ipv een ondemocratisch Neoliberalistisch instituut.
We hebben die macht overgedragen en keer op keer bevestigd door op partijen te stemmen die het daar mee eens waren. Dat is dus volledig democratisch.
Kom niet aan met *voor de EU kun je ook stemmen*, want het EU-parlement heeft bar weinig te vertellen, en wij als klein land hebben ook nauwelijks invloed op het beleid, en als individuele burger heb je al helemaal geen invloed meer.
Het Europees parlement heeft steeds meer te vertellen. Vergis je er ook niet in hoeveel landen (Nederland incluis) achter de schermen te vertellen hebben over dit soort dingen. Achter verschuilen ze zich achter de EU maar ze zijn het er gewoon mee eens.
Het gaat mij nu even niet om de plannen zelf, maar om de handelswijze...
Oh grappig. Ik heb juist problemen met de inhoud, niet met de handelswijze.